Greengrass har begået sit tredje mesterværk på stribe. Et vigtigt og tidløst værk, som fungerer på alle tænkelige niveauer. Skuespillet, instruktionen, alle de tekniske aspekter… bare det at klassificere “United 93” som værende en film føles nærmest utilstrækkeligt. “United 93” er en oplevelse. En ofte ubehagelig og slidsom én af slagsen, som man næppe gentager øjeblikkeligt, men én som er essentiel og vigtig at opleve. Der er simpelthen ingen vej udenom – dette er, og vil med al garanti forblive, årets bedste film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 king b 17 år siden

En uafrystelig oplevelse. Helt enig med anmeldelsen. Lad os håbe, at der er nogen herhjemme, som går ind og ser denne uforglemmelige film...
Gravatar

#22 filmz-psytekk 17 år siden

Gravatar

#23 dyg 17 år siden

#22 - Så den for nogen tid siden, endnu en komplet tåbelig konspirationsfilm. Deres påstande var endnu længere ude end dem fra teorien om månelandingshoaxet.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#24 filmz-Koenig 17 år siden

"Como estan, bitches?"
homo proponit sed Deus disponit
www.haddock100.com
Gravatar

#25 dyg 17 år siden

#24 - Hehe ja, jeg gloede også hurtigt den guide igennem, da jeg havde set loose change, pga. de enkelte ting jeg ikke selv havde en forklaring på.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#26 filmz-thomas _h 17 år siden

For det første må jeg sige, at det simpelthen er et mesterværk instruktøren har formået at levere her.

Fed anmeldelse, og jeg er enig i det meste. Da jeg - og min far - gik fra biografen, var det bestemt ikke følelsen af håb, vi havde i maven. Det var vrede.

Aldrig har jeg på samme måde kunne leve mig ind i, hvor nemt det egentligt kan være at slå ihjel.

Jeg sad virkeligt med knyttede hænder og ønskede jeg kunne være med til at slå terroristerne ihjel.


At nogen efterlyser en forklaring på motiv hos terroristerne, fatter jeg slet ikke. Vi ved alle sammen, at det er deres forpulede hellige krig. Det her er kun en skildring af, hvad der skete 11. september, da så mange uskyldige civile blev dræbt.

Den dokumentariske og enormt rå skildring, der blev givet af kapringen, har jeg personligt aldrig set mage. Jeg følte frustrationen, jeg følte forfærdelsen og jeg følte hadet.

Og slutningen...
...var så fantastisk underspillet. I stedet for at vi hører braget fra flyet der styrter i jorden, bliver der bare fuldstændigt stille og helt sort. Vi følger passagererne ned i døden. I ingenting. Hele biografen sad med øjnene åbne og munden lukket og stirrede ind i det sorte lærred. Det var til dato den mest trykkede stemning jeg har oplevet i en biograf.


Som jeg skrev i starten. Et mesterværk.
Gravatar

#27 filmz-Bruce 17 år siden

#4 ...men jeg synes umiddelbart at de fire terrorister i filmen blev dæmoniseret på det groveste. Det kan godt være at den dokumentariske stil krævede at udelade nogen form for forklaring af terroristernes motiver, men det virkede bare ignorant på mig, desværre.

Dæmoniseret på det groveste? Folk som stiger ind i et fly med civile mennesker med det formål at slå uskyldige ihjel, klarer helt fint at dæmonisere sig selv. Man kan forklare deres motiver herfra og til dommedag, men INTET vil kunne retfærdiggøre så svinsk og nedrig en handling.

#6 Det er igen det typiske billede af de gode mod de onde, som vi er så glade for i øjeblikket. Men der bliver end ikke sat et lille spørgsmålstegn ved om de "gode" nu også er så uskyldige endda, og det irriterer mig.

Kan du lige give mig et fingerpeg om, HVEM i det fly, som IKKE er terrorister, der er de såkaldt "onde" eller de "gode", som ikke er så uskyldige?

#8Hvis de ikke bruger deres økonomiske og politiske frihed med mere omtanke end at de kan vælge George Bush, to gange i træk, så er de i mine øjne medskyldige, og ikke uskyldige. Ikke at jeg siger de "fortjente" det, men jeg hader denne opdeling mellem godt og ondt.

Så fordi (næsten!) 50% vælger George Bush som præsident, så er de civile passagerer medskyldige og derfor er terroraktionen ikke så ond som den portrætteres i filmen? Good golly miss Molly. Men jo, du har vel egentlig ret. 84% af libaneserne støtter Hizbollah, så er de jo egentlig medskyldige.

#14 Ikke at drab overhovedet kan retfærdigøres på nogen måde, men hvis man bare har lidt forstand på historie, og verdenssamfundet, så vil man hurtigt og nemt kunne finde motiver, til disse unge mænds forfærdigelige handlinger.

Jeg tror jeg vil kunne nævne motiver fra samtlige parter i alle verdens konflikter :) Men motiver vil aldrig, forhåbentlig ikke mens jeg lever, kunne retfærdiggøre overlagt mord på uskyldige.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#28 filmz-mr. pluralis 17 år siden

Men vi kan vel stadig blive enige om at det er dumt at skelne mellem godt og ondt? Der findes forhåbentlig ingen gennemført onde mennesker - bare folk der har alvorlige problemer, eller er blevet indoktrineret siden barnsben?

Jeg tror ganske enkelt at DuVedHvem prøver at gøre opmærksom på det faktum at mennesket skelner mellem godt og ondt, får det til at vælge side...

... Eller skal vi tage den i filosofidebatten ;-)
Gravatar

#29 filmz-maxhh 17 år siden

#28

Man bliver vel defineret af sine gerninger, uanset om det er samfundets skyld eller ej...?

Mvh

MaxHH
"Anyway, there he was, poor chap. Happy as a lark and without a cent."
Gravatar

#30 filmz-mr. pluralis 17 år siden

Men man kan både slå folk ihjel passivt og aktivt - og begge dele er vel lige slemme, er de ikke?

Måske slår du folk ihjel passivt - kun hypotetisk; ved IKKE at gøre noget, eller støtte et samfund der slår tusindvis af uskyldige ihjel - men så vil du vel heller ikke føle dig ond, vel?

Skriv ny kommentar: