I en lang sekvens vandrer planeter majestætisk over lærredet ledsaget af orkestermusik, og selvom det til tider kan være vanskeligt at gennemskue præcis, hvad der sker, er man alligevel revet fuldstændig med takket være den formidable billedpoesi. De mange effekter og CGI’en stjæler dog ikke filmen fra skuespillerne, og både Brad Pitt, Jessica Chastain og ikke mindst børneskuespillerne leverer alle førsteklasses præstationer. Det er svært at forestille sig, at nogen anden end Malick kunne slippe af sted med at lave en så eksperimenterende film som denne på så stort et budget og med disse skuespillere, men det er et lykketræf for os alle, at det er sket, for det er en stor, ekstremt ambitiøs og nærmest bindegal film, vi her er vidne til – men bestemt også en svært fascinerende en af slagsen.

Reaktionerne fra Cannes har allerede været delte, og mange vil da utvivlsomt indvende mod filmen, at den burde have været mere forklarende, mere afbalanceret og i det hele taget have opført sig mere som en almindelig film, og hvis Malick havde haft mere pragmatisk sans, var det da utvivlsomt også den vej, han havde valgt. Jeg priser mig dog mig lykkelig over, at den slags ikke er hans stærke side.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#411 Slettet Bruger [212983145] 13 år siden

Gravatar

#412 Antlion 13 år siden

Nå, jeg tager ind og ser den ("The Tree of Life", som tråden trods alt omhandler) nu...
Gravatar

#413 BN 13 år siden

utyske (411) skrev:


Tak fordi du siger (læs: viser) det, som vi andre sommetider tænker. *LOL*

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#414 Fellaheen 13 år siden

Om 2001 igen: jeg tror egentlig Kubrick selv fandt, at han havde lavet en film om Nietzsches filosofi, men at han (som så mange andre) misforstod ham. Det er så ironisk at Nietzsche, tidernes største systemødelægger og anti-metafysiker skulle blive taget op af alle tænkelige bekendere at metafysikken i slutningen af det 19. århundrede og det 20. århundrede. Munch malede endda et portræt af Nietzsche...

God fornøjelse med filmen, Antlion.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#415 BN 13 år siden

KeyserSöze (414) skrev:
Om 2001 igen: jeg tror egentlig Kubrick selv fandt, at han havde lavet en film om Nietzsches filosofi, men at han (som så mange andre) misforstod ham. Det er så ironisk at Nietzsche, tidernes største systemødelægger og anti-metafysiker skulle blive taget op af alle tænkelige bekendere at metafysikken i slutningen af det 19. århundrede og det 20. århundrede. Munch malede endda et portræt af Nietzsche...

God fornøjelse med filmen, Antlion.


Men hvem ved? Måske skyldes dette en symbralistisk enoktovens af mandens fimbralogiske mausologi?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#416 Fellaheen 13 år siden

utyske (411) skrev:


stop
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#417 Fellaheen 13 år siden

Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#418 Bruce 13 år siden

Babo Rises (407) skrev:
Så kan det være vi holder en pause :)


Jeg er altid kun gået ind i diskussioner, hvor jeg fatter, hvad der diskuteres, uden at skulle ty til doping (ikke alkohol!), så bare rolig :)

Men ordet intellektuel opfattede jeg og ifølge sproget.dk, så gemmer der sig bag det begreb tænkning, erkendelse og ræsonnement (især mht. abstrakte størrelser) og derfor er 2001, da også i allerhøjeste grad en intellektuel størrelse, uagtet at Kubricks fortælling er overmåde visuel. Så med mindre, at de tanker jeg har gjort mig i løbet af årene omkring 2001, er kommet flyvende via en full duplex udveksling under lillepigens og min aftenbøn til det høje, så vil jeg så absolut mene, at jeg har gjort brug af mine sansers fornuft og dermed ræsonnement, i forståelsen af Kubricks film. Det var vist det :)

[url=
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#419 Fellaheen 13 år siden

Med intellektuel mener jeg i hvert fald bare "positivt" erkendte sandheder eller erkendelse via fornuften. På det plan giver 2001 ikke så meget mening, synes jeg.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#420 Bruce 13 år siden

#419 Hvis du med "positivt erkendte sandheder", mener uomtvistelige facts af fortællingens betydning, så giver jeg dig helt og aldeles ret. Men jeg mener så sandelig, at det er en fordel at være ved sine sansers fulde fem og ikke nødvendigvis i analyserende forstand ved selve synet, men så absolut i "olympiaden", perioden mellem to 2001 syn :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos

Skriv ny kommentar: