“The Village” er en M. Night Shyamalan-film på godt og ondt. Det håndværksmæssige apparat, samt skuespillet fra Bryce Dallas Howard, er af højeste klasse. Flere scener går op i en højere enhed, men som vi nærmer os slutningen bliver filmen for smart for sit eget bedste, og det delikate korthus falder sammen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Martin Schou 19 år siden

En mindre detalje i anmeldelsen:
" Det håndværksmæssige apparat, samt skuespillet fra Bryce Dallas Howard, er 1. førsteklasses."

"1. førsteklasses"? I modsætning til f.eks. 1. fjerdeklasses og 4. førsteklasses? :-)
I'm not left-handed either.
Gravatar

#22 Michael Andersen 19 år siden

#21 Tak, det retter jeg lige ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#23 filmz-irréversible 19 år siden

***spoiler***

Dette er uden tvivl årets dårligste, højprofilerede film. Uden tvivl Shyamalans dårligste! Idéen i dens twist er for sin vis okay, men der er så mange andre måder, at dette twist kunne have fungeret federe på. Uden at røbe noget, kunne det have været meget mere skræmmende, hvis man havde fulgt nogle mennesker, der levede et par generationer senere end dem, som filmen handler om. Deres reaktion på filmens twist kunne have været meget mere skræmmende end de figurer, som filmen handler om. Og hvad præcis er det Shyamalan VIL med dette twist? Hvis det havde haft konsekvenser for historien i sidste ende, ville det havde givet mening, men det har det jo ikke! Selv efter "overraskelsen", ændrer det stort set ikke situationen for nogle af figurerne, og det er i det hele taget utroværdigt som bare fanden, at dette twist kan lade sig gøre! Den eneste overraskelse undervejs (for jo, twistet KAN man se komme langvejs fra, og allerede halvvejs inde i filmen får man alt for meget viden om hele historiens opsætning - denne information skulle have været gemt til slutningen!) er konfrontationsscenen mellem Adrien Brody og Joaquin Phoenix. Kun her tager filmen en ret uventet drejning. Men hvad angår monstrene i skoven - hvordan har Shyamalan nogensinde forestillet sig, at deres mærkelige dyrelyde skal kunne forklares?
Er det en kærlighedsfilm? En thriller? En gyser? Drama? En (ufrivillig) komedie? Denne film er intet. Prøver at være lidt af det hele, men filmen rykker sig jo ikke og HAR vitterligt intet på hjerte ud over en overraskelse, der ikke holder. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre! Og der er alt for mange karakterer med til, at man gider gå op i nogen ud over Bryce Dallas Howard, som sammen med musik og fotografering er det eneste fænomenale (eller bare det eneste, der er OVER MIDDEL) i dette rod og ugennemtænkte værk.
Den er så ligegyldig denne film! Den har INTET på hjerte, og selv TWISTET bliver ikke fulgt til døren med en finale, der er noget værd. Og det er også meget imponerende, at når de gør alt for at skjule farven rød, fordi den tiltrækker monstrene, hvordan kan det så være, at en rød blomst, som gror på nogle af karakterernes terasse nærmest skal have vokset sig STOR, før de opdager den!?
Først var jeg chokeret over så dårlig en modtagelse den har fået i USA. Men efter at have set den, er jeg traumatisk rystet over, at den ikke har fået kniven af ALLE!!
Dette er pinligt - hvis så bare de personlige historier og karakterer UDEN om twist-plottet og monstrene var blevet gjort interessante, men ude over Ron Howards talentfulde datter er ingen af figurerne nok med til, at we give a shit about them! ENORM skuffende.


TIL SIDST: SPOILER!:
Hvorfor er skuespillernes dialoger skrevet så mærkeligt! Når du har set slutningen, vil du overveje, hvorfor figurerne snakker som de gør? Det er der jo ingen grund til!
Der er som sagt ingen grundt til at snakke som om man levede for 200 år siden - hvorfor skulle man? Deres børn kender jo ikke til andre sprog, så hvorfra skal de kunne vide, at man SKAL snakke sådan? Forældrene kan i princippet lige så godt tale nutidigt - deres børn vil jo ikke synes, at det er mærkeligt, for de kender ikke til andet. I forvejen gør den gammeldags dialog jo, at vi bliver mere distanceret fra "historien", da det indrømmet LYDER mærkeligt (især i bifigurernes munde - kun Howard og Phoenix slipper af sted med at kunne bære det... Hverken Hurt eller Weaver er pga. den alt for akavede dialog ikke særlig gode).

Jeg kan ikke beskrive min dårlige oplevelse grundigt nok. Udover et plot, der ved nærmere eftertanke ikke holder (hvor kom de dyrelyde fra, når monstrene "angreb"? De kan jo ikke have eksisteret!!!), og selv hvis det gjorde, ville det være ALT for søgt, så ventede jeg hele filmen igennem på, at den skulle gå i gang enten inden for spænding, kærlighed, gys, action, komedie, whatever! Og da rulleteksterne så kom, måtte jeg erkende: Jeg har lige siddet og gloet på ET langt forspil uden payoff, hvilket må siges at være LANGT være at have gennemlevet end at nogen sinde været BEGYNDT på forspillet.
PIS! Ud over dens mange mangler og plottet, der ikke kan lade sig gøre (på FLERE måder), så var den bare også så gennemført kedelig. Nej nej nej... Og det er ikke engang fordi at ens forventninger har været høje, at resultatet virker så sølle. Selv med forventer om at BLIVE sønderligt skuffet, må man blive skuffet...
Plottet havde KUN været interessant, hvis forældrenes oldebørn havde krydset skoven efter landsbyens grundlæggere var døde og havde skulle lægge puslespillet sammen om, hvorfor deres oldeforældre havde truffet den beslutning, som de havde. At det er DISSEs historie (altså forældrenes) vi følger, gør kun deres forklaringer endnu tammere. Det havde nu været federe, hvis denne landsby havde ligget der i 50-70 år og at monstrene var så indgroede urban legends, at STADIG ingen turde krydse skoven, og alle dens grundlæggere ikke længere var i live til at give svar, og det nu var op til de nye generationer at finde ud af, HVORDAN monstrene ser ud, OM de overhovedet eksisterer, HVAD der er bag skoven, OM der er den by, som der rygtedes - og når de så får svaret på dét, HVORFOR flygtede deres oldeforældre så fra det rigtige samfund? Idéen i, at forældrene synes, at der var for meget kriminalitet i verden, og de så er flygtet ind i et reservat og har lavet de der røde dragter og klæder sig ud på skift og har opgivet alt materielt og lært at tale et nyt (gammeldags) sprog og afskåret sig fra ALLE deres bekendte, uden at disse venner og familie åbenbart har registreret det, og at disse mennesker (især en retarderet!?) er i stand til at lave disse monsterlyde, og at de overhovedet kan forsyne sig med el og mad nok uden at tage til byen... Nej nej nej... 90% af plottet HOLDER bare ikke! Ikke fordi det er plat - men fordi det bogstaveligt talt ER umuligt at gennemføre, sådan som Shyamalan viser det...
Gravatar

#24 NOWhere 19 år siden

hi hi, hvor er det sjovt! Jeg havde for flere måneder siden gættet hele twistet og årsagen til det ud fra anmeldelser og fordi, jeg selv har siddet med en idé, der ligner den. Det var en meget underlig følelse at sidde med i biffen, men det ødelagde ikke noget overhovedet! jeg valgte i modsætning til andre ikke at fokusere på slutningen, som jeg iøvrigt godt kunne li, men på hele filmen. Jeg kan sagtens forstå, at nogle har svært ved at se bort fra Mr. Shyamalan som bagmand, men det er vel ikke hverken hans eller filmens skyld?
Jeg kunne som med hans forrige film både li' tempoet og udseendet, dialogen og plottet. Det er bare en film, og selvom jeg har glædet mig til den rigtig længe, så tog jeg den bare for hvad den var og nød den faktisk rigtig meget.
Gravatar

#25 filmz-happyhansen 19 år siden

# 24

Præcis, også lidt af det jeg ville ind på i mit syn på filmen. Ser man bort fra at det er en MNS film så er den genial, og twistet HOLDER altså.

Mht. de lyde "monstrene" laver - jamen befolkningen er jo (ligesom pubikum inden twistet kommer) fuldstændig overbeviste om at det ER monstre. Og hvis man tror nok på en ting så skal der ikke meget til at styrke og vedligeholde denne tro. Man skal også regne med at landsbyens befolkning er vokset op uden kendskab til monstre og aiens som vi kender det, så derfor skal der sku nok ikke så meget til at svække denne tro.
Gravatar

#26 filmz-TC 19 år siden

Så tosset var den sgu heller ikke. Absolut en film man godt kan se, da det er rigtig god underholdning. Stemningen og skuespiller præstationerne er i topklasse, og det synes jeg også historien er.

Som #18 også skriver, så tænk hvis den her film var kommet for 5 år siden.....

Konklusion: Tag ind og se den. Det er den slags der skal ses i biografen, for at få den rette stemning.
Gravatar

#27 El vez 19 år siden

#23 Til dels kan jeg godt følge dig, men det virker som om din oplevelse, som mange andres, er blevet ødelagt af forventninger.

*SPOILER*
Når folk går ind og ser en Shyamalan film forventer de åbenbart automatisk noget overnaturligt. Når dette istedet viser sig at være pure simpelt og meget jordbunden, og de finder ud af de bare har set en kærligheds / spændingsfilm, bliver de simpelthen så skuffede, uanset kvaliteten af resten af historien - jeg synes det er interessant at følge og jeg er ret glad for jeg ikke selv forventede det samme.

Jeg synes hele opbygningen var spændende, og da jeg tidligt regnede ud monstrene havde noget med 'the elders' at gøre, forventede jeg ikke yderligere twists og så bare filmen som en hvilket som helst andet drama, nød historien og karakterernes udvikling.

At de taler som de gør, den tænkte jeg også meget over efter filmen, men det kunne jo være de voksne besluttede det ikke var nok at ændre beklædning til det enkle, at de også syntes nudagens sprog ikke afspejlede den levestil de ønskede at føre - det synes jeg da er en fin forklaring på den detalje.

Hvis filmen havde foregået en generation længere fremme, tja det havde muligvis været interessant, men det kan jo være et af Shyamalan's budskaber er at kærlighed, nysgerrighed, menneskelig udvikling og fri vilje går hånd i hånd og at mennesket på etellerandet tidspunkt er nød til at søge ud, væk, whatever the reason.
*SPOILER END*

Og håber jeg enelleranden fjerner dit (OG DOG IKKE) efter din spoilerwarning, for det vil da ødelægge oplevelsen for enhver der ikke har set filmen at læse din post.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#28 filmz-omega2005 19 år siden

Nå som sagt skulle jeg ind og se den igår aftes og det kom jeg selvfølgelig også. Det er efter min mening en af de flotteste film jeg nogensinde har set, kameraet er udnyttet til det yderste, ved nogle dejlige close-ups og en masse brug af håndholdt kamera, det kan jeg lide. Filmens udseende er ligeledes genialt, det er betagende og fra starten er man overhovedet ikke i tvivl om at det en M. Night Shyamalan film. Alle hans film har lidt det samme look.

Nok med udseende, hvad med filmen? Jo jeg synes at filmen virkelig den film her har sat sig fast, jeg har en brændende lyst til at gå ind og se den igen. Handlingen, uden at afsløre noget, var virkelig noget som skildte sig ud. Skuespil er virkelig i top, Bryce Dallas Howard's karakter er virkelig gennemført og velspillet.

Nu har folk diskuteret slutningen og jeg er ikke i tvivl om at det er en slutning som splitter folk lidt. Jeg selv synes den var virkelig genial, passede simpelhen så godt til den stil filmen kører og ødelægger intet for mig, tværtimod giver det en del mere mening hvorfor osv. det er hende der skal afsted.

Men min overordnede karakter af filmen må være 5 ud af 6, hvilket er en karakter som den fuldt ud har fortjent.
Gravatar

#29 filmz-bullseye 19 år siden

Jeg kom igår hjem fra biografen med en følelse af at have set en film med både substans, uhygge og eminent skuespil. Jeg kan på ingen måde se, at denne film har fejl eller mangler, den har præcis det Shyamalan ønsker, og jeg mener ikke dens twist ødelægger, hverken stemningen eller filmen som helhed.

Og igen for at rose skuespillet, så synes jeg scenen mellem Bryce Dallas Howard og Joaquin Phoenix, ude på verandaen, midt om natten, er en af de smukkeste 'kærlighedserklærings-scener' jeg i lang tid har set...

Kan helt klart anbefale filmen, men som tidligere sagt så deler filmen folk i to, enten elsker man den eller også hader man den!
Gravatar

#30 Mr Grau 19 år siden

En rigtigt fed film, den giver stof til eftertanke...
5 ud af 6 fra min side af.
What we do in life echoes in eternity.

Skriv ny kommentar: