“Watchmen” er en filmisk rodebunke af dimensioner, dog en yderst betagende en af slagsen. Men selvom den stikker i alle mulige retninger og ikke kommer i nærheden af sidste års “The Dark Knight”, som mange nok havde håbet på, så kan mindre også gøre det. Glimtvise scener af filmisk skønhed, et fantastisk lydspor og en til tider tankevækkende historie gør “Watchmen” til en film, der, med Ole Michelsens ord, skal ses i biografen.
#41 elwood 15 år siden
I'll go put my sock on
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#42 soren 15 år siden
5/6
#43 elwood 15 år siden
#44 evermind 15 år siden
Overordnet set var jeg meget begejstret; lige fra det indledende drab på The Comedian og over den efterfølgende montage af de maskerede eventyreres storhed og fald var jeg solgt til denne på det nærmeste gennemlevelse af tegneserien i kød, blod og CGI.
Selvfølgelig var der ændret lidt hist og her og endnu oftere udeladt noget. Mest af alt var jeg dog imponeret over, hvor meget der faktisk var taget med. Som filmen skred frem var det med en vis kilden i maven, at jeg gennemlevede det ene moment af genkendelse efter det andet og elskede hvert øjeblik af det.
Skuespillerne var generelt godt castet; Jackie Earle Haley var en suveræn Rorschach, navnlig uden masken; komplet med tics og sygelig skulen
Jeg var virkelig godt tilfreds, da jeg kom ud af biografens mørke efter filmens 2 timer og 40 minutter, der bare var fløjet afsted. Jeg kedede mig ikke på ét eneste tidspunkt, men ville tværtimod have ønsket, at den var længere (noget, den annoncerede Director's Cut-udgave senere på året heldigvis råder bod på) - dog ikke kun fordi, det var så fedt.
Istedet for at skære helt ind til benet og foretage den forenkling, komplekse forlæg ofte udsættes for i filmatiseringen, er Zack Snyder tilsyneladende gået efter at medtage mest muligt af tegneseriens indhold. Dette er prisværdigt, men betyder naturligvis, den samlede spilletid taget i betragtning, at nogle af scenerne, sekvenserne og sidehistorierne kommer til at føles en anelse amputerede i forhold til deres modstykker i forlægget. Jeg savnede bl.a. mere fylde i
Dr. Manhattans blå tissemand har der været snakket en del om i diverse anmeldelser, navnlig udenlandske, hvor den flere steder gav anledning til en vis moralsk forargelse. Dette fokus på Dr. Manhattans anatomi havde nærmest givet indtryk af en gigantisk blå diller, der konstant dinglede op i kameraet, men tydeligvis har pågældende skribenter vist stillet skarpere på bemeldte organ end filmfolkene selv gjorde det. Karakterens nøgenhed forekommer mig naturlig i kraft af hans person og situation, snarere end vulgær.
Og så er der slutningen, som måske er min væsentligste anke, hvis jeg skal sætte fingeren på noget.
Næ, fedtefingeren er ej at sætte på ændringerne. Derimod kunne jeg ikke undgå følelsen af, at ovennævnte massedrab lidt kom til at føles som en parentes i forhold til de omgivende slåskampe og samtaler i Ozymandias tilholdssted. Der blev ikke gjort noget større ud af planens iværksættelse; et blå glimt fra hans tilholdssted og siden "blot" eksplosionen i New York (som var det eneste sted, hvor den kom til udtryk på lærredet). Ja, jeg så godt menneskene værge for sig og blive opløst; destruktionen var spektakulær og krateret enormt, men vi havde aldrig rigtig haft mulighed for at engagere os i menigmands skæbne, og heller ikke efter katastrofen blev der rigtig givet plads til at dvæle følelsesmæssigt ved den, førend det handlede om at drage Ozzy til ansvar. Med løfter om en integrering af The Black Freighter i filmens hjemmeudgave, skruer jeg også forventningerne op efter noget mere med Bernie og Bernie ved avisstanden. De to ses favne hinanden, lige inden de bliver blæst ud i intetheden, og bruger filmen i sin længere udgave lidt mere krudt på at opbygge dem, kan slutningen formentlig, som én nævnte tidligere, slå hårdere.
Watchmen kunne dog næppe være blevet forløst bedre på det store lærred, og alt i alt er jeg Zack Snyder taknemmelig for en film, som jeg, lige siden jeg forlod biografen, har gået og glædet mig til at se igen. Navnlig i den forlængede udgave, som forhåbentlig lige kan give den dét ekstra.
Men for nu i hvert fald en flot 5'er med plads til, at DC'en kan hive den det sidste stykke. :)
#45 elwood 15 år siden
Drabet På Hollis, savnede jeg egentlig også, en så stærk og grum scene, blot fordi folket ikke kender til Nightowl II
Jeg er også selv spændt på directors Cut, har dog læst at Under The Hood også er en ting der filmatiseres, men er det ikke en "bog" som Hollis Mason skrev, hvor han afslører en masse om heltene, den blir nævnt i brudstykker i filmen, og mere i bogen, men er der nok der til og lave en hel lille film på den ?
blir hvertfald fedt med Gerard Butler i Black Freighter 8-)
#46 elwood 15 år siden
Under The Hood laves som en Mockumentary.
Review
#47 evermind 15 år siden
Yeah, det er fedt, hvordan
Forresten - en ting mere, der med fordel kunne have været bygget mere op i filmen:
Men hey, så svært som det nu er at gøre en stor fan af tegneserien tilfreds, er jeg nu alligevel glad som en fisk i vand. Jo mere, jeg tænker på filmen, jo mere lyst får jeg til at se den igen og snarest! :)
#48 evermind 15 år siden
Fedt! Elsker mockumentaries! :D
#49 Kram 15 år siden
Desuden er Jackie Earle Haley helt fantastisk som Rorschach, og han kunne snildt have båret en film alene, og han bærer dog også Watchmen langt hen af vejen med sit skuespil, et par nomineringer ville ikke være af vejen.
Giver den helt klart 5/6, jeg var godt underholdt med en masse at tænke over. SKAL SES :)
If winning isn't everything, why do they keep score?
#50 rockysds 15 år siden