I en lang sekvens vandrer planeter majestætisk over lærredet ledsaget af orkestermusik, og selvom det til tider kan være vanskeligt at gennemskue præcis, hvad der sker, er man alligevel revet fuldstændig med takket være den formidable billedpoesi. De mange effekter og CGI’en stjæler dog ikke filmen fra skuespillerne, og både Brad Pitt, Jessica Chastain og ikke mindst børneskuespillerne leverer alle førsteklasses præstationer. Det er svært at forestille sig, at nogen anden end Malick kunne slippe af sted med at lave en så eksperimenterende film som denne på så stort et budget og med disse skuespillere, men det er et lykketræf for os alle, at det er sket, for det er en stor, ekstremt ambitiøs og nærmest bindegal film, vi her er vidne til – men bestemt også en svært fascinerende en af slagsen.

Reaktionerne fra Cannes har allerede været delte, og mange vil da utvivlsomt indvende mod filmen, at den burde have været mere forklarende, mere afbalanceret og i det hele taget have opført sig mere som en almindelig film, og hvis Malick havde haft mere pragmatisk sans, var det da utvivlsomt også den vej, han havde valgt. Jeg priser mig dog mig lykkelig over, at den slags ikke er hans stærke side.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#461 BN 13 år siden

Bruce (459) skrev:
Jeg er selv helt bag dansen ved ca. 50% af indlæggene :)

Det er jeg vist også selv, tror jeg. Men det skyldes ikke fremmedordene (for de er som sagt ikke noget problem for MIG), men derimod tankegangen og synsvinklerne BAG ordene.

Der kan her opstå samme problem, som hvis man som amatørmusiker (hvad jeg selv er) drøfter musik med en konservatorie-uddannet musiker. Når han/hun taler om "klassisk musik", anvender vedkommende ikke nødvendigvis dette begreb på samme måde som du og jeg; altså som en bred betegnelse for den musik, folk som Händel, Bach, Mozart, Beethoven, Johann Strauss den Yngre, Bernhard Hermann, John Williams, John Barry m.fl. har skænket os. ... Nej, de sigter kun til perioden 1750-1820 (der inkluderer Mozart og Beethoven) og betegner den ofte også som "wienerklassikken", hvor den forudgående periodes musik så var barokmusik (Vivaldi, Händel, Bach m.fl.) og den efterfølgende periode var romantisk musik (bl.a. Schubert, Brahms, Mendelssohn, Mahler og Wagner).

I et sådant tilfælde er det næsten nødvendigt, at begge parter først bliver enige, hvad det helt nøjagtigt er de taler om/mener, før snakken fortsætter. Og måske vil det være nødvendigt at lave mange af den slags ophold ... hvis man skal kunne forstå hinanden. ... Lidt anstrengende, og måske - kun måske - er det her også gældende at "lige børn leger bedst".

Blot et eksempel for at belyse, at selv i det tilfælde, at man forstår alverdens fremmedord, KAN skribentens personlige baggrund (bl.a. uddannelsen, som du selv er inde på), forskellige synsvinkler, tænkemåder, livsopfattelser og kriterier, samt præferencer være hindring for forståelsen.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#462 Zabriskie 13 år siden

Nu har du (og andre) flere gange skrevet, at du føler Malick lyver dig op i dit åbne ansigt. Er det noget du gider uddybe?
Le temps détruit tout
Gravatar

#463 BN 13 år siden

Zabriskie (462) skrev:

Nu har du (og andre) flere gange skrevet, at du føler Malick lyver dig op i dit åbne ansigt. Er det noget du gider uddybe?

Ja, jeg forstår heller ikke den udtalelse. Jeg er overbevist, om at Malick "taler" lige fra hjertet med sin tydeligvis meget personlige film, og hvordan i alverden kan dét at være "lyve op i andres ansigt"?
Gravatar

#464 Muldgraver 13 år siden

BN (454) skrev:
Muldgraver

+
Bruce (459) skrev:
Jeg er selv helt bag dansen ved ca. 50% af indlæggene :) Men om det er kunstigt betinget, skal jeg slet ikke kunne udtale mig om. De formår at skrive lange indlæg ganske hurtigt og debatterer indenfor områder, som jeg bestemt er overbevist om, at de kender til og så kan det jo godt være at sproget blot reflekterer uddannelsen indenfor deres læst, selvom det kan lyde en anelse omstændeligt.

Egentlig føler jeg mig slet ikke ramt af snakken om sprogtyngde, måske netop fordi en sådan ikke er noget jeg tilstræber. Men det gør jeg så alligevel... Jeg kan bare godt lide at omgøre ordene en gang imellem, bruge ord i grammatiske former, som man almindeligvis ikke iindputter ordene, men som man sagtens kan få mening ud af alligevel, hvis man gider, påstår jeg, måske urigtigt, men bestemt med venlige intentioner. Ak...?

Dialog er dog en ganske fryder'n dims, som man kan komme langt med, ganske som påpeget i #641 :) Og ofte kan det være en nydelse blot at læse en interessant snak herinde, selvom trangen til at deltage ikke findes.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#465 Ericmase 13 år siden

Nogen der har set dette? Det er utrolig interresant!

The Movie Nerd is here...
Gravatar

#466 Bruce 13 år siden

Malick's influence on my work is very clear! Jep!
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#467 Bruce 13 år siden

#464 Jeg forstår dig så udmærket :) Reelt er det jo ligeså meget, hvis ikke kun, kritikernes sprogmangel, undertegnedes iberegnet, som er essensen. Fortsæt blot med sprogblomsterne :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#468 Fellaheen 13 år siden

Muldgraver (464) skrev:
fryder'n dims

Godt ord igen!
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#469 akerman 13 år siden

For satan en tråd - til tider virker det mest af alt, som en kamp om at opnå det højeste lixtal. Prøver at forestille mig en irl samtale i samme stil - det lykkes ikke.
Gravatar

#470 BN 13 år siden

470 er et mere rundt tal!

Skriv ny kommentar: