Greengrass har begået sit tredje mesterværk på stribe. Et vigtigt og tidløst værk, som fungerer på alle tænkelige niveauer. Skuespillet, instruktionen, alle de tekniske aspekter… bare det at klassificere “United 93” som værende en film føles nærmest utilstrækkeligt. “United 93” er en oplevelse. En ofte ubehagelig og slidsom én af slagsen, som man næppe gentager øjeblikkeligt, men én som er essentiel og vigtig at opleve. Der er simpelthen ingen vej udenom – dette er, og vil med al garanti forblive, årets bedste film.
Skriv ny kommentar:
#111 filmz-Bruce 18 år siden
#112 Outbound Sith 18 år siden
"United 93" er uden tvivl en af de mest ubehagelige film, jeg nogensinde har set! Der går nok et års tid, før jeg har lyst til at se den igen uden et kommentarspor til at distrahere mig fra handlingen.
Jeg blev sgu helt overrasket over, hvor voldsomt jeg reagerede på filmen, og der var tidspunkter, hvor jeg næsten havde mere lyst til at befinde mig uden for biografsalen!
Det er muligt, at filmen er enkel og en smule ensidig, men der er ligesom kun en side at se det fra, når folk begynder at bruge fyldte passagerfly som missiler, så det har jer det fint med. Et af de mest mindeværdige tidspunkter i filmen var faktisk en kort sekvens, hvor
Men det der for alvor gør denne film til at mesterværk IMHO er den måde, hvorpå de vender det til filmens styrke, at man ved, hvordan den ender. Det gør det kun endnu mere ubehageligt og pinefuldt at følge, hvordan de forskellige flyveledere og deres kolleger forsøger at finde ud af, hvad der foregår.
Der var folk i salen, der sad og hulkede under epilogen, og det kan jeg godt forstå, for det er virkelig en hård film at komme igennem.
Eneste kritik-punkt: Hvis "United 93" var blevet filmet med DV-kameraer ligesom "Bloody Sunday", så havde det forhøjet følelsen af realisme fra 95% til 100.
5/6
Fox Mulder
#113 filmz-miuand 18 år siden
6 ud af 6 herfra
#114 Zabriskie 18 år siden
Så fik jeg den også endelig set.
Det var en af mine største biografoplevelser nogensinde. Jeg har aldrig nogensinde siddet i en så stille biograf som sal 6 i cinemaxx i Århus da filmen nåede sin bratte slutning. INGEN sagde noget. Og jeg sagde slet ingen ting... mit hoved var fuldstændig blæst for tanker, men aldeles proppet med følelser. Fantastisk.
Jeg har aldrig set en krisesituation beskrevet så bundhamrende troværdigt som i denne filmperle.
#115 18 år siden
#116 davenport 18 år siden
#117 18 år siden
#118 Bates 18 år siden
Er også meget enig i #112 om det mest mindeværdige tidspunkt. Meget rørende.
Limited Edition udgaven ryger helt sikkert i kurven næste måned.
#119 Outbound Sith 18 år siden
Fox Mulder
#120 Bates 18 år siden
Så kan det da også være at jeg bare nupper 1-disc udgaven :D