Greengrass har begået sit tredje mesterværk på stribe. Et vigtigt og tidløst værk, som fungerer på alle tænkelige niveauer. Skuespillet, instruktionen, alle de tekniske aspekter… bare det at klassificere “United 93” som værende en film føles nærmest utilstrækkeligt. “United 93” er en oplevelse. En ofte ubehagelig og slidsom én af slagsen, som man næppe gentager øjeblikkeligt, men én som er essentiel og vigtig at opleve. Der er simpelthen ingen vej udenom – dette er, og vil med al garanti forblive, årets bedste film.
#61 anoch22 18 år siden
#62 Patriarch 18 år siden
#63 18 år siden
#64 filmz-maxhh 18 år siden
"Du skriver, at hvis vi bare ignorerer de terrorangreb og den vold der finder sted, så skal det nok holde sig på et rimeligt niveau. Hvis du står på en bar og en fyr ved siden af giver dig flade, så er det vel helt okay, så længe det kun er flade. Bedst ikke at prøve at stoppe ham, for så slår han måske med knytnæve."
Tja, man kunne jo også prøve at finde ud af HVORFOR fyren giver dig flade...? Hvis det nu er hans kone du snaver i gulvet, eller du står på hans brækkede storetå, KUNNE det jo være en del af grunden...? Omsat til virkeligheden, så KUNNE man jo se på hvordan man undgik at skabe flere terrorister, eksempelvis ved at afvikle flygtningelejre, og hæve levestandarten i de områder, hvor der rekutteres mange terrorister. Hvis man blot skyder og bomber allerede fattige, desperate mennesker, så bliver de jo ikke mindre fattige eller desperate, tværtimod...
"Og nej, Irak og Afghanistan var ikke succeser. Man burde have slået væsentligt hårdere ned."
Altså haft højere tabstal hos lokalbefolkningen...? Hvad ville det have ændret, udover at slå på folk der allerede lå ned...?
"Du skriver også, at "vi" er i gang i Libanon. Mig bekendt er det ikke "os", men en konflikt mellem to nabolande i mellemøsten, hvor et land (Israel) med rette forsvarer sig bedst muligt mod overgreb fra en terrorbevægelse, der har til huse i nabolandet."
Man forsvarer sig ikke ved at invadere et land... Det er faktisk libaneserne der forsvarer sig, ikke israelerne...
"Men ud over at jeg synes Israel er i deres gode ret, så var jeg faktisk helst fri for den konflikt ud fra et dansk synspunkt, for den kan kun afstedkomme et yderligere flygtningepres mod nord."
Fordi flygtninge, der bliver tvunget til at forlade deres land, når bomberne jævner deres hus med jorden, er skadeligt for den ariske races overlegenhed, eller...?
"Når Israel nu er i gang, så synes jeg imidlertid det er uheldigt, at FN går ind med en resolution, der forhindrer, at man en gang for alle kunne have ellimineret Hizbollah. "
Ja, FN bør naturligvis blot se på, mens en militær overmagt smadrer løs på et fattigt land... det er jo det vi har FN til...
Mvh
MaxHH
#65 filmz-Bruce 18 år siden
Hizbollah begyndte med at kidnappe og dræbe israelske grænsevagter. Der er adskillige video'er, som dokumenterer, at Hizbollah kører rundt med vogne læssede med raketter, som de gemmer og affyrer i beboede områder. To fluer med et smæk. Man er næsten et umuligt militær mål og dør man, indgår man i statistikken for civile døde, som man kan propagandere over. Hvilket også nu er dokumenteret flere steder på nettet, hvor de samme mennesker sørger i opsatte scener, for at få mest ud situationen i medierne.
Libanon er i mine øjne ikke en stakkels fattig nation, men tillader en fremmed "hær" på egen jord, sponsoreret direkte af to af de største slyngelstater i Mellemøsten, til at føre en kamp som uanset udfald vil kunne bruges imod Israel.
Iran og Saudi Arabien er ikke fattige lande, men stadig leverer de støtte til terror økonomisk, samt tusinder af villige selvmordsbombere til Jihad. Terroren er ikke kun et produkt af fattigdom, det er sikkert.
#66 filmz-maxhh 18 år siden
Mvh
MaxHH
#67 18 år siden
Jeg er så fucking træt af alle jer lilla ble-bærere der lever i 1970 og tuder op om racisme og fascime, så snart der er nogen, der ikke synes det er ok, at terrorister og voldsvænd kan te sig som de vil, fordi verden (globalt eller på Nørrebro) ikke går efter deres pibe; ligesom samme tuder op om menneskefjenskhed og manglende næstekærlighed, når der er nogen, der ikke i det uendelige gider punge ud til overførselsindkomster og bistand til resten af verden på grund af ulykker, som de derværende stater påfører hinanden.
