Titanic (3D)
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 8. okt 2012 | Af: The Insider | Set på Blu-Ray
James Cameron bliver ofte omtalt som en af actiongenrens største pionerer, og det er han bestemt også. Fra den trendsættende “The Terminator” over den nerveflænsende “Aliens” til den rekordsættende supersensation “Avatar”… Cameron er formentlig Vestens største koryfæ inden for genren. Men noget, instruktøren sjældent får anerkendelse for, er hans romantiske side.
Det ville altså være snæversynet at klandre Cameron, som han så ofte er blevet, for udelukkende at søsætte “Titanic”, fordi han håbede, at historien om turtelduerne Jack Dawson (Leonardo DiCaprio) og Rose Bukater (Kate Winslet) ville få alverdens teenagepiger til at tømme pengepungene. Jovist, Cameron er en snu forretningsmand, som godt ved, at det vil gavne omsætningen at gøre en film “date-venlig”, men “Titanic” rummer meget mere end én passioneret affære, og er filmen virkelig mere rørstrømsk end klassiske kærlighedseposser som “Borte med blæsten” og “Doktor Zhivago”? Camerons CV understreger, at han vitterligt tror på kærligheden, og selvom skuespillerne i “Titanic” indimellem har lige så svært ved at bunde i romantikgenrens klicheer som i det iskolde havvand, så har filmen unægteligt en enorm, emotionel slagkraft.
Lige siden et tv-indslag om atombomber skræmte ham fra vid og sans som barn, har Cameron næret en stor mistro til teknologi (en anelse ironisk, eftersom den canadiske filmmager selv har fremskyndet flere af filmmediets største teknologiske fremskridt), og den mistillid skinner igennem i hans film: I “Terminator”-filmene spåede han en fremtid, hvor vor egne masseødelæggelsesvåben havde udryddet milliarder, og både i “Aliens” og “Avatar” hånede han menneskehedens blinde tiltro til teknologien, og det gør han i dén grad også i “Titanic”. Ingeniørerne bag det dengang største skib nogensinde fastslog, at det ikke kunne synke, men Cameron illustrerer fornemt, at det i lige så høj grad var hovmod som et kolossalt isbjerg, der kostede 1502 mennesker livet.
Der er ganske vist flere computerskabte baggrunde, som fremstår markant kunstigere i dag, end de gjorde i 1997, og komponisten James Horners brug af et syntetisk synthesizer-kor ville selv have virket håbløst forældet i en film fra 1980’erne. Men Cameron, som var så indstillet på at gøre filmen autentisk, at han selv var med til at håndmale rekvisitterne og tilmed besøgte Titanics vrag 24 gange, har lavet en film, der ikke er meget langt fra at være et lige så spektakulært særsyn som Titanics rustende vrag.
2D-transferet præsenteres i 1080p/AVC 2.35:1, 3D-transferet præsenteres i 1080p/MVC-3D 1.78:1 og byder således på mere billedinformation i top og bund end 2D-transferet (tjek ovenstående eksempel, som også illustrerer, at 2D-billedsiden indimellem har mere billedinformation i siderne). “Titanic” blev oprindeligt udgivet tilbage i 1997, mange år før Cameron selv kickstartede en 3D-renæssance med “Avatar”, så det siger sig selv, at “Titanic” ikke blev skudt i 3D, men at der er blevet føjet en tredje dimension til de oprindelige optagelser. Jeg var engang i Los Angeles for at høre Cameron tale om 3D, hvor han afskrev størstedelen af markedets 3D-konverterede film som ”bullshit 3D”, men der er ikke meget tyremøg over den 3D-konverterede udgave af Camerons egen “Titanic”. Dette er uden sammenligning den mest imponerende 3D-konvertering, jeg nogensinde har set.
Cameron brugte 10 millioner dollars og hyrede godt 100 grafikere til at bruge halvandet år på at give den oprindelige billedside ekstra dybde, og det kan mærkes. Her er ingen billige 3D-gimmicks, og billedsiden har en vidunderlig, troværdig dybde fra start til slut – skibets lange korridorer virker vitterligt endeløse, og man kan selv fornemme en dybdeforskel på personernes pander og deres pandehår – så præcis og plausibel er dybden. Filmen varer over tre timer, og jeg bemærkede måske fire-fem sekunders ghosting i alt – slet ikke nok til at forhindre en topkarakter. Derudover er billedsiden blottet for støj, glorier og banding, og der kan ikke sættes en finger på kontrasten eller farvegengivelsen.
Der går blot få sekunder, før det engelske DTS-HD Master Audio 5.1-mix begynder at tryllebinde – nærmere bestemt da James Horners orkester begynder at spille komponistens Oscar-belønnede score. Tonerne kommer så klokkeklart igennem, at man vitterligt føler sig til stede i koncertsalen sammen med musikerne, og LFE-kanalen giver de dybe klange ekstra punch. Samtlige lydeffekter og replikker gengives med en lige så lamslående klarhed, og kanalnetværket disker konstant op med stemningsfulde lyde – lige fra brummende skibsmotorer og træ, der knager, til fjerne samtaler og bølgeskvulp. Panoreringerne er eminente, og når Titanic begynder at synke, går højtalerne for alvor amok, men der er orden i kaosset – ingen vigtige lyde eller replikker drukner nogensinde i virvaret.
Ud over at rumme både 2D- og 3D-udgaven (3D-udgaven er i øvrigt klogt nok fordelt over to skiver) såvel som dvd-udgivelsen af filmen så indeholder BD-udgivelsen også timevis af glimrende ekstramateriale. Det meste blev produceret til den fantastiske dvd-udgivelse af “Titanic” tilbage i 2005, men her er også et kort 3D-uddrag fra “Avatar” samt to nye dokumentarer, “Reflections on Titanic” og “Titanic: The Final Word”, der begge præsenteres i HD, og som tilsammen varer omtrent 160 minutter. Filmens vigtigste bagmænd og skuespillere (med undtagelse af Leonardo DiCaprio, som er hårdt savnet) gennemgår alt fra de virkelige omstændigheder omkring Titanics forlis til Camerons kontroversielle ”I’m the king of the world!”-udbrud under 1998’s Oscar-ceremoni. Et par informative, velproducerede og særdeles underholdende dokumentarer.
Resten af ekstramaterialet stammer som sagt fra den gamle dvd-udgivelse, men meget af det præsenteres for første gang i HD: Otte biograftrailere og otte tv-reklamer, seks billedgallerier (som tilsammen indeholder over 1000 stills) og hele 58 minutters slettede scener, som Cameron også har indtalt kommentarer til, og som er fascinerende at studere, selvom man ikke savner nogle af dem i den endelige udgave af filmen – især ikke en forfærdelig, alternativ slutning. Her er også endnu flere dokumentarer (som alt i alt varer knap halvanden time), tre udvalgte “Titanic”-parodier og musikvideoen til Celine Dions Oscar-belønnede megahit “My Heart Will Go On”, som akkompagnerer filmens rulletekster. Her er altså alt, en “Titanic”-fan kunne ønske sig – og mere til.
Jovist, “Titanic” er sentimental og forudsigelig (og ikke blot, fordi vi alle sammen godt ved, at skibet vil synke), men al kritik forstummer, når James Camerons Oscar-sluger for alvor kommer op i gear og skildrer Titanics forlis med en autenticitet og intensitet, der får nerverne til at sitre, og det fænomenale cast opvejer Camerons noget kluntede dialog. Der udkommer mange vigtige BD-udgivelser i år, men næppe mange af samme kaliber som denne. “Titanic” er en regulær åbenbaring i 3D, lydsporet er fænomenalt, og udgivelsen rummer talløse timers pragtfuldt ekstramateriale. Hvis du er fan eller 3DTV-ejer, er udgivelsen simpelthen et must, og selv hvis du ikke forguder “Titanic”, bør du tage et nærmere kig på denne blændende Blu-ray.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet