I en lang sekvens vandrer planeter majestætisk over lærredet ledsaget af orkestermusik, og selvom det til tider kan være vanskeligt at gennemskue præcis, hvad der sker, er man alligevel revet fuldstændig med takket være den formidable billedpoesi. De mange effekter og CGI’en stjæler dog ikke filmen fra skuespillerne, og både Brad Pitt, Jessica Chastain og ikke mindst børneskuespillerne leverer alle førsteklasses præstationer. Det er svært at forestille sig, at nogen anden end Malick kunne slippe af sted med at lave en så eksperimenterende film som denne på så stort et budget og med disse skuespillere, men det er et lykketræf for os alle, at det er sket, for det er en stor, ekstremt ambitiøs og nærmest bindegal film, vi her er vidne til – men bestemt også en svært fascinerende en af slagsen.
Reaktionerne fra Cannes har allerede været delte, og mange vil da utvivlsomt indvende mod filmen, at den burde have været mere forklarende, mere afbalanceret og i det hele taget have opført sig mere som en almindelig film, og hvis Malick havde haft mere pragmatisk sans, var det da utvivlsomt også den vej, han havde valgt. Jeg priser mig dog mig lykkelig over, at den slags ikke er hans stærke side.
#361 BN 13 år siden
Haha, "sovefilm".
Den slags film var heller ikke mig i min ungdom ... men så stødte jeg (som 21-årig) på Kubricks '2001', og så var jeg solgt ... og det samme var dvd'en mange år senere.
#362 Babo Rises 13 år siden
Det var også mere en hentydning til Malick. Synes han trækker dem i langdrag. 2001 kan jeg godt lide, men der er for mig en del overflødige sekvenser. Jeg kan bare bedst lide film der glider på skinner så at sige. Og nej, ikke actionmæssigt kun. Det rolige tempo kan jeg lide, dog ikke for enhver pris.
#363 BN 13 år siden
Jeg er ikke den store tilhænger af Mallick og har ikke nogen af hans tidligere film. 'The New World' og 'The Thin Red Line synes jeg som sådan er udmærkede film, men dog for langtrukne og ikke indholdsmæssigt interessante/stærke nok til at jeg har lyst at gense dem. (Har kun set dem én gang.)
Men 'The Tree of Life' er jeg i den grad faldet for ... hvilket jeg vil begrunde nærmere ved passende lejlighed. :-)
#364 BN 13 år siden
Hvilke?
#365 Babo Rises 13 år siden
bare flere scener, hvor man enten blot glor på rumstationer eller scenen der går i sort. Også bare slutningen som trækker bare ud.
#366 BN 13 år siden
Okay, det kan jeg så slet ikke følge dig i. Rumballetten, der er delt i to (med nogle samtalescener indimellem) og har Donao-valsen på lydsporet, er en af filmhistoriens bedste sekvenser.
Slutningen er da heller ikke så meget som et minut for langt!
Jeg ved ikke hvad du refererer til med "scenen der går i sort".
Men '2001' og 'The Tree of Life' er nok mest for folk, der nu og da funderer over livet og eksistensen, og over hvor fantastisk alting er.
#367 IK 13 år siden
Jeg tror det er starten. :)
#368 Sweetiebellefan 13 år siden
Disney World?
En sang af Unite?
#369 Babo Rises 13 år siden
Jeg forventer ikke vi er enige her, så uanset hvad jeg skriver, vil du nok ikke "forstå det" :) Nu er det nogle år siden jeg sidst så 2001, så jeg kan ikke beskrive enhver detalje for dig og sige; hov, "her og her er det langtrukken". Jeg mener bare, at filmen generelt kører for sløvt med fortællingen, hvor Kubrick ofte insisterer på vi skal kigge på billederne. Jeg omtaler scenen der går i sort tre minutters tid? Men disse er ikke alene problemet for mig. Som jeg har nævnt før, så er jeg ikke følelsesmæssigt involveret. Her er Kubrick for distanceret. Filmen føles mere som en eller anden intellektuel øvelse, hvor man skal "analysere venligst subtext" fremfor det egentlig er en film. Ikke at det ikke kan være herligt nok, men for meget synes jeg er "i overførte betydninger" til at filmen kan ramme mig. Bestemt ambitiøs, svær og filosofisk, men.. kedelig i mange perioder.
#370 Babo Rises 13 år siden
Jeg vil ikke fundere over livet for en hver pris, og 2001 påminder mig mere om de kedelige skoletimer, man tog sig en blunder :) Det er vel også en slags funderen over livet og livet der gik :)