Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.
Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.
Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter
#191 filmz-Mr. White 16 år siden
Eckhart Agrees To Third Batman Film
23 July 2008 9:10 AM, PDT | From wenn.com | See recent WENN news
Aaron Eckhart would reprise his role from The Dark Knight - because working with Christian Bale is "phenomenal".
Eckhart, who plays District Attorney Harvey Dent in the sequel, confesses he "absolutely" would star in a third Batman film.
He tells WENN, "To work with Christian (Bale) all over again, and the cast, would be phenomenal. I think this movie is a movie of a lifetime."
#192 The Insider 16 år siden
#193 Highland Park 16 år siden
Desuden er der jo også det med hans mønt, som han slog plat og krone med lige inden sin død... antyder at han måske stadig er i live. Måden han døde på forekom mig også en rigtig Batman-skurk "uværdigt". Var intet interessant eller mindeværdigt over det.
En lidt for fantasifuld drejning for en Nolan-film? Tjah, hvad så med Teslas maskine i The Prestige? ;)
#194 The Insider 16 år siden
Hvis han pludselig vender tilbage fra de døde, vil det ikke blot svække TDK's slagkraft, det ville virke tåbeligt. Han kommer helskindet igennem en tur til lighuset, en obduktion og en begravelse, uden nogen bemærker, han er i live? Godt nok havde hans død ikke megen "panache" - han befandt sig ikke ligefrem i et eksploderen tog - men det passede godt til filmens stil.
Jeg ved ikke, om der blev lagt op til, at han skulle være så stor... Han kommer jo til at spille en vigtig rolle for fortællingen, måske den vigtigste, og Nolans interview med Empire forleden afslørede jo, at Nolan på forhånd vidste mere eller mindre zip og nil om Two Face/Dent kort tid forinden optagelserne, så jeg tvivler på, han har ham i tankerne som en storstilet skurk i en kommende fortsættelse. Selvom det da naturligvis ikke kan udelukkes.
#195 blahblah 16 år siden
Jeg ser ikke det store problem i at han vender tilbage på troværdig vis, det kan sagtens gøres. Og jeg håber det også, for hvis han var død synes jeg faktisk slutningen taber en del tyngde.
Mr.White. Det er da for åndsvagt. Der er ret lang tid til Oscar showet begynder, der er masser af film på vej endnu. Jeg siger ikke at han ikke vinder, jeg siger bare at det er for dumt at sige at han fortjener det når man ikke har nogen ide om hvad han er oppe imod.
#196 BN 16 år siden
er det ikke snarere #178 du sigter til?
#197 The Insider 16 år siden
#198 filmz-Hooks 16 år siden
Mon den er en brugt bil eller ny.
#199 Highland Park 16 år siden
Men du har ret i, at hans død er perfekt integreret i denne films historie.
Det med filmens temaer vil jeg undlade at kommentere. Det kan tolkes vidt forskelligt. Men ja, hans død blev udnyttet og omvendt til en løgn for at fastholde folk i håbet om en bedre fremtid. Ironisk nok på trods af at det var Batman, der var skyld i, at Dent overhovedet kunne få så stor indflydelse. Og jeg synes så absolut ikke, at det blev tilfredsstillende forklaret, hvordan de ville overbevise folket om, at Batman stod bag de mange dødsfald og ulykkelige hændelser.
Hvad angår The Prestige er spørgsmålet jo, om der, når alt kommer til alt, så overhovedet var noget ægte magi til stede. Og om det vitterligt var en mere fantasifuld verden end Batmans. Det handlede jo i ligeså høj grad om videnskab og illusioner - ligesom i Batman, bare i en anden verden, tid og form.
Hvis Nolan er modig, bevarer han Batman i hans nyerhvervede rolle som "skurk", men jeg tvivler på, at han følger den tråd gennem hele fortsættelsen. Og en evt. afsløring (f.eks. i løbet af fortsættelsen - ikke nødvendigvis i starten) af at Two-Face overlevede kunne omvende folkets indstilling til den kappede sorte ridder og relancere ham som helt (og det er jo en klassisk udvikling).
Og okay, måske lagde Nolan ikke op til, at Two-Face skulle være stor. Men det gjorde Jokeren til gengæld. Han ønskede ham jo næsten som en form for arvtager. Og Two-Faces evt. medvirken i fortsættelsen kunne bruges til at forklare Jokerens evt. fravær - eller Jokerens tilstedeværelse i baggrunden af filmen, som en skikkelse der blot kaster sin skygge over historien uden egentlig at medvirke "in person".
Men det er jo alt sammen ren og skær spekulation. Vi må vente og se. ;) Men det er da sjovt at læse diverse bud og fortolkninger.
#200 filmz-Mr. White 16 år siden