Greengrass har begået sit tredje mesterværk på stribe. Et vigtigt og tidløst værk, som fungerer på alle tænkelige niveauer. Skuespillet, instruktionen, alle de tekniske aspekter… bare det at klassificere “United 93” som værende en film føles nærmest utilstrækkeligt. “United 93” er en oplevelse. En ofte ubehagelig og slidsom én af slagsen, som man næppe gentager øjeblikkeligt, men én som er essentiel og vigtig at opleve. Der er simpelthen ingen vej udenom – dette er, og vil med al garanti forblive, årets bedste film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#101 filmz-maxhh 18 år siden

RAF-medlemmerne kom også fra middelklassehjem, det er jeg udemærket klar over. Men min pointe ér, at man ikke kan skyde sig til fred, når hovedårsagen til ufreden er den elendighed muslimerne omkring Israel oplever, og krige som den netop afsluttede giver udelukkende MERE elendighed til eksempelvis Libaneserne. Og skaber dermed mere grobund for rekuttering af terrorister blandt de mennesker der nu har mistet familiemedlemmer eller bopæl.

Desuden har jeg ikke påstået at man kan udrydde terrorisme gennem opbygning af samfundet. Der skal blod på bordet, men hvis blod? Personligt så jeg gerne man benyttede "kirugiske" indgreb, og nøjedes med at skyde, bombe og kidnappe de mennesker der rent faktisk var en del af problemet, og ikke blot lod fly ødelægge hele områder som hævn for noget nogen relativt få mennesker er skyldige i, f.eks. kidnapningen af en tilfældig soldat eller to fra den israelske hær.

Mvh

Max
"Anyway, there he was, poor chap. Happy as a lark and without a cent."
Gravatar

#102 filmz-vassago 18 år siden

#101: selvom jeg nødig så det ske, så er det noget vrøvl at man ikke kan skyde sig til fred. Ser man stort på humanisme, moral og internationale love og regler - så kan man skabe "fred" ved at være totalt umenneskelig. USA benyttede atombomben mod Japan, og de skulle ikke tænke sig om i mange minutter. Ser du stort på menneskeliv, inkl. civile - så kan man sagtens få fred - spørgsmålet er så bare om man kan leve med handlingen, og om omverdenen kan...
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#103 filmz-Bruce 18 år siden

Helt uenig i, at det er hovedårsagen. Jeg vil citere Lars Hedegaard som siger det bedre end jeg kan:

Det, vi betragter som tilbagestående eller barbariske anskuelser, kan godt have deres udspring i fattigdom og materiel nød, men i vore dage forholder det sig snarere omvendt. Tilbagestående og barbariske idéer eller ideologier, d.v.s. systemer af idéer, og barbariske religioner fører til underudvikling og fattigdom. Det er ikke Mellemøstens materielle tilbageståenhed, der har frembragt islams elendighed, men islams barbariske indhold - som udlagt af islams herskende klasse - der har fremkaldt den aktuelle materielle og kulturelle forarmelse.

Vor tids såkaldte progressive og humanistiske opinion hævder, at det forholder sig lige omvendt. De barbariske straffe, tankens undertrykkelse, afstandtagen fra videnskabelig indsigt, kvindeundertrykkelsen o.s.v. skyldes ifølge den knæsatte ideologi, at verdens muslimer for det meste lever i fattige områder. Og da vi er rige og ikke vil give vore penge til muslimerne, er det sådan set vores ansvar, at islam forekommer så tilbagestående. Ifølge den danske normalideologi må kulturelle og religiøse faktorer simpelthen ikke kunne spille nogen afgørende historisk rolle. Heroverfor vil jeg gerne understrege, at enhver befolkning, der kommer under islams kulturelle indflydelse, sandsynligvis vil ende i økonomisk stagnation og til slut i fattigdom. Medmindre muslimer gennemfører en revolution, der sætter de gamle ideologiske magthavere fra bestillingen. Ideologien har materielle konsekvenser. Det gælder naturligvis også for de dele af den muslimske umma, der har taget ophold i Vesten. Når indbyggerne i de muslimske ghettoer ikke er lige så fattige, som de ville være i u-landene, skyldes det, at kapitalismen stadig fungerer omkring dem, således at der konstant kan overføres midler, der tillader muslimerne at opretholde en levestandard, som deres trosfæller i hjemlandet kun kan drømme om. Dette vil naturligvis ophøre, når evnen eller viljen til at fortsætte med de massive transfereringer slipper op. Eller når muslimerne er blevet så mangfoldige, at danskerne simpelthen ikke vil være tilstrækkeligt talrige til at kunne opretholde velfærdsstaten for muslimerne, uanset hvor meget de knokler og betaler i skat. Når det indtræffer, vil enhedsstaten ikke længere kunne bevares, og landet vil opløses i usammenhængende enklaver.

Det, der gælder på det nationale plan, gælder naturligvis også på det internationale. Den arabiske olie, som gennem årtier har tilladt dele af de arabiske befolkninger at leve i overflod, ville ikke være meget værd, hvis de arabiske lande ikke var omgivet af økonomisk mere fremskredne - ikke-muslimske lande, som kunne efterspørge olien.

D.v.s. at hvis man vil fremme økonomisk og videnskabelig udvikling i muslimske flertalsområder - som atter er forudsætningen for, at de kan udvikle sig i fredelig og demokratisk retning, så må man starte med at bekæmpe islam. Man kan også udtrykke det på den måde, at valget kommer til at stå mellem at afskaffe islam i den form, vi har kendt indtil nu, eller at acceptere et civilisationssammenbrud.

Som jeg var inde på, har der faktisk - oven i købet langt tilbage i den muslimske historie - været tænkere, som synes at have været bevidste om denne sammenhæng. I den danske og vestlige debat tages det som regel som et bevis på, at der ikke er nogen væsentlig forskel mellem kristendommen - og det i kristendommen satte skel mellem kejserens rige og Guds rige - og is lam. Men det, man skal lægge mærke til, er ikke, at lignende tanker fra tid til anden er blevet fremført i islams hus. Det, man skal lægge mærke til, er, at sådanne tanker aldrig har kunnet holde stand mod den klasse af imamer og ulema, hvis magt afhænger af en ganske bestemt tolkning af religionen.

Jeg vil altså hævde, at islam er fastfrosset i en bestemt form, fordi denne form er en klasseideologi, der tillader en bestemt samfundsklasse at bevare sin magt og sine privilegier. Og som vi kan se i Danmark og andre steder, indfører islams herskende klasse præcis den samme religionsopfattelse, når de kommer til Vesten.

I Vesten har vi svært ved at acceptere, at der skulle kunne eksistere en herskende klasse, hvis magt gennem mere end 1000 år har været afhængig af ikke-udvikling - af krig, kaos og opløsning - men det er den eneste forklaring, der giver mening.

Hizbollah opererer i civilt og gør det bevidst fra civilbefolkningens boligområder. Israelske militærovervågningsbånd viser hvorledes de affyrer raketter og gemmer deres udstyr blandt civilbefolkningen. Israel fandt ud af hvor i Qana der blev affyret raketter, få dage efter informerede de befolkningen om at forlade stedet og flere dage senere bombede de Hizbollahs steder. Kirurgiske indgreb virker, når modstanderen kan detekteres og isoleres. Sådan har Israel også opereret tidligere. Det er helt umuligt, når 85% af den Libanesiske befolkning støtter Hizbollah og medvirker til at gemme deres aktiviteter.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#104 filmz-Bruce 18 år siden

Men da gudskelov at Israel fortsætter med at forpurre Irans og Syriens interesser[/url] i at holde liv i Hizbollah.
Gravatar

#105 filmz-sanjo 18 år siden

Godt, men lad os nu koncentrere os om filmen og ikke den nuværende situation mellem libanon vs israel.
"If there is no struggle, there is no progress"
Gravatar

#106 Zabriskie 18 år siden

Nu stikker LArs Hedegaard sgu snuden for langt frem.

LAd mig komme med følgende argumenter for at Islam i sin grundform ikke er mere barbarisk eller tilbagestående end eksempelvis kristendommen

1. - I middelalderen, eller rettere i tiden omkring korstogene, var islamisk kultur langt mere udviklet og civiliseret end den kristne kultur. Den kristne magtelite var en kombination af verdslige og kirkelige magtenheder som i høj grad var afhængig af stagnation for at bevare magten.

2. - En lang række af de islamiske traditioner der vækker mest forargelse i vesten er enten ikke religiøst fundamenteret eller også er de opstået i nyere tid. Omskæring af kvinder og det at kvinder skal gå med tørklæde er eksempler på forældede traditioner - men ikke direkte religiøse traditioner. Læs forresten biblen, og læg mærke til gentagne opfordringer til kvinden om at gå med tørklæde - bl.a. i korintherbrevene.

Derudover er begrebet "jihad" - det vi kender som hellig krig en tradition der oprindeligt hovedsageligt handler om ens "indre Jihad, dvs. ens indre kamp for at være en ægte muslim. Det er først i nyere tid at Jihad er kommet til at handle om at slå uskildige mennesker ihjel.
Sharialovgivningen er et regelsæt på linje med det vi finder i moselovene i biblen. Det er aldrig i islamisk historie blevet praktiseret, før i nyere tid. Det er et klokkeklart eksempel på den nyfundamentalisme der er opstået i islam efter vestens kulturelle angreb.

3. - ganske rigtigt er den islamiske fundamentalisme ikke udelukkende et produkt af armod. Det er snarere en reaktion på adskillge års ydmygelse fra de dominerende vestlige magters side, hvor USA's mangeårige dobbeltmoralske udenrigspolitik er det tydeligste eksempel derpå.

Tilslut vil jeg kommentere Bruces argumenter om at det kun er de muslimske lande der udgør et problem, som terrortrussel, i verden

Og hvad er det lige som gør, at sydamerikanere i Honduras, Peru, Bolivia, Venezuela, Guatemala, afrikanere på Elfenbenskysten, Senegal, Uganda, asiatere i Vietnam, Kampuchea etc. IKKE er en terrortrussel i verden? De er mindst lige så fattige? Svaret er = religionen som vil være "the one and only"!!!

Ganske rigtigt er der mange fattige steder i verden der ikke er en terrortrussel for den vestlige verden. Men hvad er egentlig bedst? At man kæmper en krig i Congo der er ti gange mere blodig end alle USAs mellemøstlige krige siden 2001 tilsammen? Eller at man myrder en million mennesker i Rwanda? eller at et helt afrikansk kontinent stagnerer og sygner hen i Aids, fattigdom, sult, borgerkrige osv- osv? eller at sydamerikanske lande drukner i guerillakrige og abnorme kriminalitetsrater i slumkvartererne omkring storbyerne. Jeg kunne blive ved

eller at man dræber et par vestlige uskyldige mennesker i ny og næ?

Hvor er det lige det står værst til? Det er typisk vestlig indskrænkethed at se terror og Islam som det største problem.

Le temps détruit tout
Gravatar

#107 filmz-Bruce 18 år siden

ad 1.
Ja det var de...DENGANG! Grækerne, romerne og egypterne havde også store civilisationer engang. I dag kan grækerne ikke engang færdiggøre øverste etage på deres bygninger. Utroligt hvad der er groet op af jorden i Israel de sidste 58 år, i sådan en udørk. Hvad har det 5000 gange større Mellemøsten lavet? Golfbaner for turister i Quatar, Saudi-Arabien og De Forenede Emirater og guldhåndtag i badeværelser for turister. Slaveri af filipinere som anses værende for undermennesker. Jo, stor civilisation idag.

ad 2.
Det er jo netop min argumentation mod Islam, at man idag fortolker Islam mere radikalt end for 30 år siden og får flere og flere til at hoppe med på vognen. Sharia lovgivningen bliver ikke kun prist højt i fattige islamiske lande, men også blandt muslimer bosat i vesten.

Forskellen på Moselovene og Jihad er, at der ikke er så mange kristne fundamentalistiske tosser som løber rundt og laver terror og sætter andres sikkerhed over styr eller buldrer mod andres kultur og værdier. Det er jo netop nyfundamentalismen og IKKE sekulariserede religioner, jeg er imod. Desværre har fundamentalismen tag i mange, bl.a. pga. de mange fundamentalistiske skoler i Mellemøsten, især i Pakistan, hvor mange kommer for at blive "dannet".

ad 3.
Ja det ser man tydeligt i Indonesien. Malaysia, syd Thailand og tilfældigvis er det de afrikanske islamiske lande, som mest er blevet ydmyget af USA gennem historien og ikke de andre afrikanske stater.

Og mht. din slutkommentar. Rwanda var det fantastiske FN, som endnu engang ikke kunne få fingeren ud af røven og beskytte folk, fordi man selvfølgelig skal have koncensus i 200 lande, førend man kan beslutte noget. Selvfølgelig skulle FN have interveneret. Man intervenerede på Balkan da der var borgerkrig der. Man forsøgte at intervenere i Somalia da krigsherrer terroriserede landet, nu er krigsherrerne flygtet og Islam har taget over. Og det er en selvfølge at Afrika burde hjælpes med medicin mod Aids. Og der er initiativer igang, der gives U-landsbistand og vi kan godt blive enige om, at EU's politik mod den 3-verden er svinsk.

Men hvornår gør man hvad og hvem skal bestemme? Når vesten forsøger at fjerne Taliban i Afghanistan eller et diktatur i Irak, så er der kritik og så det hvad? Ydmygelse af Islam? Men det er fint nok at hjælpe andre på andre tidspunkter? Og hvem skal beslutte det? FN? Som er ligeså beslutningsminded som en gammel dement? Og hjælpes der ikke i Afrika? Jeg ser flere afrikanske lande, som kæmper borgerkrige, Mugabe som er en svinsk diktator. Stod det til mig, så gik FN ind i samtlige lande som undertrykker deres folk og undertrykker menneskerettighederne og smed undertrykkerne på porten. Men det kræver militær, det kræver engagement, det kræver døde ofre! Og hver gang der er en død civil, så er det på forsiden og så himler halvdelen op om statsterror etc.

Hvad er det egentlig du efterlyser? Eller er det en retfærdiggørelse af terror og et par dræbte vestlige uskyldige mennesker i ny og næ, fordi vesten ikke lige gør det som er det mest humanistiske.

Ja verden er et ondt sted. Og den stigende islamiske fundamentalisme og rekruttering hertil, er med til at gøre den betydeligt ondere. Jeg vælger at forblive indskrænket.
Gravatar

#108 filmz-Bruce 18 år siden

Og undskyld jeg kommenterer lidt i vildrede. Har lidt travlt med andre gøremål også :)

Tilslut vil jeg kommentere Bruces argumenter om at det kun er de muslimske lande der udgør et problem, som terrortrussel, i verden

Nej da. Der er da mange forskellige terrortrusler i verden. ETA og IRA er dog gået i hi. RAF og De røde brigader kan vi da godt blive enige om var/er terrorgrupper. Men fælles for dem alle er, at de var/er meget snævertsynede ideologisk mht. deres formålsparagraf. Derfor opererede de i små grupper og havde ingen reel tilslutning på deres virketidspunkt, andet end i hashtågerne for akademikere i 70'erne, som yndede at støtte kommunisme i alle dens afskygninger.

Hvilken terrororganisation kan pludselig få 23 velfungerende unge borgere i et vestligt samfund til at planlægge 10 flysprængninger, uafhængig af terrororganisationens udspring og virke? Ja, jeg har altså ikke set en terrorist organisation, som i den grad har global tiltrækningskraft og hvor terroristerne, nærmest autodidakt uddannes.

Hvis man vil undersøge lidt om omfanget af Jihad og islamisk terrorisme og sætte det lidt i relief til anden terror i verden, så kan jeg anbefale Memris (The Middle East Media Research Institute) projekt:

The threat of militant-Islamic terrorist organizations operating in the United States has become a reality. In response, MEMRI has established a Jihad and Terrorism Studies Project to monitor militant-Islamic groups that educate and preach Jihad and martyrdom in mosques, school systems, and in the media.

This project will also focus on individuals and radical Islamist organizations, sermons and religious rulings (fatwas) and reactions to terrorist attacks both in the U.S. and abroad.

Der kan læses om det her.

Gravatar

#109 filmz-Bruce 18 år siden

Og så et link til en anden tråd, hvor denne slags dikussioner, som desværre slører for United 93, kan diskuteres.
Gravatar

#110 JannikAnd 18 år siden

#109 - Jeg retter lige dit link: OT: Konflikter

Skriv ny kommentar: