Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.

Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.

Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#171 Highland Park 16 år siden

Citerer lige #165 lolmanden:
"... filmen [er] altså hverken horisontudvidende eller pirrer ens eksistentielle idéer om tilværelsens forunderlighed."

Kunne ikke være mere enig. Der er nemlig i høj grad tale om en temmelig ordinær film, som du påpeger.
Mange af scenerne bygger på klassiske set-up/pay-off-situationer -
F.eks. indsat-forbryder-med-ondt-i-maven, skurk-(konfronterer modstander)-på-hospitalet, tale-afbrydes-af-skurkens-entré og cliffhangers som "den-enes-død-den-andens-brød"/ "hvem-vil-du-redde?" etc. etc. (beklager de platte navne, men det fylder jo meget, hvis jeg skal redegøre for dem i sin helhed - I ved vel, hvad jeg mener)
- og det er der for så vidt intet galt i, men det gør sgu ikke filmen unik.
Og ja, replikken fra
Gordons hustru faldt ikke ligefrem heldigt ud.

Og du har ret i, at Bale skuffer - dog i mine øjne kun som Wayne. Det er i det hele taget slående og sørgeligt så uinteressant denne karakter er blevet.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#172 Michael Andersen 16 år siden

Suveræn film. Sekvensen, hvor Jokeren og Co. jagter Dent med Batman lige i hælene, er noget af det fedeste action, jeg længe har set - jeg sad og jublede og var tæt på at råbe sidemanden lige ind i hovedet: DET HER ER GRUNDEN TIL AT JEG ELSKER FILM :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#173 Highland Park 16 år siden

#172: Jeg fik hvert fald seriøst jern på, da
Batmans Tumbler pløjer ind under lastbilen, samt da Batman senere, på sin Bat Pod, bremser op af en mur!!!
:D

Og til polt: ja, jeg er sikker på, at
han ikke er død. Lighederne mellem iscenesættelsen af Gordons død og førnævntes er jo stærkt påfaldende. Som publikum får vi jo på intet tidspunkt ved selvsyn bekræftet, at de rent faktisk ER døde. Som BrotherJack påpeger i den spændende biograftråd(/-debat) om The Prestige (som jeg netop har genlæst), så VIL vi som publikum narres af den slags. Vi ønsker ikke at indse det åbenlyse. Hvor har han ret. Og hvor er det fedt at blive taget ved næsen. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#174 blahblah 16 år siden

Jeg kan slet ikke forstå hvordan folk kan betvivle Ledgers præstation. Han leverer ikke en præstation, han fortaber sig 100% i en karakteren.

Det er en Oscar-værdig præstation i mine øjne, om han fortjener at vinde den i år kommer jo an på de andre nominerede. Men nomineres, det skal han.

Det var ærgeligt at Bale ikke fik mere spil, han blev aldrig lige så interessant som Batman, som han var i den første synes jeg.

Er jeg den eneste der synes filmen burde have heddet Jokeren? Eller Batman & Co?

Jeg tror sådan set ikke filmen forsøger at være særlig dyb. Jeg tror Nolan ved hvad han laver, hvilket er en dyb superhelte film. Det er ikke Schindler's Liste, det er ikke The Diving Bell and the Butterfly.
Det er Batman, og hvis han begyndte at gå for meget ind i den menneskelige psyke tror jeg ikke han ville have tid til alt det tju-bang som han gør så godt.

Sammenligningen med Heat synes jeg er ret god, og Nolan har jo selv sagt at han blev inspieret meget af netop Heat da han begyndte på Dark Knight.
Gravatar

#175 elwood 16 år siden

#174 Der sneg sig jo også en fra Heat ind i starten af filmen 8-)

Men ja norminering til Heath Ledger.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#176 PredatorX 16 år siden

Jeg kan slet ikke se hvordan man ovberhovedet kan se filmen som "dyb". Der er intet dybt superhelte film over den. Det er bare en pisse fed action film. Langt bedre end de standard film vi for det meste bliver serveret med.

SPOILER:

Er jeg den eneste der blev lidt ærgeligt over at Jokeren ikke døde? Det kunne have givet lidt vægt, hvis Batman fik revet masken af (i batman/joker slutscenen) og så dræbte Joken som Bruce Wayne. Han er allgigevel en splittet person, så det kunne have givet et fedt spil at han havde kunne gøre noget som almindelig borger, han ikke kunne som Batman.

[spoilertag indsat af red.]
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#177 blahblah 16 år siden

#176.

Uenig. Det ville være out-of-character for Jokeren at dø. Han dør ikke. Han kommer igen, og igen, og igen...

[spoilertag indsat af red.]
Gravatar

#178 filmz-mcclane 16 år siden

glæder mig vildt til at se den.
Gravatar

#179 The Insider 16 år siden

#177, Det sagde hun også i går.

Sorry, men den var for oplagt...
War. War never changes.
Gravatar

#180 Horrormaster 16 år siden

The Dark Knight
Stjerner: 10/10
Grund: Filmen er et stykke mesterværk som er perfekt udskåret af Nolan.

Anmeldelse:
Okay Kort sagt, Filmen er et mesterværk.
Alt det ævl med at den var forlang et noget ”Bullshit” filmen er ligesom den skal være. Two-Face passer ind The Joker passer ind, alle passer ind filmen er nok den bedste hyldest til Ledger man kan få, selv min far som ikke var hoppet på Hyped måtte indrømme at Ledger giver Joker Jack baghjul, Ledger er på alle måder bedre en Jack, alt det med at vi for baggrunden og hvem The Joker var før ulykken, det syntes jeg faktisk ikke var så fedt.
Men Ledger hans Joker kommer bare valsene ind et rum fyldt med Mafia folk og… ja hvad kan man sige ”Will You see a Magic Trick?”
Stiller en blyant på bordet, en mand kommer hen for t banke ham og slam, The Joker smadrede mandens hoved ned i bordet og blyanten spidder ham og han falder død om og the Joker sætter sig roligt ned og smiler.
”Tada It's Gone”

Joker Jack var mere… hmm hvordan skal man sige det? En glam skummel person som man mest af alt havde løst til at smadre, helt ærligt The Joker bliver totalt ”Owned” af Batman det eneste han kan gøre ved Batman i en nærkamp er at råbe om hjælp, der imod Ledger’s Joker
der pudser han hunde på Batman og selv er med i al kampen.

Men jeg skrev ikke denne anmeldelse for at skam skyde Jack, han gjorde det godt, men hans Joker holder ikke mere, Ledger holder i jah foreviget, han er skrevet ind i Filmhistorien, om måske 50 år vil alle vide hvem han er ligesom Charlie Chaplin (Måske en skidt sammenligning) Ledger fortjener en Oscar.
Selv min far er enig, han klagede over at Pirates Of The Caribbean 3 var for lang trukken.

Okay men slut med at rose Ledger, Christian Bale som vender tilbage i hans glans rolle som Batman, som siden er blevet en prof, og ah opdager hurtigt at hans gamle kostume er for tungt, så han skaffer sig en meget bedre og sejre et, og jeg nyde virkelig at se Bale trykke den af, ikke blot i Gotham men også i Hong Kong, men Bale giver en endnu bedre Presentration af Batman og Bruce Wayne end den forrige.

Michael Caine vender også tilbage som Alfred, Bruce’s mest betroede butler, han gør skam også et flot stykke arbejde, hmm jeg har ikke så meget at sige om ham, da han ikke er med i så mange scener som Batman og The Joker, men Caine har nu altid været en af mine nu 15 års lange liv en af mine yndlings skuespillere.

Gary Oldman spiller genialt i filmen som Gordon i en lidt større rolle end i sidste film.

Aaron Eckhart, gør en fantastisk entre som Harvey Dent, som Bruce er sikker på at skal overtage jobbet som Gothams beskytter, og det hele ser lyst ud indtil ham og Rachel bliver kidnappet og fanget i vær deres bygning, Dent bliver under en ulykke brændt sin venstre side af ansigtet og bliver til skurken Two-Face.
Two-Face er ubeskrivelig i denne film, men jeg skal prøve at beskrive ham, Skræmmende, Uhyggelig, Klam og
man for mere medlidenhed med ham end Lee Jones gjorde.

Maggie Gyllenhaal overtager Katie Holms rolle som Rachel, som er skyld i et Trekantsdrama mellem hende og Bruce og Harvey, men Maggie gør det rollen en smugle mere levende en Mrs. Cruise gjorde, hun er et glimt i øjet hun udfylder rollen så godt og giver Rachel kampånd.

Så for vi også et gensyn med Scarecrow, i ikke en så stor scene men en god scene.

Der er så mange fantastiske scener i filmen (Især med Heath) men nok en a mine yndlings vil være scenen med Gordon og hans søn snakker

Gordon’s søn:
” Dad, why are they chasing him? He haven’t done something wrong”
Gordon:
"Because he's the hero that Gotham deserves, but not the one it needs right now... and so we'll hunt him... because he can take it... because he's not a hero... he's a silent guardian, a watchful protector... a Dark Knight..."

FREDDY FOREVER!!!

Skriv ny kommentar: