Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.

Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.

Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#451 Åkepool 16 år siden

#437 - Thanks :)
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#452 Lethal Injection 16 år siden

Intet mindre end den bedste , mest episke film jeg har set i de sidste 15 år! 6/6
Perhaps an attic shall I seek!
Gravatar

#453 filmz-DocDoom 16 år siden

That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#454 Åkepool 16 år siden

#453 - Ja hun er en snedig rad.

Pænt billede iøvrigt (ikke det af hende, men dit billede).
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#455 filmz-Bruce 16 år siden

Da Jannikand og Crystalstar1200 var forbi til en gang Mad Men i mandags, blev det til 6 minutters preview'et af Dark Knight i HD på Batman Begins Blu-ray disken.

Og glæd jer, TDK fans. Billedet var knivskarpt, sortniveauet i top og ... kan ikke sige hvilken slags lydspor der var på, men godt lød det. Jeg skal ihvertfald ikke se den i biografen mere.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#456 mr gaijin 16 år siden

Så fik jeg endelig set giraffen. På den meget sene premieredato herovre i Tokyo.

Det sker meget sjældent at den mest populære sommerblockbuster også er årets bedste film. Men i år er det faktisk en ganske reel mulighed.

Nolan er en mesterlig historiefortæller. Spillet med publikums forventninger (som han tager op på et metaniveau et par steder i filmen i Jokers dialog), lag på lag af moralske kompleksiteter, en taktfast rytme igennem hele filmen. Jeg har svært ved at forestille mig, at en instruktør vil lægge lige så meget talent, hjerne og hjerte i en superheltefilm, som Nolan lægger i "The Dark Knight".

Nolan går så meget i dybden med superheltetematikken, at jeg har svært ved at forestille mig, at han vil lave en treer. Som A.O. Scott fra NY Times skriver, så viser Nolan både superheltefilmens potentiale for at udforske menneskelig natur og moralske dilemmer, men samtidig viser filmen også genrens begrænsninger.

Ellers har jeg ikke noget at tilføje, der ikke allerede er blevet sagt utallige gange. Kun en detalje der i bund og grund er ligegyldig for et dansk publikum: Jeg blev distraheret et par gange af de elendige japanske undertekster, hvor oversætteren lavede langt ude frie fortolkninger af specielt jokerens dialog:

For eksempel da han siger, at han brænder pengene for at "send a message". Beskeden er, at alt kan brænde. Her skrev oversætteren for at vise, jeg er bossen. Dermed går den fine detalje, der afslører jokerens mission/personlighed, tabt. Ærgerligt.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#457 Mercadian 16 år siden

Så fik også undertegnede den fantastiske fornøjelse af at se "The Dark Knight" ...ENDELIGT

Og 'Dommen' er at det ganske enkelt er en fremragende film - Jeg kan følge kritikken mht. kameraføringen, men jeg vil så også sige at det ikke gør filmen dårligere. Det er blot noget man enten vænner sig til eller ej.

For pokker!!!
Hvor er det ærgeligt at Heath Ledger ikke kan gentage sin rolle i en fremtidig 3'er - Jokeren var afsindigt underholdene, morsom, ondskabsfuld og frem for alt, velspillet... Ledgers eftermæle med denne film er stærkt

Slutningen var absolut fænemonal og Gary Oldman, (en personlig favorit), gjorde det ganske enkelt fantastisk. Men jeg har læst en del af diskussionen i forummet og må sige:

Jeg tror ikke at Harvey Dent/Two-Face er død... Der er ingen direkte indikationer af at han er død. Gary Oldman siger kun at alt hvad Harvey kæmpede for, dør med Harveys ry, og selvom der holdes en tale for en forsamling så er det ikke nødvendigvis en begravelses-tale. Harvey Dent kan officielt blot være 'gået af' på grund af en sygdom eller noget andet - men ikke nødvendigvis død - og således uofficielt befinde sig på Arkham sammen med The Joker og Scarecrow...

En anden og meget vigtig del til at underbygge mit argument er:

Batman har én regel - netop at han ikke vil slå ihjel. Hvis Harvey Dent/Two-Face er død, så er det fordi Batman slog ham ihjel for at redde Gordons søn... Mønten som Harvey Dent/Two-Face bruger for at retfærdiggøre sine handlinger, ender også med den 'gode' side op. Om det er for sønnens liv eller en indikation af at Harvey Dent/Two-Face ikke dør, kan diskuteres. Men min pointe er at Batman ikke dræber... Og kun hvis Batman brød sin regel her, kan Harvey Dent/Two-Face være død...

"The Dark Knight" er allerede en af mine personlige favoritter, og derfor giver jeg den også fortjent 6/6...
If practice makes perfect, but nobody is perfect, then why practice?
Gravatar

#458 BN 16 år siden

#458:

Ét er at Batman ikke ØNSKER at slå nogen ihjel. Noget ganske andet er, at nogle skurke jo har sat sig selv i en sådan situation, at de har mistet livet. ... Så vidt jeg husker, så væltede Batman Two-Face, da han kastede sig frem mod denne, med det resultat at Two-Face faldt ned og blev slået ihjel. (Eller husker jeg helt forkert?) Formålet var at forhindre et dræbende skud mod Gordon's søn - ikke at dræbe Two-Face. Det var Two-Face's fysiske placering, der resulterede i at han faldt ned, så der var tale et uheld eller en utilsigtet følgevirkning af Batman's redning af drengens liv.

Døde Liam Neeson's karakter f.eks. ikke også i 'Batman Begins'? Det må han have gjort, i betragtning af at han var i toget. Også her gælder det, at Batman ikke gjorde noget for at dræbe skurken. Nej, han forlod bare toget.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#459 Batsy 12 år siden

Rorschach's Journal, August 24th, 2008: Nutjob with green hair and purple suit walks up to me and asks me if i want to know how he got his scars. Told him I didn't care. Gave him bigger scars.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#460 BN 11 år siden

Noget af et særsyn:

http://filmtips.dk/wp-content/uploads/2013/04/TheD...

(fra McPeters nye filmside)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: