Wall•E
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 1. jan 2009 | Af: The Insider | Set på Blu-Ray
Det er over 20 år siden, Pixar overbeviste os om, at selv en standerlampe kan have en sjæl. Og i 2008 begik det banebrydende filmselskab et mirakel af samme kaliber: En film om en lille robot, der ikke kan snakke, men alligevel formår at tale til hjertet. Andrew Stantons “Wall•E” er gennemsyret af den samme fortryllende livsglæde, der driver fortællingens nysgerrige robot. Og at opleve verden gennem Wall•E’s øjne er som at opleve den på ny selv, ligesom da man var barn, og verden stadig var gådefuld og grænseløs, før puberteten destillerede magien og afslørede virkelighedens barske realiteter. Det er en kolossal underdrivelse at betegne “Wall•E” som livsbekræftende.
“Wall•E” er en film, der henvender sig til alle. Det er en tidløs, universel fortælling om det at være forelsket, hvilket samtidig gør den til en tidløs historie om det at være menneske. Godt gået for en film om robotter med kredsløb og mikrochips i stedet for årer og hjerter. “Wall•E” håner den udbredte opfattelse af, at en film absolut skal være tung og dybsindig for at være noget særligt. Stantons aktuelle budskaber, som berører alt fra konsumerisme til vores ødelæggelse af miljøet, leveres sobert og med en oprigtighed, man kan tage og føle på. Og den simple, men følelsesladede kærlighedshistorie krydres med den søde, spidsfindige humor, som Pixars film især er elsket for.
Historie og æstetik går op i en højere enhed i “Wall•E” – en nybagt klassiker, som fastholder tilskuerens urokkelige opmærksomhed lige fra den fortryllende start til den hjerteskærende slutning, som formentlig udgør tegnefilmhistoriens mest bevægende øjeblik, siden løveungen Simba takkede farvel til farmand Mufasa i “Løvernes konge”.
Præsenteret i 1080p/AVC 2.39:1. Hvert eneste billede står knivskarpt, og detaljerigdommen er ligeså astronomisk som de bjerge af skrald, Wall•E konstruerer. Farve- og kontrastgengivelsen er perfekt, og billedsiden tilegner sig ofte et dragende, tredimensionelt look. Der er intet tilnærmelsesvis negativt, man kan sige om årets bedste transfer.
Det engelske DTS-HD Master Audio 6.1-mix (omslaget hævder fejlagtigt, at det er et 5.1-lydspor) er nøjagtig ligeså godt som transferet. Der er ikke ét eneste tilfælde af støj eller overstyring. Hver eneste replik og lyd (dyb såvel som tårnhøj) gengives klokkeklart. Samtlige højtalere disker op med utallige subtile lyde, der gør filmen mere levende. Panoreringerne er fænomenale og usynlige, og Thomas Newmans dejlige, legesyge musik kommer også virkelig til sin ret. Et dansk Dolby Digital 5.1-lydspor medfølger også. Dynamikområdet er selvsagt mindre end på DTS-sporet, men det er trods alt et hæderligt lydspor.
På 2-disk-udgivelsens første skive finder man trailere til “Bolt”, “Up”, den kommende BD-udgivelse af “Pinocchio”, “The Princess and the Frog”, “Klokkeblomst” og tv-serien “Wizards of Waverly Place”. To fænomenale kortfilm befinder sig også på disken: “Presto” (5 min.) og “Burn•E” (8 min.), der hhv. omhandler en tryllekunstners klammerier med sin sultne kanin og en mindre robotkarakter fra “Wall•E”. Man har også mulighed for at se storyboards til “Burn•E”.
Når man aktiverer Cine-Explore-funktionen, kommenterer Andrew Stanton hele filmen, alt imens fascinerende billeder og tegninger dukker op, som understøtter instruktørens pointer. Det er en fænomenal interaktiv funktion som denne, der er med til at understrege Blu-ray-mediets overlegenhed i forhold til dvd. Stanton er en enormt interessant og velformuleret fortæller, og der medfølger også et kommentarspor med deltagelse af produceren Lindsay Wallace og animatorerne Bill Wise, Derek Thompson og Angus McClain. Firkløverets hyppige jokes og nørdede gennemgang af filmens talløse referencer er en fornøjelse at lytte til.
Man kan også tage en guidet tur ombord på filmens enorme Axiom-rumskib i 3D, og syv forskellige dokumentarer (samlet spilletid: ca. 70 minutter) gennemgår alt fra filmens sensationelle lyddesign og musikken, til filmens look og centrale kærlighedshistorie. Nøjagtig ligeså spændende og velproduceret er “The Pixar Story” (89 min.), der beretter om Pixars historie. Dokumentaren er fyldt til randen med fortryllende arkivoptagelser og fængslende interviews med folk som George Lucas, Steve Jobs og John Lasseter. Dokumentaren er også forbavsende oprigtig – Lasseter diskuterer eksempelvis åbenhjertet Disneys kyniske fyring af ham i starten af 80’erne.
Fire flotte billedgallerier, en håndfuld reklamer for det fiktive supermarked BnL samt hele syv forskellige trailere til “Wall•E” er også inkluderet. Ekstramaterialet præsenteres i øvrigt i 1080p. Stærkt gået, Disney.
Mens de fleste filmselskaber har haft travlt med at genbruge den samme genreskabelon, har Pixar (med instruktøren Andrew Stanton i spidsen) overhalet alle indenom og lavet en af de mest opfindsomme og medrivende animationsfilm til dato. Det er umuligt at sætte en finger på AV-præsentationen, og ekstramaterialet bør holde både børn og voksne beskæftiget i timevis. Et must.
Læs mere om Pixar i Pixar – Den rene computermagi.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet