Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.

Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.

Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#441 elwood 16 år siden

Min farvorit er nu stadigvæk Verbal Forulempet dværge, den tråd har satme mange gyldne moments 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#442 filmz-DocDoom 16 år siden

That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#443 BN 16 år siden

#440 - tiany:

Alt det overstående er min egen mening og fan-boys behøver ikke argumenter for hvorfor jeg tager fejl i mine betragtninger, det er mine og jeg står ved dem

Findes der ikke en mellemting mellem "fan-boys" og skuffede personer som dig selv?

Jo, der gør. Jeg kender ihvertfald mindst én: mig selv. ;-)

Jeg er ikke og bliver aldrig fan af Batman-tegneseriehæfterne, og heller ikke nogen af de animerede Batman-serier på tv. Jeg er fuldstændig ligeglad med hvor tro en Batman-film er mod forlægget! For mig tæller kun én ting: om historien fungerer på biograflærredet.

Dertil kommer at jeg er ligeglad med, om tegneseriehæfterne og de animerede tv-serier bruger de samme skurke om og om igen. Jeg har det ganske fint med det, hvis Burton eller Nolan tager livet af en populær skurk efter blot én film. Og hvis de lader den pågældende skurk overleve, gør det mig heller ikke noget - bare jeg ikke skal se 117 film med den samme skurk, for det er ærligt talt lidt trættende i længden ..... for nu at sige det på en pæn måde.

Jeg finder desuden Robin-karakteren latterlig at se på og totalt overflødig, eftersom Batman ikke behøver nogen anden hjælper end butleren Alfred. I Burtons to film og Nolan's ditto fungerer Batman helt klart bedst som han er: som den ensomme helt med svagheder og barndomstraumer. Denne ensomhed og dette grundlæggende præmis bør man ikke udvande ved at placere endnu en maskeklædt helt ved hans side.

Det var en også en markant forbedring (ligesom det gav god mening), at man i Burtons første film 'Batman' fra 1989 lod Batman's dragt være lavet af panser, i stedet for at han skulle rende rundt i den bløde dragt fra de mange tegneserier der var udkommet indtil da.

'The Dark Knight' er efter min mening ikke verdens bedste film - nej, på sådan en liste hører den ikke engang til blandt de 10 bedste.

Men jeg må indrømme, at 'The Dark Knight' virkelig er den bedste superhelte-film jeg nogensinde har set. Aldrig før har jeg set en film indenfor denne genre bruge så realistisk en tone, hvilken får den til at LIGNE (ikke "være") en kriminalfilm. Og aldrig før har jeg set en film indenfor denne genre være så konsekvent mørk, pessimistisk, dyster og brutal og berøre så mange alvorlige temaer vedrørende kriminalitets-problemet og menneskets skyggesider, uden dog at svigte sit eget grundlæggende præmis: nemlig det først og fremmest at være en underholdende superhelte-film. (...... Da jeg ikke kan finde på et andet ord, skriver jeg "super-helte-film", selvom det egentlig er et lettere misvisende udtryk, da Batman ikke besidder superkræfter.)

Jeg vil ikke argumentere imod dine negative konklusioner, som jeg kun finder interessante, fordi de får én selv til at tænke over sin mening om filmen. Da vi ser Jokeren sidste gang i filmen,
hænger han med hovedet nedad som en anden sprællende, grotesk figur og rabler en masse ord af sig, mens han griner på sin djævelske facon
. Netop dér i den scene stod konklusionen fast for MIT vedkommende: at Heath Ledger havde skabt en unik og uforglemmelig Joker, ja, en af de mest gennemførte skurke jeg længe har set.

Iøvrigt synes jeg det er interessante at se parallerne og forskellene mellem Jokeren i 'Batman' (1989) og 'The Dark Knight':

Et par eksempler:

Jack Nicholson's Joker stod midt på gaden og ventede på Batman, som styrede lige imod ham, mens han - altså Jokeren - udfordrede Batman ved ikke at flytte sig ud af stedet. Det samme gør Heath Ledger's Joker. Forskellen er Batman's fartøj, og så det at Ledger's Joker ikke trækker et våben frem.

Jokeren og Batman's sidste sammenstød foregår oppe på en høj bygning. I begge tilfælde kommer Jokeren til at hænge og svæve i luften. Forskellen er at Nicholson's Joker styrter ned og dør. Det gør Ledger's Joker ikke.

Blyant-tricket i 'The Dark Knight' minder mig om scenen fra 'Batman' hvor Nicholson jager en spids pen i halsen på en mand. "Pennen er stærkere end sværdet". Der er meget forskel på de to scener, men på papiret er det lidt af det samme.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#444 kasper0204 16 år siden

#442 - Den nyhed har allerede været hér på Filmz?
Gravatar

#445 filmz-jonasgr 16 år siden

#435 Jeg har på fornemmelsen at det ikke så meget er hans film som er blevet diskuteret i den tråd :)
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#446 tiany 16 år siden

#443 - selvfølgelig findes der folk mellem fanboys og skuffede folk som mig selv :)
Ofte er det bare folk som er ekstrem vilde med film der går i forsvars-modus og dem behøver jeg ikke høre kritik fra, for jeg skifter ikke mening ;) At folk vælger at kommentere på mine holdninger er fint nok.

Jeg synes jo egentlig at TDK er en udemærket film, men jeg var bare en af dem der ikke fik hvad hun forventede.

Jeg fandt også paralleren mellem de to forskellige Jokere interessant og kæresten og jeg diskuterede dem faktisk på vej hjem i bilen. Min kæreste syntes Jokeren fra Batman var bedre end Jokeren fra TDK, mens jeg egentlig fandt det lidt mere "realistiske" billeder af jokeren godt. Men stadig finder jeg ikke rolle nødvendigvis er en sikker vinder af en oscar
Valar morghulis
Gravatar

#447 enfilmnørd 16 år siden

Fantastisk film, værd at vente på.
Mere behøves jeg ikke at skrive, måske lige at jeg er rørende enig med anmelderen.
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#448 filmz-DocDoom 16 år siden

#444: Tja, man kan jo ikke have overblik over alle tråde. I øvrigt er det ikke der eneste der står om Batman og superhelte i den artikel, og da den er fra igår, så er mit link vel ikke helt irrelevant.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#449 BN 16 år siden

#446 - tiany:

Men stadig finder jeg ikke rolle nødvendigvis er en sikker vinder af en oscar

Når det gælder uddelingen af Oscar'en er der aldrig noget der er sikkert. Som andre har påpeget, så må man jo også lige se på hvilke andre mandlige biroller, der bliver nomineret forud for næste Oscar-show.

Men efter min mening ville Heath Ledger da afgjort fortjene at modtage en Oscar posthumt for sin rolle som Jokeren.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#450 casper 16 år siden

ja nu har jeg så set den 2 gange og jeg syntes den er så megafed, det er helt klar den beste film i 2008 for mit vedkommede.

ikke dermed sagt at Iron man, hulk og Indiana jones er dårlige selt ikke tre rigtig godt film, som jeg ser frem til at eje på dvd når de udkommer, men jeg syntes bare at Batman bare lige lidt mere.

syntes helt klart at Heath Ledger skulle have oscaren for den rolle, har har helt klar fortjent den

Skriv ny kommentar: