I en lang sekvens vandrer planeter majestætisk over lærredet ledsaget af orkestermusik, og selvom det til tider kan være vanskeligt at gennemskue præcis, hvad der sker, er man alligevel revet fuldstændig med takket være den formidable billedpoesi. De mange effekter og CGI’en stjæler dog ikke filmen fra skuespillerne, og både Brad Pitt, Jessica Chastain og ikke mindst børneskuespillerne leverer alle førsteklasses præstationer. Det er svært at forestille sig, at nogen anden end Malick kunne slippe af sted med at lave en så eksperimenterende film som denne på så stort et budget og med disse skuespillere, men det er et lykketræf for os alle, at det er sket, for det er en stor, ekstremt ambitiøs og nærmest bindegal film, vi her er vidne til – men bestemt også en svært fascinerende en af slagsen.
Reaktionerne fra Cannes har allerede været delte, og mange vil da utvivlsomt indvende mod filmen, at den burde have været mere forklarende, mere afbalanceret og i det hele taget have opført sig mere som en almindelig film, og hvis Malick havde haft mere pragmatisk sans, var det da utvivlsomt også den vej, han havde valgt. Jeg priser mig dog mig lykkelig over, at den slags ikke er hans stærke side.
#191 Babo Rises 13 år siden
#192 Bruce 13 år siden
Der kan være skrigende uenighed, uden tvivl, men den uenighed har også noget med viden og ikke viden omkring det der debatteres at gøre. 100.000 som giver deres mening tilkende på IMDB er i den henseende ret så ligegyldigt, kontra hvad der nævnes på filmkritikeres lister 10 og 20 år fra nu.
Så kan man nok så meget sige "hver sin smag", "al smag er lige godt", "subjektiv", eller hvad men nu vil finde på. Det har jeg også tidligere tilkendegivet, at jeg overhovedet ikke tror på.
Når det kommer til stykket, så ser man netop retrospektivt, hvad der "blev stående tilbage". Hvad der ikke var one-hit-wonders. Hvad der ikke kun var trends, hype og rendyrkede produkter af tiden. Som tiden læger alle sår, tærer tiden også uden nåde på middelmådighedernes afgudsalter.
#193 BN 13 år siden
Nemlig. Mit eneste forbehold overfor brugen af ordet kunst er, hvis der ikke ligger egentlige bestræbelser eller skabende arbejde bag. Lad os f.eks. sige, at en mand har fyldt nogle spande med forskellige farver maling og står og smider dem, en efter en, mod et lærred. Dette er ikke kunst i mine øjne. Det samme gælder hvis man har ladet en flok chimpanser lege med farver og pensler.
#194 BN 13 år siden
Jamen, alt det, du her nævner, handler jo netop om smag og behag. "Hvad der ikke var one-hit-wonders"? Jamen, så blev der jo ikke desto mindre lagt kunstneriske kræfter i at frembringe dette ene "one-hit-wonder", og siden vedkommende overhovedet KUNNE dét, var de vel også kunstnere, blot mindre succesfulde?
"Middelmådighedernes afgudsalter"? Jamen, der findes ikke nogen universel enighed hos menneskeheden om, hvad der er middelmådigt og hvad der er toppen af al film- eller musikkunst. Det er en smagssag.
Eksempel: I mine ører havde Elvis og Sinatra de to bedste mandlige sangstemmer i det 20. århundreder. Men der findes musikere og kritikere, der synes at Elvis ikke havde nogen stor stemme, og at han ikke havde meget at byde på, fordi han ikke selv skrev sine sange, men fortolkede ANDRES sange. Og nogle kan slet ikke høre det samme som mig i Sinatras stemme, men finder den drævende, skurrende og det der er værre.
"Når det kommer til stykket, så ser man netop retrospektivt, hvad der "blev stående tilbage"? ... igen: Jamen, at (rent eksempelvis) The Beatles synes at blive adopteret af hver ny generation, og at ABBA's musik synes udødelig, betyder jo ikke, at ALLE elsker musikken fra disse to bands højest eller i det hele taget kan lide den. Måske er det nogle mere ukendte underkendte, ja, nærmest glemte bands, som de har forelsket sig i under deres udforskning af 1960'erne og 70'ernes popmusik.
#195 Babo Rises 13 år siden
Hvad er så filmkunst, hvis du ikke køber, at kunst er et subjektivt begreb? Selvfølgelig, jeg synes heller ikke al smag er lige godt og jeg tager heller ikke enhver ytring om filmkunst til mig. Men enhver har da lov at ytre sig hvis de vil. Spørgsmålet er bare om de tages alvorligt eller ej. De film der bliver stådende tilbage, som du kalder det, er også ofte de film udvalgt og set af elskere kloden over.
#196 BN 13 år siden
Hvad? Der mangler vist nogle ord eller bogstaver, gør der ikke? ;-)
#197 Babo Rises 13 år siden
#198 BN 13 år siden
Tak, nu igen forstår jeg den danske sprog!
#199 Babo Rises 13 år siden
#200 Babo Rises 13 år siden