Greengrass har begået sit tredje mesterværk på stribe. Et vigtigt og tidløst værk, som fungerer på alle tænkelige niveauer. Skuespillet, instruktionen, alle de tekniske aspekter… bare det at klassificere “United 93” som værende en film føles nærmest utilstrækkeligt. “United 93” er en oplevelse. En ofte ubehagelig og slidsom én af slagsen, som man næppe gentager øjeblikkeligt, men én som er essentiel og vigtig at opleve. Der er simpelthen ingen vej udenom – dette er, og vil med al garanti forblive, årets bedste film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 JannikAnd 17 år siden

#50 - Er HAN tabt bag en vogn!? Prøv at sætte dig ned og læs JONs indlæg ordentlig igennem. Det er ikke første gang, manden går i autopilot og giver verdensklasse eksempler på fascisme. Manden tolker i ekstremer.

#52 17 år siden

49+51: Som sagt: Jeg modtager gerne jeres skriftlige undskyldning, når det bliver aktuelt (hvilket det gør, såfremt folk med jeres holdning bliver ved at gå med skyklapper).

Og hvis I gerne vil ty til bandeord: Hvis jeg er fascist, så er I forrædere mod den vestlige verden. Alternativt blot svært naive.

Jeg tolker i ekstremer, ja. Men vi er også passeret det tidspunkt, hvor vi kan tillade os andet.
Gravatar

#53 Michael Andersen 17 år siden

#52 Hvor er det nu det er fra? "Independence Day"?
Smile, you son of a bitch!

#54 17 år siden

Det er fint nok med jokes, indtil det ikke er en joke mere. Men du fik den da tilbage 'on film topic'. Og ja, det var mig der gik off topic, indrømmet. Så lad os hellere lade den blive ved film, for man bliver ikke enige her (endnu).
Gravatar

#55 gi-jones 17 år siden

#54: Er det nu dig igen? "Forrædere mod den vestlige verden"! Hehe, du er stadig en sjov mand.

Nå, til sagen: Jeg er lige vendt hjem fra biffen, og var ved at dø af spænding. Filmen var flot og gennemført lavet, uden at ty til nogen former for klichéer. Jeg tvivler på at den på nogen måde er specielt "historisk" korrekt, men ikke desto mindre en flot skildring. Nej, det der piner mig, er at man når den er slut sidder tilbage med spørgsmålet: Hvorfor skulle jeg se denne film? Jeg blev ikke klogere af det, for den sagde ikke noget jeg ikke vidste. Den var ubehagelig, men siger i grunden ikke andet, end at det var en forfærdelig dag. Det kan godt være at begivenheden var meningsløs, men jeg tror ikke helt jeg synes det berettiger en meningsløs film om det. Jeg mangler en holdning, et budskab. Men måske er det bare mig der er gammeldags.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#56 Zabriskie 17 år siden

Damn it JON, der er en åbenbaring at læse dine indlæg.

Tænk engang, endelig forstår jeg at det hele handler om at sætte hårdt mod hårdt.
Øje for øje, tand for tand som man siger. For hvert uskyldigt menneske der dræbes af en terrorist her i den vestlige verden suser vi da bare ned og napper ti af sandnegerne. Så tror jeg (og Mr. Bush) at verdens religions- sammenstød, krige og problemer er løst om få år.

Vi er allerede halvejs med kassesuccerne Irak og Afghanistan - samt landeplagen i Libanon. Mr. Bush er personligt overbevist om at hans "krig mod terror" allerede har formindsket terrortruslen med adskillige potenser.
Hvad vi alle fik et klokkeklart bevis for et par dage siden i London

Keep up the good work
Le temps détruit tout
Gravatar

#57 filmz-Bruce 17 år siden

Nu vil jeg ikke bryde den gode stemning og jeg vil heller ikke tilslutte mig nogen udtalelser fra denne tråd :)

For min del, var interveneringen i Afghanistan efter 9/11 helt i orden. Skulle Al Qaida og Taleban have lov til at fortsætte deres terror ikke kun internationalt, men også nationalt, hvor kvinder blev stenet og hængt på fodboldstadions? Taleban var forfærdeligt for mange mennesker i den tid og de er der stadig. Hvis man tror, man blot vader ind i et land, eliminerer truslen og hopper ud med restaureret demokrati, så tager man fejl. Hvilket USA sidenhen helt sikkert har gjort! Også de lande som intervenerede. Men gudskelov man gjorde og ikke lod det udvikle sig til et nyt Rwanda eller Cambodia, hvor omverdenen er ligeglad med menneskeskæbner.

