Hvor den tredje “Terminator”-film ofte direkte parodierede forgængerne, behandler McG mytologien med enorm respekt. Selv seriens tilbagevendende citater – ”I’ll be back” og ”come with me if you want to live” – leveres sobert. Danny Elfmans udmærkede score genbruger heller ikke Brad Fiedels gamle, iørefaldende “Terminator”-tema i tide og utide, og introsekvensen med dens flyvende bogstaver er en herlig nyfortolkning af titelsekvensen i seriens allerførste kapitel. Men måske er “Terminator Salvation” alligevel for respektfuld. I sin iver efter at falde i hak med de forrige films handlingsforløb og ære sine rødder glemmer filmen indimellem at slippe tøjlerne og have det sjovt. En seværdig, men forglemmelig tilføjelse til en filmføljeton, der sagtens kunne være stoppet med kapitel to.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 RasmusFL 14 år siden

Nøj, en gang møg

For lige at nå kort rundt om hovedingredienserne i McG’s (….) makværk: Historien, der i forvejen ikke er noget scoop, mangler rytme. Klipningen er så forbandet sjusket, at langt de fleste scener enten er for hastigt eller al for sent klippet. Desuden er ’påfundene’ (hvis man da kan kalde ukreative videretænkninger af i forvejen gennemtænkt materiale for det) uoriginale så det basker, og de facehugger-inspirerede maskinparasitter må stå øverst blandt årets film-tyvekoster. Det rå, mareridtsagtige industrielle kaos-look fra rygraden af de to første film har også fået en tur i kødkværnen - tre fjerdedele af affæren står den på knastørre prærielandskaber med sønderrevne satellitter og et par røgskyer i horisonten.

Som sidste krølle på halen findes Christian Bale og hans hæse, truende stemme. Manden lyder mest af alt som én, der fra første scene har fået en knytnæve i maven, og i den resterende tid forsøger at genfinde luften.

1/6
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#42 filmzkim 14 år siden

#41
Hold da kæft!
Godt for McG + crewet at du ikke er anmelder!
At du giver filmen 1/6, kan det have noget at gøre med, at du havde enorme forventninger og blev synderligt skuffet, da du tog i biffen og så den?
Gravatar

#43 Kruse 14 år siden

#42: Eller også så giver han den kun en enkelt stjerne fordi han synes at den er elendig?
Han giver jo sin forklaring for hvorfor han synes at den var dårlig. Hvis jeg oplever de samme ting som #41 nævner, så ville filmen heller ikke få særlig høj karakter fra mig af.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#44 filmz-allando 14 år siden

Er netop hjemvendt fra Biffen....

Fed actionfilm for drengerøve...4 ud af 6 stjerner...

Glæder mig til rated R når den kommer på Blu-ray...

Gravatar

#45 neran 14 år siden

Den overraskede mig nu positivt. Selvfølgelig kunne den have været bedre og den har da klart sine fejl, men som god popcorns underholdning er den skam rigtig god.
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Gravatar

#46 RasmusFL 14 år siden

#41: Absolut ikke, det var bare en skodfilm. En film som eks. 'Knowing' var klasser bedre - der kan man i mine øjne tale om uretfærdige karakterbedømmelser.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#47 filmkorn.dk 14 år siden

#46 Knowing?! You must be kidding!
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#48 frankdrebin 14 år siden

Meget meget skuffet over filmen..

2/6
Gravatar

#49 Patriarch 14 år siden

Første halvdel var ganske 'ok'... Klimax fungerede dog ikke helt for mig.

Jeg sidder betsemt tilbage med følelsen af at der er tale om en forspildt chance.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#50 filmz-JuuL 14 år siden

Jeg har, lige som andre skriver, svært ved at forstå negativiteten omkring Salvation. Den viderefører universet og den underholder konstant. Desuden er den 3eren overlegen på alle måder.
For mig at se, bunder de negative udmeldelser ofte i, at folk har svært ved at tage McG seriøs (måske pga. navnet)?

Jeg gik ind til salvation med stor skepsis, men var efter 10 minutter omvendt. Den fik de rette følelser frem i mig. Terminatorens jagt på vores hovedperson til slut i filmen, fungerede for mig lige så godt og skræmmende som jagten på Sarah Connor i den originale. Der var store actionsekvenser med imponerende special effekter. Historien fungerede fint for mig, og den havde endda et par uventede twists.

Det virker lidt som om at anmelderne (og de lidt "finere" filmz-brugere) har et kollektivt problem med McG. Kom nu videre for fa'en!
For mig er det sort og tåbeligt at kejserens nye klæder, "Antichrist", bliver rost til skyerne (af danske anmeldere i hvert fald), mens en udemærket og solid action-film som Salvation bliver kaldt dum. Come on, sæt nu den café latte.

4/6

Skriv ny kommentar: