I en lang sekvens vandrer planeter majestætisk over lærredet ledsaget af orkestermusik, og selvom det til tider kan være vanskeligt at gennemskue præcis, hvad der sker, er man alligevel revet fuldstændig med takket være den formidable billedpoesi. De mange effekter og CGI’en stjæler dog ikke filmen fra skuespillerne, og både Brad Pitt, Jessica Chastain og ikke mindst børneskuespillerne leverer alle førsteklasses præstationer. Det er svært at forestille sig, at nogen anden end Malick kunne slippe af sted med at lave en så eksperimenterende film som denne på så stort et budget og med disse skuespillere, men det er et lykketræf for os alle, at det er sket, for det er en stor, ekstremt ambitiøs og nærmest bindegal film, vi her er vidne til – men bestemt også en svært fascinerende en af slagsen.
Reaktionerne fra Cannes har allerede været delte, og mange vil da utvivlsomt indvende mod filmen, at den burde have været mere forklarende, mere afbalanceret og i det hele taget have opført sig mere som en almindelig film, og hvis Malick havde haft mere pragmatisk sans, var det da utvivlsomt også den vej, han havde valgt. Jeg priser mig dog mig lykkelig over, at den slags ikke er hans stærke side.
#371 HonoDelLoce 13 år siden
Det synes jeg ærlig talt er noget fis..
Jeg funderer ret meget over både livet, eksistensen, meningen med det hele, miraklet ved overhovedet at være til osv osv osv.. Men jeg finder 2001 dræbende kedelig, omend med et par enkelte flotte sekvenser..
#372 Babo Rises 13 år siden
Præcis. Som jeg sagde: ikke for enhver pris.
#373 BN 13 år siden
Jeg tror, du misforstår mig. Det jeg mener, er, at '2001' vil have større chance for at finde "fans" BLANDT folk, der tænker over tingene. Det er jo ikke det samme som at sige, at ALLE der tænker over tingene, automatisk vil kunne lide filmen, vel?
Håber, vi forstår hinanden bedre med den lille opklaring. ;-)
#374 BN 13 år siden
Læs lige #373.
#375 Babo Rises 13 år siden
Ok, så længe du er indforstået med, at du tager fejl :)
#376 BN 13 år siden
Jamen, det er jeg da enig med dig i. ;-)
#377 Babo Rises 13 år siden
#378 BN 13 år siden
Terminator-citatet: 10/10
2001: 10/10
Babo Rises' filmsmag: 0/10
#379 Corgan 13 år siden
Enig. Jeg har svært ved at se det fantastisk ved den langsomme fortælling i "2001". Filmen er flot, men tager uendelig lang tid om at komme igang. Når den så endelig kommer til "hoveddelen" af historien, foregår det i et gabende langsomt tempo.
Jeg har set "2001" et par gang nu (senest for et par måneder siden ved en 70mm screening af filmen), for jeg kan ikke forstå at jeg ikke bliver fortryllet af den. Den burde ellers have alle de rigtige ingredienser til at kunne tilfredsstille mig, men af én eller anden grund tænder den mig slet ikke.
Jeg synes starten med aberne er unødvendig langtrukket. Efter en halv time sidder jeg og tager mig selv i at tænke "hvornår kommer jeg til at se noget om rumrejsen?!"
Når vi så kommer til fremtid-delen, skal vi sidde og kigge på lange skud der ikke rigtigt har nogen betydning for handlingen og for mig ikke er videre interessante. Jeg husker at jeg tænkte at scene hvor servitricen (modellen der ikke kan finde ud af at være skuespiller) skal forestille at gå med velcro-sko, er så lang og intetsigende at halvdelen kunne være klippet ud. Det er meget fedt hvor hun griber fat i pennen der svæver, men alt før og efter er spild for mig. I sekvensen hvor hun går på væggene og loftet er da meget fin, men ufattelig lang og spild af tid.
Der er mange gode (tekniske) ideer i filmen, men den bliver desværre kvalt i selvsamme.
Men af samme grunde til at jeg ikke kan forstå folks fascination over hver eneste frame af filmen, er jeg klar over at selvsamme folk ikke kan forstå min holdning til den.
Samme følelse har jeg ikke når jeg ser film af f.eks. Malick (eller Paul Thomas Anderson for den sags skyld). Her finder jeg hvert sekund spændende og smukt. The Thin Red Line ligger på min personlige top 3. Det er en film som af nogen beskrives som værende langsom og kedelig... hvilket er samme beskrivelse som jeg bruger om "2001".
#380 Babo Rises 13 år siden
du rammer også ret godt hvad jeg føler omkring 2001. Som jeg sagde: overflødige scener er der nok af. The Thin Red Line vil jeg nu hellere gense end 2001.