Vores holdninger er så langt fra hinanden, at jeg ikke gider at redegøre yderligere for argumenter, der i mine øjne er selvfølgeligheder.
Det er for komisk - eller rettere sørgeligt og uhyggeligt - at der altid er en eller anden der tuder racist/fascist, hver gang man brokker sig over, at indvandrere ter sig som idioter og ikke som gæster, eller over, at det ikke er et vores mikroskopiske lands opgave (ligesom det i øvrigt er helt omsonst) at forsøge at financiere hele den tredje verden økonomisk.
Jeg har levet et fredeligt, arbejdsomt og velopdragent liv i 37 år uden at gøre skade på andre, og når jeg er havnet i en lortesituation, så har jeg selv søgt at bringe mig ud af den uden at give andre skylden eller lade det gå ud over dem. Luk nu for helvede røven med jeres radikalerholdninger, bare fordi jeg ikke gider betale til gud og hver mand og ikke gider blive bombet eller tæsket og bagefter skulle undskylde, fordi jeg ikke var forudseende eller opofrende nok til at forhindre det ved at hjælpe disse mennesker til at hjælpe sig selv, hvad end de bor i Nordvest eller i Libanon.
#68 18 år siden
Uenig. Isralelerne er i årevis blevet udsat for hurtige ind-og-ud aktioner over den libanesiske grænse. Selvmordsbombere, kidnappere og milits-raids. Hvordan forsvarer man sig mod en usynlig fjende? De ved, at det er Hizbollah der står bag, og at Hizbollah opholder sig i Libanon. Israels invasion er et forsvar. Libaneserne (ud over de tosser man hører råbe op og prise Hizbollah i tv) tør ikke selv tage kampen op mod Hizbollah og smide dem ud; ikke engang den libanesiske hær. Det er naturligvis trist, at der sker tab af uskyldige liv, men sådan er krig jo. Jeg kan godt forstå Israel, de har en vis konsekvens.
I Danmark bliver vi hånet, svinet til og truet af hele den muslimske verden på grund af nogle tegninger. Og hvad gør vi som modreaktion? Vi bliver ved at sende disse personer milliarder i bistand. Hurra for Danmark, mashocisternes rige.
#69 Zabriskie 18 år siden
Det paradoksale ved hele Glistrups, dvs. JONs, argumentation er at den er så uhyggeligt let at overføre på selvsamme "terrorister" som han anklager for at ødelægge verdensfreden.
I årtier har hele den mellemøstlige verden set deres kultur bliver invaderet af en nådesløs vestligt domineret global-kultur, samtidigt med at USA i koldkrigens skygge hjalp askillge diktatoriske regimer til magten, bl.a. Taleban og Saddam Hussein.
Adskillige år senere er hele den mellemøstlige verden stadig under massivt kulturelt pres, nu er Sovjetunionen bare væk og amerikanske 3000 menneskeliv har motiveret verdens eneste supermagt til en ny krig som i første omgang resulterer i at de selvsamme regimer USA i første omgang hjalp til magten, væltes igen.
Men spørger sig selv hvordan JON med nogen som helst berettigelse kan føle sig ramt på livet af nogle ballademagere på nørrebro og et par terrorangreb der målt i dødsofre ikke er i nærheden af at kunne måle sig med hvad den arabiske verden er blevet udsat for, og som JON med alt sandsynlighed aldrig har været i nærheden af.
Man spørger sig selv om ikke JON kan forstå at en uskyldig Iraker der er blevet bombet, hånt og voldtaget ikke har lyst til at "slå endnu hårdere ned" mod den vestlige verden, som JON selv formulerede det i et tidligere indlæg.
Hurra for JON, snæversynet lokalxenofob
#70 Zabriskie 18 år siden
Det svarer til at ville føre krig mod Bankrøverier. Begge dele er uundgåelige onder i det postmoderne samfund, da frie og demokratiske demokratier til enhver tid vil producere sine egne fjender, indenrigs såvel som udenrigs. Det eneste man kan gøre er at begrænse disse onder såvidt som muligt. Det har hverken krigen i Aghanistan eller Irak gjort - spørg selv enhver vestlig efterretningstjeneste.
Krigen mod terror er et PR-stunt. Til lykke - I bed på