Irak er jeg også helt enig. At USA bevidst manipulerede med informationer om masseødelæggelsesvåben i Irak for at intervenere og få andre nationer med, var svinsk. Det ændrer ikke for mig, at jeg synes det var det rigtige. En diktator som har siddet årtier for længe på en post og forårsaget folkemord og tortur. Endda i en overgang med USAs hjælp. Føj! Ja der er nærmest borgerkrig nu og der er frygtelige eksempler på at nogle af styrkerne har opført sig svinsk overfor befolkningen. Det kan ikke retfærdiggøres og det skal straffes. Men overordnet har man fjernet en morderisk diktator. At der så er andre stærke kræfter shia- og sunnimuslimer, som ikke kan sammen, en indestængt vrede fra Saddam tiden som skal ud, plus kampe mod de intervenerende styrker, ja det gør ikke det overordnede mål mindre rigtigt. Man må bare lære, at når man foretager sig disse aktioner, så er jobbet ikke overstået på 2 år, men nærmere minimum 20 år. Det koster tid og indsats og helst af hele verdenssamfundet.

Libanon! Hvad med menneskeskæbnerne dér? Ja hvis mine soldater blev kidnappet og slået ihjel ved grænseovergange og nabolandet ikke kunne kontrollere denne terrorbevægelses aktioner, såsom raketafskydninger mod byer, under dække fra civile beboelsesområder, ja så havde jeg nok taget samme forholdsregler, især når denne terrorbevægelse var støttet økonomisk og militært fra to lande, som ønsker Israels udslettelse. Der er masser af beviser på Hizbollahs perfide udnyttelse af krig fra civilbefolkede områder og propagandabrug af medier. Og Hizbollah er støttet af 85% af befolkningen. Enten kan Libanon kontrollere sit eget land, eller også er Libanon på Hizbollahs side og så er der kun et udfald, krig eller international tilstedeværelse, militært i de næste mange årtier. Der kommer ihvertfald ingen fred, når det er terrorister og ikke politikere, som kontrollerer Israels nabolande.

Har alle disse interveneringer været uden fejl. Nej tværtimod. USA og Bush stoppede jagten på Al Qaida og Bin Laden til fordel for Irak intervention. Idioti! USA manipulerede med beviser for at gå i krig med Irak. Abu Ghraib var og bliver en skændsel. Bush er og bliver en idiot! Det gør ikke tilstedeværelsen og arbejdet i landene mindre berettiget fremover. Det er et lorte- og langvarigt job, men det SKAL gøres, for ellers kommer Taliban og lignende tilbage.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

#58 17 år siden

56: '' "krig mod terror" allerede har formindsket terrortruslen med adskillige potenser. Hvad vi alle fik et klokkeklart bevis for et par dage siden i London'':

Du skriver, at hvis vi bare ignorerer de terrorangreb og den vold der finder sted, så skal det nok holde sig på et rimeligt niveau. Hvis du står på en bar og en fyr ved siden af giver dig flade, så er det vel helt okay, så længe det kun er flade. Bedst ikke at prøve at stoppe ham, for så slår han måske med knytnæve.

Og nej, Irak og Afghanistan var ikke succeser. Man burde have slået væsentligt hårdere ned.

Du skriver også, at "vi" er i gang i Libanon. Mig bekendt er det ikke "os", men en konflikt mellem to nabolande i mellemøsten, hvor et land (Israel) med rette forsvarer sig bedst muligt mod overgreb fra en terrorbevægelse, der har til huse i nabolandet.

Men ud over at jeg synes Israel er i deres gode ret, så var jeg faktisk helst fri for den konflikt ud fra et dansk synspunkt, for den kan kun afstedkomme et yderligere flygtningepres mod nord.

Når Israel nu er i gang, så synes jeg imidlertid det er uheldigt, at FN går ind med en resolution, der forhindrer, at man en gang for alle kunne have ellimineret Hizbollah.
Gravatar

#59 filmz-Glory 17 år siden

#55

"Hvorfor skulle jeg se denne film? Jeg blev ikke klogere af det, for den sagde ikke noget jeg ikke vidste. Den var ubehagelig, men siger i grunden ikke andet, end at det var en forfærdelig dag. Det kan godt være at begivenheden var meningsløs, men jeg tror ikke helt jeg synes det berettiger en meningsløs film om det. Jeg mangler en holdning, et budskab. Men måske er det bare mig der er gammeldags. "

Nu har jeg ikke set filmen endnu, men jeg vil gerne prøve, at svare dig alligevel. Jeg har det lige som Il Duce i Boondock Saints til sidst i filmen, hvor han siger til en ung kvinde i retsalen: "You must watch dear." Du er nødt til at se det. Hvordan skal du ellers kunne forstå, hvor storsindet det var, det de gjorde. De gav deres liv for at andre kunne overleve. Hvis du ikke synes det er vigtigt, så er det da også fair - men så var det dumt, du gik i biografen, ikke?
"Jeg skælver for mit land, når jeg tænker på, at Gud er retfærdig."
Thomas Jefferson
Gravatar

#60 gi-jones 17 år siden

#59:Det var ikke det jeg mente, og hvis du ser filmen vil du også opdage at den efterlader et andet indtryk. Når jeg ser en film kan jeg godt lide at føle jeg er blevet klogere af, at se den, men den her film sagde ikke ret meget andet end, at verden er ond. Jeg kan ikke genkende anmelderens beskrivelse af håb i filmen, og det er nok det jeg savner.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: