Der er i det hele taget end ikke antydningen af kant eller dybde i den sort-hvide romanbladsfortælling, men heldigvis liver filmen gevaldigt op i sidste akt, da skibet (gudskelov) omsider rammer et isbjerg, og Cameron bevæger sig ud på mere familiært terræn. Han kan som få komponere destruktion, og krydsklipningen mellem anstrengelserne for at slippe fri inde i skibet og den ydre ødelæggelse af kolossen er stadig medrivende at overvære.

At “Titanic” er i 3D føjer dog absolut intet til filmen, men omvendt er effekten heller ikke distraherende at overvære – den er blot ligegyldig for oplevelsen. Hvis man bare elsker filmen og aldrig har set den på det store lærred, er det muligvis værd at indløse billet. Vi andre må blot trække på skuldrene og konstatere, at selvom “Titanic” stadig er et imponerende syn rent effektmæssigt, så er den ligesom skibet selv også en stor kluntet og tom konstruktion, der fortsat ikke kan holde sig oven vande gennem hele spilletiden.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Nicki52 12 år siden

BN (40) skrev:
et romantisk drama i moderne indpakning og et simpelt, klassisk eventyr i science-fiction-regi

Henholdsvis Avatar og Titanic ;D
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#42 Richard Burton 12 år siden

"og et simpelt ...."

Helt enig! :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#43 doom WAD 12 år siden

SIR Ridley Scott (39) skrev:
#38 Jeg synes nu ikke de er ringe. Blot den bløde mellemvare, trods alt med noget underholdning undervejs.


Enig. Min bedømmelse skal ses i lyset af hypen, budgettet og omsætningerne.
Gravatar

#44 Babo84 12 år siden

Doc Doom (43) skrev:
Enig. Min bedømmelse skal ses i lyset af hypen, budgettet og omsætningerne.


Og ud fra disse elementer, har du vurderet de er skod? Hvad har omsætning med sagen at gøre?
Gravatar

#45 Thomsen 12 år siden

Nå, så fik jeg set den i går. Og til min store overraskelse så synes jeg faktisk, at konverteringen var temmelig vellykket. Især til de lange, smalle gange fungerede 3D godt, hvadenten det var i scenerne med robotubåden i starten eller scenerne, mens skibet var ved at synke. Der var også et par steder, hvor det virkeligt gav en god højdefornemmelse, som fx den essentielle scene med Kate Winslet, der kravler op på rælingen og kigger ned, mens hun overvejer at springe i døden. Det fungerede til gengæld ikke særligt godt i de afsluttende indstillinger under skibets dødskamp. Men her tror jeg, at det lige så meget var et spørgsmål om dårlig CGI: Skibet så fladt og utroværdigt ud.

Det var min fornemmelse, at de under konverteringen havde gjort meget ud af at adskille i for-, mellem- og baggrund, og at ting, der var i fokus i den originale biografudgave, var ude af fokus her for at understøtte dybdevirkningen. Det var især i two-shots, hvor to personer stod nær hinanden, den ene lidt bag den anden, og talte, at jeg lagde mærke til det. Det virkede dog ret godt. Det understregede reaktionerne og virkede ikke påklistret, som man kunne have frygtet. På mig gav det fornemmelsen af en konvertering, hvor der virkeligt var tænkt over virkemidlerne.

Alt i alt en udmærket oplevelse. Bedre end jeg havde forventet. Til gengæld er det helt sikkert sidste gang, at jeg har set en 3D-film på tre timer. På trods af bygningsfejl og briller, så plejer jeg normalt ikke have nogen problemer med 3D, men her kunne jeg mærke, at den sidste time virkeligt var hård. Jeg kom ud med hovedpine og øjne, der føltes, som om jeg havde haft dem åbne hele tiden. Det var simpelthen for lang tid for mig.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#46 FilmPræsten 12 år siden

prøv noget sjovt:
læs denne anmeldelse mens du laver din bedste Ole Michelsen-imitering
virker bedst hvis du skyder din næse i vejr og sipper en caffe latte imens
Gravatar

#47 Thomsen 12 år siden

Ja, det er godt nok sjovt. Du er bare en festlig fætter, hva'?
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#48 Ericmase 12 år siden

Så er [url= SUPER 3D[/url] på vej!


:D
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#49 Slettet Bruger [1276373855] 12 år siden

Ericmase (48) skrev:
Så er [url= SUPER 3D[/url] på vej!


:D

Jeg glæder mig allerede!
Gravatar

#50 Batsy 12 år siden

utyske (49) skrev:
Ericmase (48) skrev:
Så er [url= SUPER 3D[/url] på vej!


:D

Jeg glæder mig allerede!


+1, glæder mig især til det spyt, gad vide om det er alien slim hmm.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Skriv ny kommentar: