Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.
Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.
Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter
#181 Michael Andersen 16 år siden
Roger Federer anno 2007 slår Björn Borg anno 1977 til plukfisk.
Ah who knows, for det er godt nok samme sport men også to forskellige verdener.
Ledger og Nicholsons jokere er også meget forskellige, og derfor er kampen om hvem der er den bedste lidt trættende i længden. Den ene præstation udelukker ikke den anden. Begge fungerer i hver deres film, og hvis man byttede rundt på dem ville Nicholson bestemt være på glatis i Nolans film, akkurat som Ledger ville være meget malplaceret i Burtons Cirkus Benneweis-version af Batman-universet.
#182 Yoda 16 år siden
Præcis!
#183 Bobby Singer 16 år siden
#184 rasmusv 16 år siden
Hvis jeg må starte i omvendt rækkefølge så forstår jeg ikke helt du ikke lagde mærke til lydbilledet er et rehash. Basalt set er der to numre - sørgelig/barndom og introduktion til slå på tæven. Det passer godt ind i 1'erens tematik, men det fejler i 2'eren da Nolan jo lægger batmans fortid i graven og tager andre tematikker op. Jeg mener ikke det er godt hertil. Det er for billigt venstrehåndsarbejde af to fyre som man ved kan levere noget bedre. Det er for billigt til en film som brillierer på så mange andre punkter og man ved penge ikke er et problem. En anden ting der irriterede mig på lydbilledet var f.eks. de tidspunkter hvor lyden slukkes, f.eks. ved helikopteren. Det virker malplaceret, og misbrug af et ellers godt virkemiddel.
Jeg mener vitterligt at filmen er for lang. Det er ikke nødvendigvis bedre at indsætte tomme scener for at give pauser - det holder batman universet ikke til. Jeg så hellere at han havde klippet flere scener ud. F.eks. bådscenen, rachel dawes og et par kampe filmet på den der måde så man ikke kan se hvad der foregår. Hvis man tager dem hver især udgør de ikke noget specielt for plottet. Derudover er der figurernes lyst til at gentage deres position i filmen irriterende at se på som seer. Filmen behandler publikum som dumme, det synes jeg er uheldigt set ift. Nolan lægger op til han vil mere med filmen og batman. Flere har kommenteret dybere på det så jeg vil undlade at gøre mere i det. Min kommentar om ujævn har flere også kommenteret på, det er for eksempel noget ulogisk batman opgiver sin kamp og så er i kostumet 10 min. efter igen. Jeg mener godt man kunne stramme filmen op flere steder.
Hvis man absolut ville bruge tiden ud, så jeg hellere et par korte 'pauser' introduceret. Man for f.eks. aldrig svar på hvorfor flere politimænd er korrupte, når hele første halvdel handler om hvordan batman volder forbrydere og har ryddet op på øverste række. Det kommer bare sådan grebet ud af den blå luft, og filmen bruger eller noget tid på det, i forholdet mellem Dent og Gordon, der til sidste egentligt bare falder på jorden, da man ikke kan forholde sig til dent transformation til twoface.
Så bruger filmen noget tid på at forklare at Waynes foretagende måske er ret for åbenlyst, men det er også bare dead end, og for mig virker det lidt som "spildt tid" når man ikke følger op.
Filmen er på ingen måde dårlig, slet ikke. Men der mangler bare det sidste for at flytte den op i katagorien til de rigtige sværvægtere.
#185 filmz-Mr. White 16 år siden
#186 blahblah 16 år siden
Hvordan kan du sige han skal have en Oscar når du ikke ved hvad han er oppe imod?
Han skal da helt klart have en nominering, men det er umuligt at sige om han skal have en Oscar før man ved hvem der ellers er nomineret.
#187 El vez 16 år siden
#188 cansi 16 år siden
Det er bliver meget hæftigt debateret overalt på nettet om han er død. Men der var en fra shh´s forum som skrev noget meget godt. Han har nemlig købt The Dark Knight novellen. Og han skriver at da Gordon dør står der. At han bare ligger på podiet.... Ved Two-Face står der at han er død. Det er også blevet bekræftet af dem som har købt The art of The Dark Knight, hvor man får hele manusskriptet til filmn med.
Personlig tror jeg han er død. Også hvis de laver en 3, Catwomen og The Riddler da jeg mener at de ligger meget op til de 2.
#189 filmz-Mr. White 16 år siden
#190 cansi 16 år siden
Der er synd for tyskerne Kan ikke forstå hvorfor de gør det.