Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.

Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.

Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#201 The Insider 16 år siden

Husk spoiler-bokse :-)
War. War never changes.
Gravatar

#202 Highland Park 16 år siden

#195: Jeg er enig med dit spoiler-udsagn polt.
For hvis Two-Face overlever, kan det ligeså vel være med til at styrke udviklingen i treeren, som det kan være med til at afvikle toerens styrke. Alt afhænger af håndteringen. Vi får se. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#203 Highland Park 16 år siden

#201: Det var en slem forglemmelse! UNDSKYLD! Admin.!!! Smid lige spoilerbokse om hele #199, tak! :(
Gravatar

#204 filmz-mastermind 16 år siden

OMG den bedste superhelte film nogensinde!
Så den i går aftes...rystede stadig da jeg forlod biografen...R.I.P HeaTH lEDGER.

Best performance ever!
Gravatar

#205 The Insider 16 år siden

#203, du kan stadigvæk selv nå at gøre det. Du har ét minut.
War. War never changes.
Gravatar

#206 Highland Park 16 år siden

Ikke ifølge MIN side! :( Pis!
Har lige sendt en mail afsted...
Gravatar

#207 elwood 16 år siden

Haha jeg synes det great så mange der falder i spoiler fælden, jeg starter ud med selv og Spoile en af de største ting, lige efter jeg kom hjem om natten efter og ha set den.

Og siden da er der mange der har hoppet i "fælden" også 8-)

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#208 Benway 16 år siden

#203 Ordnet. Du havde faktisk selv sat den sidste boks ind, men havde åbenbart bare glemt den første.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#209 Highland Park 16 år siden

Pyha! Tusind tak Benway! Håber virkelig ikke nogen har læst min tekst inden da... ellers må de klage til mig personligt. :(
Jeg må være kommet til at slette det første spoiler-tag. Eller glemme det som du sagde... Endnu engang undskyld.
#207: Nej, det er alt andet end "great"! Hvorfor skulle det være noget at more sig over? :(
Jeg hader selv den slags. Håber meget at ingen fik afsløret noget.
Gravatar

#210 dix3n 16 år siden

Et lille spørgsmål

Hvorfor kører batman udenom jokeren, der hvor jokeren råber "Come on, HIT ME!"?

Skriv ny kommentar: