Greengrass har begået sit tredje mesterværk på stribe. Et vigtigt og tidløst værk, som fungerer på alle tænkelige niveauer. Skuespillet, instruktionen, alle de tekniske aspekter… bare det at klassificere “United 93” som værende en film føles nærmest utilstrækkeligt. “United 93” er en oplevelse. En ofte ubehagelig og slidsom én af slagsen, som man næppe gentager øjeblikkeligt, men én som er essentiel og vigtig at opleve. Der er simpelthen ingen vej udenom – dette er, og vil med al garanti forblive, årets bedste film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Tylerdurden 17 år siden

United 93 er en af de vigtigste film der nogensinde er lavet. Den er barsk og usminket, men samtidig gribende og inspirerende. Man sidder på spidsen af sæddet gennem hele filmen. Den holder os i et jerngreb og giver ikke slip før rulleteksten.
Årets bedste film, uden tvivl. Og lur mig om den ikke også løber af med Oscaren til næste år.
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#42 nerdalmighty 17 år siden

Netop vendt hjem fra Metropol i København, efter knap 2 timers spænding fra en okay film.

Jeg vil dog hverken mene at det er årets bedste film, og jeg er rimelig sikker på at den ikke vinder en Oscar.

Det er såmænd en god film, rimeligt skuespil og spænding nok til at holde en i sædet i de knap 2 timer den varer, men så er den nu heller ikke meget mere.

Havde det ikke været fordi den omhandler 9/11, og at de fleste af os stadig husker denne dag som var det igår, havde den næppe nået de danske biograf lærreder.

Havde 9/11 aldrig fundet sted og var filmen istedet baseret på et fiktivt manuskript, ville det nok være den slags film som DR1 ville vise et par år efter udgivelsen en sen fredag aften, ligesom så mange andre TV-drama'er.

En film bliver ikke automatisk et mesterværk fordi den omhandler et følelsesladet emne.

Når det er sagt, så er det stadig en anbefalings værdig film, som er en biograf tur værd. Men forvent ikke en storslået klassiker.
Bøgerne.dk - Danske boganmeldelser på nettet
Gravatar

#43 filmz-michaell 17 år siden

#42
En film bliver ikke automatisk et mesterværk fordi den omhandler et følelsesladet emne.


Jeg tvivler stærkt på, at det er grunden til at anmelderen kalder filmen for et mesterværk...
A slavish concern for the composition of words is the sign of a bankrupt intellect. Be gone, odious wasp! You smell of decayed syllables
Gravatar

#44 filmz-m-j 17 år siden

Godt nok er denne film rigtig god, men synes at man lige så godt kan invistere i Filmen Flight 93 som er kommet på DVD, for United 93 og Flight 93 er stort set den samme film....
Gravatar

#45 filmz-m-j 17 år siden

Jeg synes selv at Loose change er en af de bedste konspirations film der er lavet, og den guide i har lagt op her med at loose change er noget lort, synes jeg er helt latterlig.... desuden, så virker denne film (united 93) til at være en film som "staten" har bidraget til, på en måde så folk skal blive mere overbevist om hvad der skete d. 9/11,

#46 17 år siden

6 DuVedHvem: Flyt ned til dine venner. Der er kun en måde at se den krig på, som muslimerne har indledt mod os. Hvis du ikke er er 100 pct. med os, så er du mod os. Farvel med dig. "DuVedHvem"? Nej, det gør jeg heldigvis ikke.
Gravatar

#47 filmz-mr. pluralis 17 år siden

#46
Hvem har indledt krig mod danskerne?

#48 17 år siden

#47: Muslimerne har indledt krig mod den vestlige verden, herunder Danmark. De stopper ikke, før de har overtaget hele verden. Skrækprofeti? Ja, men den bliver opfyldt, hvis de vesterlændinge, der mener noget andet, bevarer stemmeflerhed. De er naive, skræmmende naive. Og til netop dem: Jeg modtager gerne deres skriftlige undskyldning, lige inden de eller deres børn bliver sprængt i luften, voldtaget, påtvunget Koranen eller bare får en kniv i halsen. Der er desværre et flertal af vesterlændinge, ikke mindste danskere, der bare er 10 år bagud. Vågn venligst op.
Gravatar

#49 filmz-mr. pluralis 17 år siden

#49: Okay. Jeg kan godt se hvad du mener. Ligesom jøderne der formerede sig som rotter dengang i 30'erne og 40'erne. Godt vi fik sat en stopper for det! Vi må hellere gøre som JON, så vi kan få udryddet muslimerne inden de bomber os.
Gravatar

#50 filmz-saku 17 år siden

#49 du er helt tabt bag vognen.

Skriv ny kommentar: