Godt hjulpet af et mere dyrt og velproduceret Asgård, der ikke virker til at være holdt sammen af tape og vatrundeller som i den første film, så er “Thor: The Dark World” den bedste Marvel-filmatisering siden den første “Iron Man”. Filmens indre logik holdes intakt det meste af vejen. Og i de tilfælde, hvor den halter, så smadrer Thor din vrøvledetektor med sin tordenhammer, alt imens Loke afleder opmærksomheden ved skælmsk flabet at forsøge at røvrende alle i de ni riger nok en gang. Thor to, Thor to, Thor to, Tor to, torto, toto, Thor..!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Michael Andersen 10 år siden

Ved hver eneste Marvel-film står jeg altid foran udgangen med hænderne over kors og ser bestemt ud :) Om folk vil vente med at gå til helt efter alle rulleteksterne er forbi, må de selvfølgelig selv om, men jeg tænder ikke lyset eller lukker ikke nogen ud før den obligatoriske scene er forbi.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#42 MOVIE1000 10 år siden

Michael Andersen (41) skrev:
Ved hver eneste Marvel-film står jeg altid foran udgangen med hænderne over kors og ser bestemt ud :) Om folk vil vente med at gå til helt efter alle rulleteksterne er forbi, må de selvfølgelig selv om, men jeg tænder ikke lyset eller lukker ikke nogen ud før den obligatoriske scene er forbi.


Gid det var sådan ved alle biografer :)
Kan ikke huske hvilken marvel film, det var, tror det var Thor, hvor biografen slukkede filmen, mit i rulleteksterne.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#43 Slettet Bruger [4112151410] 10 år siden

Well, man kan selvfølgelig argumentere for, at de typiske Marvel-scener måske ikke er supervigtige for andet end at se hvad der kommer i næste film - jeg forstår stadig ikke logikken i at gå alligevel, men pyt nu med det.

Præcis i tilfældet med "Thor: The Dark World", er den sidste scene efter rulleteksterne, jo faktisk en del af historien, så man misser faktisk afslutningen på hvad man lige har brugt et par timer på at se.
Gravatar

#44 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Fridag (40) skrev:
Tror det er en blanding af flere ting. Folk der ikke ved det, folk der har glemt det (gjorde jeg selv et par gange), folk der er ligeglade (der kom din payoff), folk der ikke gider (kan) vente så 'længe'. Føler ofte det også er mere en fan-nørde ting.


Nogle gange er det afgørende. I X2, fx. ser man Jean Grey opstå som Phønix.
Doctor Last Warning
Gravatar

#45 Fredag 10 år siden

DocDoom (44) skrev:
Nogle gange er det afgørende. I X2, fx. ser man Jean Grey opstå som Phønix.


DocDoom (44) skrev:
Folk der ikke ved det, folk der har glemt det (gjorde jeg selv et par gange), folk der er ligeglade (der kom din payoff), folk der ikke gider (kan) vente så 'længe'


Derfor passer disse jo stadig fint. Særligt dem jeg har fremhævet:) I øvrigt, hvordan afgørende. Folk der IKKE så det, tror vel bare hun er død og får vel i efterfølgeren forklaret, at det var hun så måske ikke, hvis det er nødvendigt (det skal siges, at jeg ikke helt husker det, så se det mere som et spørgsmål end en bastant mening, det jeg skriver:)
Gravatar

#46 DarkLight 10 år siden

DocDoom (44) skrev:
Nogle gange er det afgørende. I X2, fx. ser man Jean Grey opstå som Phønix.


Det er ikke særlig afgørende. Alt giver mening, selvom man ikke ser dette klip. Tror faktisk det er definitionen på ligegyldig? :)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#47 Kviesgaard 10 år siden

Må tilstå, at jeg var en anelse skuffet over Thor: The Dark World efter jeg forlod biografen torsdag aften ( vel og mærke efter den sidste ekstrascene efter rulleteksterne.

Her følger en lille opgørelse over, hvad jeg bed mærke i.

Skurkene.
Kedelige og intetsigende. Fik man nogensinde forklaret, hvorfor de var så hulens opsatte på, at destruere alting? Specielt fandt jeg det bemærkelsesværdigt, at de, så vidt jeg forstod, ville tilintetgøre alt lys, hvad jeg fandt temmelig bizart, eftersom de allesammen havde øjne og dermed brug for lys, til at se. Havde der nu været et element af, at Svartelvernes overlevelse afhang af, at vores univers blev destrueret, så havde der da været et lille element af forståeligt og relaterbart motiv for skurkene. Men det synes jeg nu ikke, at det fremgår. Hovedskurken fandt jeg også temmelig anonym og det mener jeg er lidt af en dødssynd, for hvis skurken ikke er interessant, så smitter det af på helten. Jeg følte i hvert fald ikke, at Malekith var en trussel for Thor. Nærmere bare et irritationsmoment, hvilket er lidt tragisk, eftersom han jo dræbte Thors mor. Men det gjorde ikke noget synderligt indtryk på mig.

Bipersonerne.
Jeg fandt Darcy mere spændende end Jane Foster, som nærmest virkede overflødig, hvis ikke det lige var fordi, at hun var snublet over gemmestedet med Æteren, og dermed fik en eller anden relevans for historien ( som en eller anden plotfidus ).

Thor og Loke.
Her var endelig noget med noget kød på. Deres scener sammen havde den gnist, som jeg savnede i stort set alt andet i filmen. Havde Loke ikke været med i den her film, så havde det godt nok været en tam og intetsigende omgang.

Æteren.
Kedeligste dommedagsvåben jeg længe har set. Var der ikke noget med, at den skulle snylte på Jane Fosters livsenergi eller noget i den dur? Fremgik det overhovedet i filmen, for som jeg husker det, så hun da ellers meget frisk ud hele tiden. Hun havde endda fået en form for beskyttelse af stadset. Nu er jeg ikke sikker på, at jeg forstod, hvor Bor ( Odins far ) gemte djævelskabet i sin tid, men her synes personligt, at det burde have været på Jorden. Så havde man også kunnet skabe en forklaring på, hvorfor væsner, der minder om de nordiske guder, rent faktisk skulle have besøgt vores verden og vi deraf havde fået vores opfattelse af dem, som værende guder. Hvis de i ny og næ lige kontrollerede, at Æteren stadig var intakt og uberørt på Jorden, så havde man pludselig en forudsætning for, hvorfor de havde valgt, at gæste vores verden. Som det er nu, har jeg svært ved, at se, hvorfor Jorden skulle være interessant for Asgaard i Marvel film regi.



Jeg læste også noget om, at Joss Whedon har været inde over en 3 scener i filmen.
http://www.cinemablend.com/new/Joss-Whedon-Rewrote-Three-Scenes-Thor-Dark-World-39473.html

Og at Alan Taylor ikke havde final cut på filmen.
http://www.huffingtonpost.com/2013/10/25/alan-taylor-thor-dark-world_n_4164821.html

Det forklarer måske noget af det rodede indtryk man får af filmen.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#48 Slettet Bruger [4112151410] 10 år siden

#47 -

Ja, det forklares faktisk i scenen, hvor Odin læser op fra en bog, hvorfor skurkene gjorde som de gjorde.

Først og fremmest hævn, men den primære årsag var, at de havde hersket over universet i den mørke tid, som de forsøgte at komme tilbage til, så det var ganske simpelt et spørgsmål om at komme tilbage til "de go'e gamle dage", hvor de var toppen af fødekæden og ødelægge Asgård undervejs.
Gravatar

#49 Kviesgaard 10 år siden

#48

Tak for info. Den havde jeg åbenbart ikke lige fanget, eller også gjorde det heller ikke det store indtryk. Men du fandt, at filmen var ok, eller er der også ting, du synes kunne have været eksekveret bedre eller burde have været gjort anderledes ( eller er jeg bare helt ude i hampen med mine kritikpunkter? ).
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#50 Slettet Bruger [4112151410] 10 år siden

#49 -

Jeg fandt filmen rigtig underholdende, et ret godt mix af humor, alvor og tju-bang. Da de annoncerede den første film, kunne jeg slet ikke forestille mig, at det nogensinde kunne blive en bare nogenlunde acceptabel film, men det synes jeg er lykkedes i begge tilfælde.

Historien løber måske lidt for stærkt til tider og Thor-filmene har nok ikke ligeså meget potentiale for at fortælle en stærkere følelsesmæssig historie, som fx. Iron Man eller Captain America har, der er originalmaterialet ganske enkelt for let, ud fra hvad jeg kender til Thor.

Men det gør ikke noget at filmen ikke er et perfekt mesterværk, det gør heller ikke noget, at den spiller på charmerende skuespillere, både helte og skurke, samt ikke er bange for at holde en forholdsvis let og legende tone, fordi det virker.

Når det er sagt, lægger slutningen faktisk op til, at man kan vælge at dreje bort fra den lette tone og lave en forholdsvis seriøs historie om Loki, baseret på Rob Rodis historie "Loki", der er udgivet på dansk af G. Floy Studio: http://gfloystudio.com/tegneserier-9/marvel-comics...

Skriv ny kommentar: