Der er noget umiskendeligt gammel-Hollywood’sk over Spielbergs bevidst naive filmhåndværk, hvor børn, dyr og søde, gamle mennesker tilsyneladende har en særlig plads i instruktørens hjerte. Men hvad der fungerede i 1940’erne og 1950’ernes klassiske film kan ikke uden videre overføres til vore dages filmproduktioner. Som minimum må der revision til. “War Horse” ender med at føles som et bombastisk og poleret glansbillede, hvor gamle Hollywood ukritisk oversættes i forholdet 1:1. Det er fejende flot og smukt iscenesat familieunderholdning, der bringer tårer i øjenkrogen på kommando. Men der er så sandelig langt til den Spielberg, der gav os kugleregn, håndholdt kamera og opkast på Omaha Beach.

Se også: Filmz TV kårer de 10 bedste Steven Spielberg-film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Frederik 12 år siden

Fin anmeldelse, men traileren får filmen til at ligne en parodi på Spielbergs egne film - tror jeg springer den over :).
Gravatar

#2 PredatorX 12 år siden

Dårlig anmeldelse. Nu kan jeg ikke udtale mig om filmen da jeg endnu ikke har set den, men hvorfor forvente blod og opkast? Spielberg HAR lavet Saving Private Ryan (og produceret Band of Brothers), hvorfor skulle han lave den samme film igen? Det er da relativt logisk, at hans fokus i denne (krigs) film er et andet sted. Desuden hænger de skrevne ord ikke sammen med en 4/6 vurdering, som må siges at være over standard.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#3 KristianEnevoldsen 12 år siden

Jeg er vild med filmen. Så den i tirsdags til forpremiere og var totalt fanget i samtlige minutter. Det er en utrolig smuk film og selvom der ikke er noget blod i den, så er den ikke for børn. Den er voldsompå mange andre måder.Jeg kan kun anbefale den. Jeg havde glædet mig til den siden jeg så den første teasertrailer og jeg blev overhovedet ikke skuffet. Men jeg er også noget af en sentamentalist. Jeg elsker det og jeg elsker når Spielberg er i det hjørne. SE DEN :-)
Gravatar

#4 MMB 12 år siden

Denne film var en kæmpe, kæmpe skuffelse for mig. Filmen har en del problemer, hvoraf det nok er hestens hovedrolle, som er det største problem. Det fungerer simpelthen ikke. For det første så når ens forhold til hesten aldrig nogensinde at blive godt nok til, at man for alvor går op i dens skæbne. Det betyder også, at du heller aldrig kommer helt i dybden med de forskellige mennesker i filmen, da vi hele tiden skifter mellem karaktererne, da vi jo følger hestens skæbne.

Derudover er denne film så pisse bittersød, at det simpelthen kammer over rigtig mange gange, og selvom det var til at leve med i starten, så bliver det simpelthen for meget i længden. Selv Williams' score, som jeg ellers var sikker på ville ende med at løfte oplevelsen, prøver så desperat at understrege det episke ved filmen, at man simpelthen frastødes af musikken. Filmen og musikken har så sindssygt travlt med at påklistre seeren bestemte følelser, at det virker decideret frastødende. Mange af karaktererne er også kedelige stereotyper, og manglen på nuancerede karakterer under 1. verdenskrig virker simpelthen dumt og ofte decideret komisk. Og nå ja, selvfølgelig snakker tyskerne engelsk med tysk accent osv.

Den del af filmen, som jeg egentlig bedst kunne lide, var egentlig starten. Vi når faktisk at få et godt forhold til den fattige familie i England, som desperat prøver at tjene penge nok til føden med hjælp fra "War Horse". Her skal Peter Mullan og Emily Watson fremhæves for gode præstationer. Men så bryder krigen ud...

I længden holder det dog slet, slet ikke. Karaktererne er for karikerede, og filmen prøver desperat at fremkalde de helt "rigtige" følelser hos seeren ved hjælp af cheesy dialog og storladen musik. Dette forsøger den i så høj grad, at det simpelthen bliver alt, alt for meget - og det kan flotte billeder ikke ændre på. Øv, øv, øv. Hvilken skuffelse.

4/10
Gravatar

#5 moulder666 12 år siden

Hmmm - det lyder som om, at jeg kunne finde på at ende med at skrive en anmeldelse med præcis de samme ord som anmelderen her...og så bare give den 2/6 i stedet.

Spielbergs notoriske sentimentalitet og forkærlighed for store, sødladne scener har aldrig frembragt andet end en lettere kvalm smag i munden på mig...så denne film kommer helt sikkert til at vente til den kommer på dvd.
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#6 Babo84 12 år siden

Jeg springer bioturen over.
Gravatar

#7 Patriarch 12 år siden

Nå... Men Williams score (som muligvis er for meget i selve filmen) er super lækkert. Jeg elsker at Williams med en alder der snart matcher Yoda, stadig sætter alle andre "konkurenter" til vægs. Genius.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#8 TheEnd 12 år siden

Jeg kan helt seriøst ikke tage anmelderen seriøst...
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#9 Collateral 12 år siden

PredatorX (2) skrev:
Dårlig anmeldelse. Nu kan jeg ikke udtale mig om filmen da jeg endnu ikke har set den, men hvorfor forvente blod og opkast? Spielberg HAR lavet Saving Private Ryan (og produceret Band of Brothers), hvorfor skulle han lave den samme film igen? Det er da relativt logisk, at hans fokus i denne (krigs) film er et andet sted. Desuden hænger de skrevne ord ikke sammen med en 4/6 vurdering, som må siges at være over standard.


Jeg opfatter det nu mere som at anmelder sætter kontrasten mellem det hun mener er denne films tandløshed (har ikke set den) og tidligere Spielbergs film mere tilstedeværende kant. Hun ønsker ikke konkret blod og opkast (som jeg forstår det), men blot noget mere end det hun virker til at mene er en ret tandløs, men flot, tur i biografen.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#10 IK 12 år siden

moulder666 (5) skrev:
Hmmm - det lyder som om, at jeg kunne finde på at ende med at skrive en anmeldelse med præcis de samme ord som anmelderen her...og så bare give den 2/6 i stedet.


Præcis min tanke. Denne anmeldelse er alt for negativ og passer slet ikke til en 4/6. Maks 2/6. Anmelderen nævner jo ingen positive eller gode ting ved filmen. Foellers anmeldelse er langt mere optimistisk, hvor han roser starten og nogle af skuespillerne :)

Skriv ny kommentar: