Selvom “The Village” godt nok er M. Night Shyamalans smukkeste produktion til dato, kan den ikke måle sig med hverken “Den Sjette Sans” eller “Unbreakable”, der begge er bedre film. Filmen er dog en velfungerende psykologisk thriller, der antyder frem for at chockere med billige gys. Den tekniske kvalitet af DVD’en er meget god, og det eneste der reelt skuffer, er mængden, og til dels også kvaliteten, af ekstramaterialet. “The Village” er muligvis ikke en film som bør splittes til atomer i timelange dokumentarprogrammer, men lidt mere kød havde alligevel været at foretrække. Dette er derfor også en udgivelse, der først og fremmest vil tale til alle dem, der kan lide filmen, og som er interesseret i at se den i bedst mulig kvalitet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 putandtake 19 år siden

Hvordan er de enkelte dele vægtet rent matematisk? Selvfølgelig bør film og ekstramateriale tælle mere end lyd og billede, men derfor er det efter min mening stadig en lidt uforståelig sammenvejning til et 3-tal.
Gravatar

#2 Patriarch 19 år siden

Mens farven rød ikke har så meget plot mæssigt i sig, så er farven på ingen måde tilfældig. Den har stor betydning tematisk, både pga. det er en "farlig" farve som du siger -men vigtigts af alt tror jeg er at det er blodets farve.Og det er netop blodsudgydelser der gør at de har trukket sig væk fra byerne.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#3 Hasselguff 19 år siden

#1

Vurderingen af hvor højt bl.a. ekstramateriale skal vægtes på en given dvd i forhold til den tekniske kvalitet, er til en vis grad et spørgsmål om personlige præferencer. I dag har stort set alle nye film på dvd et godt billede og en god lyd, og derfor tæller den del af vurderingen heller ikke helt så meget længere, fordi det er et aspekt, der bare skal være i orden (en dårlig billedkvalitet derimod vil derfor også blive straffet hårdere end tidligere). Hvad angår ekstramateriale vægter jeg det selv meget højt. Det betyder dog ikke, at der partout skal være tre ekstra discs med hver eneste dvd udgivelse, men at det materiale der leveres har en nogenlunde standard og relevans for mig som filminteresseret. Hvis jeg har hørt alle anekdoterne før, og min tid bliver spildt på at filmmagere og skuespillere skamroser sig selv, er det pågældende dokumentarprogram ikke mine penge værd. :)

#2

Det er en fortolkning som helt sikkert har været intenderet fra Shyamalans side af. Som jeg også skriver i min anmeldelse, er farven ikke tilfældig (hvilket du også selv påpeger) men at den er uden betydning for selve handlingen. Dvs. den tjener ikke noget formål ud over dens symbolske værdi, og så selvfølgelig at den er med til at øge spændingen i filmen. Den er f.eks. ikke en ledetråd, der bringer hovedpersonen på sporet af de fremmede eller noget i den dur.
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#4 Spirit 19 år siden

uhhhhh, her er klart en af de dårligste film, nogensinde lavet i filmhistorien. Hvis man kunne ha' givet -6 til filmen var det karakteren den havde fået af mig.

Filmen blev sat op til at skulle være den helt store gyser, men et spændende og overraskende plot. Hvor blev det af?
der var INTET gys over den, de "fine" dragter de gik rund i var da så "plat" lavet at man ikke kunne tage dem seriøs.
Overraskende og spændende? ja spændende var den jo ikke, for ALT var meget forudsigelige, så der røg også overraskende. Faktisk var vi 3 der var inde og se den sammen i sin tid, og hver gang vi snakker om en dårlig film bliver den altid sammenlignet med denne, men det er dog ikke lykkes os at finde en endnu (ok der er fist of the north star, men den var aldrig sat op til noget)
Gravatar

#5 filmz-sanjo 19 år siden

Selve filmen vil jeg vurdere til 4,5/6, synes virkelig at jeg blev underholdt. Elsker film med overraskelses metoder. Det her er klart en af M.N.S bedste film, ren billedmæssigt. Men ikke selve filmen som en helhed, men en film som er værd at se..
"If there is no struggle, there is no progress"
Gravatar

#6 filmz-sanjo 19 år siden

#4
Har også undret mig meget over, hvorfor de siger at filmen indeholder gys. Hvis folk går i biografen, for at se filmen, og forventer at den vil indeholde gys. Må jeg desværre skuffe jer.
"If there is no struggle, there is no progress"
Gravatar

#7 Nikmi 19 år siden

jeg har bare et spg. som ingen kan blive enige med hinanden om heller ikke inde på IMDB FORUM

Spoiler
spoiler tekst
i slutningen hvor ham Vagten sidder i bilen. er Han død? for mig ser det ud som om han sidder og ser ret død ud/tom i ansigtet og ser på det ur som hænger i ruden. også er der nogle der sidder og siger at han bare er "chockeret" men hvorfor skulle han sidde og høre på den idiotiske dør alarm selv om han er i chock. for mig ser han ret død ud



Gravatar

#8 Patriarch 19 år siden

ok - det har jeg aldrig tænkt over. Er ret sikker på han are er rystet - men vil da gerne tjekke det ud en anden gang.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#9 darkwizat 19 år siden

ja jeg må nu nok sige at dette er årets dårligste film, den var ikke spændene og der var bare slet ikke et gys og så reklameres den stadig som gyser fater man jo ikke...
Gravatar

#10 chandler75 19 år siden

Jeg vil så gå i Shyamalans forsvar (ikke første gang) og sige at filmen overgik mine forventninger.

Både stemningen og overraskelsesmomenterne levede fuldt ud op til mine forventninger.

Jeg giver filmen 5/6.

# 7 Han er ikke død, bare en smule chokeret.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert

Skriv ny kommentar: