Omkring midtvejs går filmen dog noget i stå. Et besøg på en næsten forladt gård, kommer aldrig rigtigt til at virke interessant. Tim Robbins dukker op som en galning, men han virker mere komisk end skræmmende. Ligeledes er familiescenerne ikke altid lige gode. Så længe familien er på flugt fungerer forholdende fint, men så snart de gør ophold får man pludselig følelsen af at vi er blevet transporteret ind i et familieterapiprogram. Hvor meget selvrealisering har man behov for mens der går hundredvis af maskiner rundt, klar til at zappe en til et meget lille stykke grillkul?

Slutningen på filmen vil muligvis føles som et anti-klimaks for de der ikke kender historien i forvejen, men den er passende til en film hvor sejr blot er lig med overlevelse. “War of the Worlds” er ikke et mesterværk, men den er et spændende bekendtskab. Hvis dens publikum ikke ligefrem flygter skrigende ud af biografen, så burde de dog være godt underholdt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-goatchen 18 år siden


Hvis man lige ser bort fra den lidt for overlykkelige slutning med familien og hvordan rumvæsnerne på en eller anden måde har gemt utallige kæmpe maskiner under jorden syntes jeg den var virkelig gennemført.

Eneste film i mange år der midtvejs gav mig sådan en virkelig opgivende følelse.
Hvis man ikke kender historien på forhånd virker alt jo her komplet håbløst.
Så vidt jeg husker er det vist en forkølelse/influenza der tager livet af dem.
Virker meget reelt syntes jeg da når man tænker på hvilke forskellige dødelige sygdomme vi har fået fra dyreverden der ikke er dødelige for de pågældene dyr.
Og jow ville sgu også være temmelig hovmodig hvis jeg vraltede rundt i sådan et kæmpe monstrum og lavede mennesker til støv som en lille dreng brænder myre med et forstørrelsesglas.

Orh ja en lille ting der fangede mig her efter jeg havde set den.
Til at starte med havde jeg lyst til at smække hende den lille tøs en så hun kunne holde kæft...
1 tiime senere havde jeg nok selv lyst til at skrige som en lille tøs... ;)
Gravatar

#12 ks 18 år siden

Ja, den med Robbie, der på mystisk, og tydeligvis, mirakuløs vis kommer hjem efer angiveligt at være brændt op i flammerne er et mega plothul, og også en af de ting jeg var stærk utilfreds over bagefter.

Desuden undrede var der en lille detalje der undrede mig. Under angrebet forsvandt ALT elektricitet, selv Cruise's mobilos virkede ikke, men alligevel får man et ganske tydeligt billede af en eller anden knold, der render rundt og filmer med et videokamera. Hvordan kan det være et digitalt videokamera virker når alt andet er defekt? Hovsa, Hr. Spielberg!

Desuden, så forstår jeg ikke helt hvordan rumvæsernes vågen fungerede. Blev folk til støv eller hvad fanden foregik der når de blev ramt af denne dødelige laser.. Det var i hvert fald noget værre vås, hvordan de nærmest blev opløst.


I det hele taget synes jeg filmen har alt for mange små fejl og plothuller til at fremstå som et mesterværk, og dertil er den simpelthen også alt for patriotisk krydret med lidt for meget sukker, hvilket kun gør den endnu mere forudsigelig.
Gravatar

#13 filmz-Soren 18 år siden

Hmm.. Efter at jeg så den i går nat tror jeg at jeg vil give den 3/6, måske 4/6 fordi den på trods af en kæmpe bunke fejl, virkelig formår at holde seeren spændt.
Men plothullerne er virkelig for meget

-Videokameraret der virker i starten, og der er endda også en mand med et fotografiraperart.
-Sønnen som tydeligvis bliver sprunget i luften i et ild-inferno, men som dukker op til sidst igen.
-Hele historien som tidligere nævnt, det med at de har gemt sig i en million år.. Hvorfor er det lige de har planlagt at overtage jordkloden fra menneskeheden, før der overhovedet kom mennesker til kloden? Kunne de ikke bare have overtaget kloden dengang de begravede deres maskiner?
-Da de gemmer sig i kælderen ved hillbillyen med shotgun'en, flygter pigen pludselig skrigende, Tom Cruse er pludselig helt sikker på hun er flygtet ud af døren, som er blokeret med de røde tråde, som ikke kunne undgå at gå i stykker hvis hun var løbet ud. ... Desuden havde en af robottens arme lige været inde i huset og han havde hugget i den, og alligevel vælger han at storme ud af huset, og bliver meget overrasket da 3-foden pludselig står foran ham.. og hvor var den foresten blevet af i den tid fra han løb ud, til de mødtes igen?
-Så er der færge turen, folk går i panik over de ikke kunne komme med, men turen var åbenbart ikke længere end at familien kunne svømme det meste af vejen. Og hvordan fanden slap de væk fra så stor en skrue på båden, plus diverse synkende ting? Desuden ville vandmassen og have suget dem ned i det hul, den gigantiske 3fod kom op fra.
-Finder det også mærkeligt at rumvæsnerne valgte at slukke for deres skjold, bare fordi de havde fået influenza.
-Nåh ja, så var der også lige flystyrtet som havde smadret hele det boligkvarter de gemte sig i, lige bortset fra deres stjålne bil..



Men alt dette, og sikkert en masse jeg har glemt, ændrer ikke på at det var en ganske spændene og god film :) hehe
__________________
......
Gravatar

#14 Patriarch 18 år siden

De svømmer ikke over floden (altså den vej båden skal) men til siden... såden så jeg det ihvertfald.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#15 filmz-herskegut 18 år siden

#13

Hehe, du har mange gode med der Soren, og det er jo sandt det hele :) du glemmer også der hvor flyet er styrtet ned, der burde alt der bruger strøm, jo også have været gået i stykker.. men journalisten's vogn virker.. og det gør deres bil også.. finder det også lidt utroligt at han er en af de meget få som har en bil, det kræver da vel ikke et geni at udtænke det kan være magnet spolen.
Men stadigvæk en enormt spændende film :)
Ifølge DR, Danmarks 8.-største filmnørd! ;P
The next sentence is fake,
The previous sentence is true.
Gravatar

#16 filmz-madgatz 18 år siden

spielberg har virkelig ramt mig med den her film... jeg har ventet paa saadan en film i aarevis :)


#12
Desuden, så forstår jeg ikke helt hvordan rumvæsernes vågen fungerede. Blev folk til støv eller hvad fanden foregik der når de blev ramt af denne dødelige laser.. Det var i hvert fald noget værre vås, hvordan de nærmest blev opløst.

så vidt jeg kunne se, så skulle det forestille stråler, der var langt under det abselutte nulpunkt.... intet under, at de blev opløst


#1
Hvordan kan det være, at rumvæsenerne har forberedt angrebet i en million år, og med det lange forberedningsforløb giver det overhovedet ingen mening, hvordan det skulle have undgået deres øjne, at de ikke kunne leve på jorden? De bliver jo slået ned af bakterier, men med så lang forberedelse burde man da gå udfra, at de har undersøgt vores planet, atmosfære osv. Og de maskiner de har lagt i jorden, før menneskeheden åbenbart, de bemærkede ikke dengang, at de ikke kunne trives blandt vores bakterier osv? Tumpede rumvæsener må jeg indrømme!

vidste du, at der hver dag bliver "skabt" nye former for bakterier?... ja, behøver jeg at sige mere?


#13
-Da de gemmer sig i kælderen ved hillbillyen med shotgun'en, flygter pigen pludselig skrigende, Tom Cruse er pludselig helt sikker på hun er flygtet ud af døren, som er blokeret med de røde tråde, som ikke kunne undgå at gå i stykker hvis hun var løbet ud.

lagde du mærke til hvor hurtigt de groede? det er saadan noget man skal lægge mærke til

-Så er der færge turen, folk går i panik over de ikke kunne komme med, men turen var åbenbart ikke længere end at familien kunne svømme det meste af vejen.

jaja, men derfor er der nok ikke kun vand til knæende... og det saa ikke særlig varmt ud +, at de ogsaa skulle svømme med tøj paa (maaske endda med bagage?

-Finder det også mærkeligt at rumvæsnerne valgte at slukke for deres skjold, bare fordi de havde fået influenza.

hvem har sagt, at de slukkede for deres skjold? det kunne jo være, at bakerierne eller andet havde kortsluttet systemet?
jezz, tænk dog logisk...

-Nåh ja, så var der også lige flystyrtet som havde smadret hele det boligkvarter de gemte sig i, lige bortset fra deres stjålne bil..

hvad er der saa mærkeligt ved det? vores bil blev ikke smadret, selvom et træ faldt ned paa vores garage sidste aar... selvom nogle ting gaar i stykker, er det ikke ensbetydende med, at ALT skal være smadret.


i det hele taget kan jeg (hvis vi ser bort fra #12) ikke fordrage åndforladte kommentarer og utrolig dumme spørgsmål...
Fisken er din værste fjende
Gravatar

#17 ks 18 år siden

#16 - Åndsforladte kommentarer? Det er da absolut ikke åndsforladte kommentarer! Tror du ikke du blot er skeptisk i din egen snæversynede ekstase over filmen?

Naturligvis udvikles der nye bakterier, men hvis man tager den påståede overlegne intelligens de besidder i betragtning, så må man da gå udfra, at de er kloge nok til at opdatere sig selv, så de ikke smider en bunke gutter ned, der så senere dør af influenza. Dårlig planlægning fra så "super intelligente" rumvæsener.


Uanset hvor god du synes filmen er, så kan man altså ikke komme uden om, at den først og fremmest er fyldt med plothuller, men derudover også er fyldt med manglende forklaringer på mange problemer, der slet ikke stemmer overens med den logik filmen lænder sig op af.
Gravatar

#18 filmz-madgatz 18 år siden

hvad er intelligents? er det den måde vi tænker? hvis ja, så har de sandsynligvis en anden form for intelligents, da de ikke har de samme levevilkår.

tag en blæksprutte som et eksempel, den er ligeså intelligent som en kat... alligevel tænker de på hver sin måde
Fisken er din værste fjende
Gravatar

#19 ks 18 år siden

Hvad så? Du prøver at bortforklare et centralt problem ved at sige de ikke forstår sig på vores jord? Jamen, hvad fanden har de så lavet i de millioner år de har brugt som forberedelse? Jeg går udfra de ikke har festet og drukket sig stive hver aften, så et eller andet sted undervejs må det da har gået op for dem, at jordens bakterier ville slå dem ihjel. Stadigvæk, i mine øjne, er et det enormt hul i hele den teori historien bygger over. De er klogere og mere avancerede end os, men alligevel dummere i følge filmen? Tjah, ok..
Gravatar

#20 weebs 18 år siden

#19
ks du har en grim spoiler i din overstående post... er det noget en admin kan ta sig af?
"På en førstegangsbesøgende filmnørd virker denne tråd måske fremmed og skræmmende" -davenport

Skriv ny kommentar: