“Watchmen” er en filmisk rodebunke af dimensioner, dog en yderst betagende en af slagsen. Men selvom den stikker i alle mulige retninger og ikke kommer i nærheden af sidste års “The Dark Knight”, som mange nok havde håbet på, så kan mindre også gøre det. Glimtvise scener af filmisk skønhed, et fantastisk lydspor og en til tider tankevækkende historie gør “Watchmen” til en film, der, med Ole Michelsens ord, skal ses i biografen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 elwood 15 år siden

Jackie Earle Haley til castet hørt i behind the scenes tidligere idag.

I'll go put my sock on
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#42 soren 15 år siden

Har ikke læst tegneserien, men var stadig overvældet da jeg kom ud af biografen. Fantastisk flot film, både på billed siden og lydmæssigt. ..og for den sags skyld også historiemæssigt, hvor man bliver stillet over for et stort moralsk dilemma. :-)

5/6
Gravatar

#43 elwood 15 år siden

Kan huske da jeg læste tegneserien, og jeg var hen mod slutningen og tænkte
åh nej er Ozymandias bare ude på at tjene penge på en evt. 3. verdenskrig, suk det twist har jeg læst så mange gange før, men jeg skal da lige love for jeg faktisk blev overrasket da jeg fandt ud af hele ide'en bag hans plot.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#44 evermind 15 år siden

Jeg fik også set giraffen her i weekenden, selv om jeg måtte vente helt til søndag, førend kalenderen tillod dén slags løjer.

Overordnet set var jeg meget begejstret; lige fra det indledende drab på The Comedian og over den efterfølgende montage af de maskerede eventyreres storhed og fald var jeg solgt til denne på det nærmeste gennemlevelse af tegneserien i kød, blod og CGI.

Selvfølgelig var der ændret lidt hist og her og endnu oftere udeladt noget. Mest af alt var jeg dog imponeret over, hvor meget der faktisk var taget med. Som filmen skred frem var det med en vis kilden i maven, at jeg gennemlevede det ene moment af genkendelse efter det andet og elskede hvert øjeblik af det.

Skuespillerne var generelt godt castet; Jackie Earle Haley var en suveræn Rorschach, navnlig uden masken; komplet med tics og sygelig skulen
(og en fantastisk følelsesladet afskedsscene, inden Dr. Manhattan i filmens slutning reducerer ham til et blodigt Rorschach-mønster i sneen).
Jeffrey Dean Morgan og Patrick Wilson gjorde det smukt som henholdsvis The Comedian og Nite-Owl II. Billy Crudup præsterede absolut også en god Dr. Manhattan, hans præstations syntes på en eller anden måde bare sværere at gennemskue. Svagere, omend ikke decideret dårlige, stod Malin Akerman og Matthew Goode ( - sidstnævnte udviklede af uvisse årsager noget, der lød som en svag tysk accent i visse af scenerne). Carla Gugino var til gengæld irriterende ringe som Sally Jupiter/Silk-Spectre.

Jeg var virkelig godt tilfreds, da jeg kom ud af biografens mørke efter filmens 2 timer og 40 minutter, der bare var fløjet afsted. Jeg kedede mig ikke på ét eneste tidspunkt, men ville tværtimod have ønsket, at den var længere (noget, den annoncerede Director's Cut-udgave senere på året heldigvis råder bod på) - dog ikke kun fordi, det var så fedt.

Istedet for at skære helt ind til benet og foretage den forenkling, komplekse forlæg ofte udsættes for i filmatiseringen, er Zack Snyder tilsyneladende gået efter at medtage mest muligt af tegneseriens indhold. Dette er prisværdigt, men betyder naturligvis, den samlede spilletid taget i betragtning, at nogle af scenerne, sekvenserne og sidehistorierne kommer til at føles en anelse amputerede i forhold til deres modstykker i forlægget. Jeg savnede bl.a. mere fylde i
fængselspsykologens arbejde med Rorscach,
som er en af mine favoritpassager i bogen samt en introduktion til
redaktionen på avisen The New Frontiersman tidligere i historien, måske blot i en enkelt eller to kortere scener, da gutterne her ellers lidt dukker ud af ingenting i filmens slutning.
Ligeledes ærgrede det mig, at der aldrig blev fulgt op på
Hollis Mason, den gamle Nite-Owl, efter hans introduktion i filmens begyndelse.


Dr. Manhattans blå tissemand har der været snakket en del om i diverse anmeldelser, navnlig udenlandske, hvor den flere steder gav anledning til en vis moralsk forargelse. Dette fokus på Dr. Manhattans anatomi havde nærmest givet indtryk af en gigantisk blå diller, der konstant dinglede op i kameraet, men tydeligvis har pågældende skribenter vist stillet skarpere på bemeldte organ end filmfolkene selv gjorde det. Karakterens nøgenhed forekommer mig naturlig i kraft af hans person og situation, snarere end vulgær.

Og så er der slutningen, som måske er min væsentligste anke, hvis jeg skal sætte fingeren på noget.

Den omdiskuterede udeladelse af tegneseriens såkaldte "squid" bragte sindene i kog allerede før filmen havde set dagens lys, men selve ændringen fungerer for så vidt udmærket. Pointen forbliver intakt og med sammenlagt 15 mio. døde i udvalgte storbyer rundt om i verden (en optrapning i forhold til tegneseriens "blot" 5 mio. new yorkere) er kompromisløsheden til at tage og føle på. Det ville have været så nemt for pengemændene at kræve en lykkeligere, lysere slutning, men vi fik vores massedrab i fredens navn og tak for dét! At Ozymandias efterfølgende i bedste Ghandi/Jesus-stil tillader Nite-Owl at afreagere fysisk på sig og blot bliver ved med at vende den anden kind til, selv om han uden problemer kunne bukke begge ender sammen på ham, er også en fin detalje. Jeg synes i det hele taget, filmatiseringen håndterer delen med det moralske dilemma fint.

Næ, fedtefingeren er ej at sætte på ændringerne. Derimod kunne jeg ikke undgå følelsen af, at ovennævnte massedrab lidt kom til at føles som en parentes i forhold til de omgivende slåskampe og samtaler i Ozymandias tilholdssted. Der blev ikke gjort noget større ud af planens iværksættelse; et blå glimt fra hans tilholdssted og siden "blot" eksplosionen i New York (som var det eneste sted, hvor den kom til udtryk på lærredet). Ja, jeg så godt menneskene værge for sig og blive opløst; destruktionen var spektakulær og krateret enormt, men vi havde aldrig rigtig haft mulighed for at engagere os i menigmands skæbne, og heller ikke efter katastrofen blev der rigtig givet plads til at dvæle følelsesmæssigt ved den, førend det handlede om at drage Ozzy til ansvar. Med løfter om en integrering af The Black Freighter i filmens hjemmeudgave, skruer jeg også forventningerne op efter noget mere med Bernie og Bernie ved avisstanden. De to ses favne hinanden, lige inden de bliver blæst ud i intetheden, og bruger filmen i sin længere udgave lidt mere krudt på at opbygge dem, kan slutningen formentlig, som én nævnte tidligere, slå hårdere.


Watchmen kunne dog næppe være blevet forløst bedre på det store lærred, og alt i alt er jeg Zack Snyder taknemmelig for en film, som jeg, lige siden jeg forlod biografen, har gået og glædet mig til at se igen. Navnlig i den forlængede udgave, som forhåbentlig lige kan give den dét ekstra.

Men for nu i hvert fald en flot 5'er med plads til, at DC'en kan hive den det sidste stykke. :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#45 elwood 15 år siden

Nu vi snakker om menneskerne i byen.

De to lesbiske, hvor den ene begynder og tæve hende den anden, er også en stærk scene i bogen for mig, især fordi den formår at bringe så mange ind i dens spind.

Drabet På Hollis, savnede jeg egentlig også, en så stærk og grum scene, blot fordi folket ikke kender til Nightowl II


Jeg er også selv spændt på directors Cut, har dog læst at Under The Hood også er en ting der filmatiseres, men er det ikke en "bog" som Hollis Mason skrev, hvor han afslører en masse om heltene, den blir nævnt i brudstykker i filmen, og mere i bogen, men er der nok der til og lave en hel lille film på den ?

blir hvertfald fedt med Gerard Butler i Black Freighter 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#46 elwood 15 år siden

Ahh nu fik jeg så forklaring på Under The Hood tingen i forb. med IGN review af Black Freighter.

Under The Hood laves som en Mockumentary.
Review
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#47 evermind 15 år siden

#45
Yeah, det er fedt, hvordan
det slagsmål binder bifigurerne sammen i seriens klimaks.


Forresten - en ting mere, der med fordel kunne have været bygget mere op i filmen:

Scenen, hvor The Comedian ser Laurie an efter heltenes mislykkede møde, og Sally så kommer stæsende og tager sin datter med, optræder i filmen først, da det går op for Laurie, hvem hendes far er. Det er svært ikke at sidde med følelsen af, at den også burde have optrådt noget tidligere, men endte på gulvet i klipperummet af hensyn til økonomisering med spilletiden. Filmen hinter dog til gengæld familieskabet via tilbageblikkene til Lauries barndom (og glimtet af Sallys afskedsmiddag hos The Minutemen, hvor The Comedian sidder med ved bordet og smiler til den gravide Sally på trods af hans tidligere forsøg på at voldtage hende), så det er til at leve med. Men lige mødet med faderen giver altså bare indtryk af at skulle have været en gentagelse af noget tidligere. Her kunne det også være fedt, om filmen var gået lidt i dybden med Lauries foragt for The Comedian, f.eks. tilbageblikket fra tegneserien, hvor hun laver en scene til den banket, Dr. Manhattan har hende med til. Det ville både have givet hendes karakter i filmen og samtalen med Dr. Manhattan på Mars lidt tiltrængt styrke.


Men hey, så svært som det nu er at gøre en stor fan af tegneserien tilfreds, er jeg nu alligevel glad som en fisk i vand. Jo mere, jeg tænker på filmen, jo mere lyst får jeg til at se den igen og snarest! :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#48 evermind 15 år siden

elwood (46) skrev:
Under The Hood laves som en Mockumentary.


Fedt! Elsker mockumentaries! :D
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#49 Kram 15 år siden

Filmen er helt klart fantastisk, bedre end the The Dark Knight? Tja, The Dark Knight er ikke ligefrem så dyb, på nogen måde overhovedet, som the Watchmen er, og filmen er nok for dyb til at mange kan få mening ud af det hele. Men Watchmen er en rigtig god film som fortjener en masse hæder. Personligt syntes jeg at filmen har et langt bedre plot end i novellen, hvis nogen kender til slutningen i novellen, vil de nok også nikke godkende til at Snyder's slutning er lagt bedre og giver meget mere mening.

Desuden er Jackie Earle Haley helt fantastisk som Rorschach, og han kunne snildt have båret en film alene, og han bærer dog også Watchmen langt hen af vejen med sit skuespil, et par nomineringer ville ikke være af vejen.

Giver den helt klart 5/6, jeg var godt underholdt med en masse at tænke over. SKAL SES :)

...
If winning isn't everything, why do they keep score?
Gravatar

#50 rockysds 15 år siden

Watchmen er ingen novelle. :)
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."

Skriv ny kommentar: