Der er noget umiskendeligt gammel-Hollywood’sk over Spielbergs bevidst naive filmhåndværk, hvor børn, dyr og søde, gamle mennesker tilsyneladende har en særlig plads i instruktørens hjerte. Men hvad der fungerede i 1940’erne og 1950’ernes klassiske film kan ikke uden videre overføres til vore dages filmproduktioner. Som minimum må der revision til. “War Horse” ender med at føles som et bombastisk og poleret glansbillede, hvor gamle Hollywood ukritisk oversættes i forholdet 1:1. Det er fejende flot og smukt iscenesat familieunderholdning, der bringer tårer i øjenkrogen på kommando. Men der er så sandelig langt til den Spielberg, der gav os kugleregn, håndholdt kamera og opkast på Omaha Beach.

Se også: Filmz TV kårer de 10 bedste Steven Spielberg-film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 duuk74 12 år siden

moulder666 (5) skrev:

Spielbergs notoriske sentimentalitet og forkærlighed for store, sødladne scener har aldrig frembragt andet end en lettere kvalm smag i munden på mig...så denne film kommer helt sikkert til at vente til den kommer på dvd.


Spielberg er stadig en fantastisk historiefortæller, men når han går ud af det spor som du beskriver der, hopper jeg også af vognen.

Vil helt undgå den her.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#22 MMB 12 år siden

Altså, Saving Private Ryan ligner i hvert fald den mest brutale film nogensinde, når man sammenligner den med War Horse. :)
Gravatar

#23 JannikAnd 12 år siden

Highland Park (19) skrev:
#14: Jeg er fuldstændig enig. Karaktergivning er Djævelens værk!
Også amen fra min side - hvorfor jeg nærer dyb respekt for Informations anmeldelsesmetodik. At de så ikke har et synderligt godt anmelderkorps, er så en anden sag. Men filosofien om det skrevne ords styrke er ikke til at tage fejl af.
Gravatar

#24 Lehrmann 12 år siden

Weekendavisen kan anbefales som supplement til Information. Ingen stjerner eller hjerter og en tand bedre anmeldelser end tynde freudianske salver fra halvdelen af Informations korps.
Gravatar

#25 Collateral 12 år siden

Var jeg den eneste der fandt sekvensen hvor
de fløjter efter hesten, og alt det der følger, langt mere morsom end symbolsk (hvilket formentlig har været intentionen - at de i bund og grund ikke er så forskellige og så videre)? Jeg skraldgrinede hele vejen igennem sekvensen. Helt bogstaveligt. Følte virkelig at filmen nærmede sig Python mere end storladen seriøs krigsfilm her.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#26 Lord Beef Jerky 12 år siden

#25 Jeg tror lige præcis den scene, er ment en anelse humoristisk... skuespillerne overspiller deres mimik, scenen kører for langt ud osv. Jeg blev dog en smule irriteret, så indtil videre er du den eneste, der har grint højlydt i den scene =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#27 Litgov 12 år siden

Ja, det er nu engang Spielberg...ikke et ondt ord om det.
MEN...nu har jeg ikke set filmen endnu, så det vil nærmere fremstå som et spørgsmål her:
Er "Warhorse" egentlig ikke bare en klon af "Lassie", bare med en hest istedet for en hund?
At den går grueligt meget igennem, for til sidst at vende hjem til, hvor den er savnet ?
Gravatar

#28 Michael Andersen 12 år siden

Patriarch (7) skrev:
Nå... Men Williams score (som muligvis er for meget i selve filmen) er super lækkert. Jeg elsker at Williams med en alder der snart matcher Yoda, stadig sætter alle andre "konkurenter" til vægs. Genius.


Ikke overraskende er jeg enig :) Det er også lækkert i filmen. Jeg synes ikke det er for meget. "Intensiteten" er på ingen måde anderledes end hvad Williams tidligere har lavet for Spielberg, så jeg er ret sikker på at du også vil nyde musikken i filmen :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#29 Patriarch 12 år siden

Uden tvivl. Spielberg er også en af mine favoritter, men jeg synes hans pathos er hans akilleshæl. Han bevæger sig konstant på grænsen og det er ikke utænkeligt at han overskrider i war horse. Time will tell.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#30 Patriarch 12 år siden

Jeg har dog en ret høj tærskel for svulstighed :D
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: