“Wall•E” er en formidabel film, som ikke kun hører til blandt Pixars allerbedste, men blandt de bedste animations- og tegnefilm overhovedet lavet. Den er en af de mest rørende filmromancer længe set og formår på en gang at more, bevæge og skabe nogle øjeblikke af ren uforfalsket filmmagi. Det er ikke ofte, at man forlader biografen med en så sikker følelse af at have set en film, der ligesom Wall•E selv vil bliver ved med at rumstere længe endnu, men i dette tilfælde er man slet ikke i tvivl. “Wall•E” er en født klassiker.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 dolphinfriendly 15 år siden

#30 Præcis - derfor er HISTORIEN da på ingen måde originalt.

Gravatar

#32 BN 15 år siden

#31 - dolphinfriendly:

Jo, for det er en rotte, der bliver mesterkok og senere
ansætter sine rotte-venner som assistenter i køkkenet!
Det er dét historien handler om. Og at de ting, der sker, normalt forbindes med menneskers kunnen og gøren, er irrelevant, for i 'Ratatouille' befinder vi os i en eventyrverden, og derfor bør historien snarere sammenlignes med historien i andre eventyr/animationsfilm fremfor "almindelige" film.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#33 natterjack 15 år siden

#32 At det handler om en rotte gør ikke historien original, på samme måde som det at Cars handler om biler, ikke gør dén historie original. At det er en eventyrverden undskylder heller ikke for samme kliché slutning man ser i alle den slags film; Hovedpersonen begår en fejl, får tilgivelse, og har dermed lært en morale. Den del af tredje akt virkede bare alt for påduttet, som om det liiige skulle med.
Gravatar

#34 dolphinfriendly 15 år siden

#32 Det er da ligemeget om det er animation/tegnefilm eller "almindelig" film vi taler om. Når universet i "Ratatouille" er så menneskeliggjort som det er tilfældet, eller "disneyficeret" som man kalder det når tegnefilmsdyr tilegnes menneskelige egenskaber, er paradigmerne ligeså menneskelige som i en hvilken som helst anden film. Men det gør det ikke til dårligt udført - tværdigmod fungerer "Ratatouille" til UG.

#33 Nemlig. Hele filmens opbygning er klassisk og set en milliard gange før.

Gravatar

#35 BN 15 år siden

#33 og 34:

Vi har vist vidt forskellige opfattelser af begrebet 'originalitet'.

Hvis man tager film som f.eks. 'Star Wars' (1977) og 'Unforgiven', så regnes disse af mange for moderne klassikere, ja, for originale værker. Men hvis man tager de enkelte dele af handlingen, så er der jo strengt taget ikke noget i nogen af disse film som man ikke har set før i nogen af de hundredvis af westerns eller eventyrfilm, der er lavet tidligere.

Næh, det er måden disse film er skruet sammen på, den særlige drejning de har, samt atmosfæren og tonen i dem, der gør dem til unikke eller originale historier.

Sådan forholder det faktisk med alle nyere film, der betegnes som 'originale'. Det er ikke fordi de fortæller en historie, der ikke i den ene eller anden afskygning ER blevet fortalt før, eller fordi de indeholder plot-elementer, som ingen tidligere har set brugt i andre historier. Nej, det er fordi ingredienserne er blevet blandet på en ny måde (og måske har været gennem en sortering).

Det er ligesom med musik: der findes kun 12 toner, og det er ene og alene muligheden for variation der skaber mangfoldigheden - ikke at nogle finder på nye toner. ... for dem findes der ganske enkelt ikke nogen af. På samme måde med de historier, der bliver fortalt på film. Ingen kan finde på noget, man ikke dybest set HAR set før på biograflærredet - men nogle kan lave en ny frisk variation af en historie og dermed øge mangfoldigheden.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#36 dolphinfriendly 15 år siden

#35
Jeg er til dels enig med denne post, diskussionen var blot lidt en anden.
Dit udgangspunkt var at "Ratatouille" er original, på baggrund af at det er en rotte der er hovedpersonen. Resten er set før. Det svarer til at samtlige Disney film er originale. Har du set "Paulie"? ( Det er en helt klassisk "øst - vest - hjem - bedst" fortælling, hvor intet i narrativen er originalt - men det er en papegøje, historien fortælles ud fra. Ligesom i "Ratatouille", er dyrene komplet menneskeliggjort og kunne for så vidt ligeså godt have været "almindelige" skuespillere.

Jeg er enig i at det er svært, at genskabe filmsproget og bryde med ca. 2800 års konventioner mht narrativ og regler ud i historiefortællingerne. Som du selv skriver, er der visse andre elementer der kan gøre en film original, da det meste strengt taget er lavet i forvejen (indtil der kommer et eller andet gennembrud, naturligvis). Jeg mener blot ikke HISTORIEN er original i "Ratatouille", da den er set mange gange før - og fordi at en rotte er med, ændrer det ikke på det.

Gravatar

#37 Highland Park 15 år siden

For pokker hvor jeg glæder mig til at se den film!
Hvor er det også fedt, at Ben Burtt selv lægger stemme til hovedrollen. Og Weaver som skibets Mother, hehe...

Nå, men jeg ledte lige efter den vidunderlige trailermusik og fandt den her:
http://www.twostepsfromhell.com/music-epic.php
(cirka en tredjedel inde i potpourriet)
Det er lidt trist, at man ikke kan købe musikken.
Der er vist ikke nogen, der har nævnt Thomas Newmans musik. Hvordan vil I beskrive den?
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#38 elwood 15 år siden

#37

Tsk tsk, nu har jeg jo ikke set filmen endnu såå...

Men jeg er da overbevist om den er fantastisk, men nu må vi se.

Finding Nemo Scoret er stadig toppen indtil videre

8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#39 BN 15 år siden

#36:

Enig i hele dit indlæg, bortfra sætningen: "Jeg mener blot ikke HISTORIEN er original i "Ratatouille", da den er set mange gange før ..."

Jeg har ikke på noget tidspunkt før set en historie der er skruet så originalt og forfriskende sammen som 'Ratatouille' - præcist ligesom jeg ikke har set en film, der er skruet så originalt og forfriskende sammen som Eastwood's 'Unforgiven'.

Lige ved og tæt på er ikke godt nok for mig - det blev Pixar der lavede historien på den helt rigtige måde. Og det er dét der er min pointe med originalitet (i henhold til den originalitet der er mulighed for her).

:-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#40 PredatorX 15 år siden

#27

Jeg synes Pixar Animation er noget af det bedste i film industrien udover James Cameron, Peter Jackson og Steven Spielberg:-D

En favorit Pixar liste er godt nok svær.. Men lad mig prøve:

1. Monsters Inc.
2. Toy Story
3. Toy Story 2
4. The Incredibles
5. Ratatouille
6. Finding Nemo
7. A Bug's Life
8. Cars

Nu har jeg kun set Wall*E en enkelt gang, men ville umiddelbart smide den ind mellem The Incredibles og Ratatouille. Om den kommer højere op må tiden vise:-D
thecleansing.net : you call we kill

Skriv ny kommentar: