Greengrass har begået sit tredje mesterværk på stribe. Et vigtigt og tidløst værk, som fungerer på alle tænkelige niveauer. Skuespillet, instruktionen, alle de tekniske aspekter… bare det at klassificere “United 93” som værende en film føles nærmest utilstrækkeligt. “United 93” er en oplevelse. En ofte ubehagelig og slidsom én af slagsen, som man næppe gentager øjeblikkeligt, men én som er essentiel og vigtig at opleve. Der er simpelthen ingen vej udenom – dette er, og vil med al garanti forblive, årets bedste film.
#41 Tylerdurden 18 år siden
Årets bedste film, uden tvivl. Og lur mig om den ikke også løber af med Oscaren til næste år.
#42 nerdalmighty 18 år siden
Jeg vil dog hverken mene at det er årets bedste film, og jeg er rimelig sikker på at den ikke vinder en Oscar.
Det er såmænd en god film, rimeligt skuespil og spænding nok til at holde en i sædet i de knap 2 timer den varer, men så er den nu heller ikke meget mere.
Havde det ikke været fordi den omhandler 9/11, og at de fleste af os stadig husker denne dag som var det igår, havde den næppe nået de danske biograf lærreder.
Havde 9/11 aldrig fundet sted og var filmen istedet baseret på et fiktivt manuskript, ville det nok være den slags film som DR1 ville vise et par år efter udgivelsen en sen fredag aften, ligesom så mange andre TV-drama'er.
En film bliver ikke automatisk et mesterværk fordi den omhandler et følelsesladet emne.
Når det er sagt, så er det stadig en anbefalings værdig film, som er en biograf tur værd. Men forvent ikke en storslået klassiker.
#43 filmz-michaell 18 år siden
Jeg tvivler stærkt på, at det er grunden til at anmelderen kalder filmen for et mesterværk...
#44 filmz-m-j 18 år siden
#45 filmz-m-j 18 år siden
#46 18 år siden
#47 filmz-mr. pluralis 18 år siden
Hvem har indledt krig mod danskerne?
#48 18 år siden
#49 filmz-mr. pluralis 18 år siden
#50 filmz-saku 18 år siden