“Watchmen” er en filmisk rodebunke af dimensioner, dog en yderst betagende en af slagsen. Men selvom den stikker i alle mulige retninger og ikke kommer i nærheden af sidste års “The Dark Knight”, som mange nok havde håbet på, så kan mindre også gøre det. Glimtvise scener af filmisk skønhed, et fantastisk lydspor og en til tider tankevækkende historie gør “Watchmen” til en film, der, med Ole Michelsens ord, skal ses i biografen.
#71 cans 15 år siden
#72 Dragon_Claw 15 år siden
Jeg tror at scenen referere til Kent State episoden, hvor en studerende blev skudt af national garden under en anti-vietnam krig protest.
#73 dslacker 15 år siden
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
#74 Highland Park 15 år siden
Sublim er et stort ord, og det vil jeg hverken bruge i forbindelse med billedsiden eller filmen som helhed. Snyder er på ingen måde en stor kunstner, og filmen rummer hverken sublime elementer eller øjeblikke men derimod mere postuleret dybde, end jeg havde ventet.
Filmen forbliver uden pondus, og hverken plotelementer såsom
&
Jeg er helt enig, om end det var en særdeles stor parentes i mine øjne, eftersom jeg forblev fuldstændigt upåvirket af hændelsen. Det understreger endnu engang overfor mig, hvor uintelligent Snyder har iscenesat denne film.
Jeg er fuldstændig enig med dig, og jeg forstår ganske enkelt ikke, hvordan
Dr. Manhattan, som har enorm indsigt i menneskets natur, kan være så blåøjet, at han godtager den løsningsmodel, som om den var holdbar. Det er fuldstændigt absurd, at han ikke kommer med ovennævnte konstatering, som ellers kunne have sat et væsentligt spørgsmålstegn ved berettigelsen af Veidts handlinger.
Brugen af musik fandt jeg heller ikke vellykket - for det meste havde den karakter af malplaceret temp musik, der måske understregede en stemning, man ønskede frembragt under den pågældende scene, men som ikke fungerede i samspillet med billederne, klipningen osv.
Både brugen af Cohens "Hallelujah" og "Apocalypse Now"-referencen med "Ride of the Valkyries" er kikset og hører hjemme i amatørregi og ikke i en stor filmproduktion med erfarne kræfter ved roret.
#75 Highland Park 15 år siden
Jeg er heller ikke ovenud begejstret for filmens effekter, der ind imellem så lidt for syntetiske ud. Som både Roger Ebert og mange andre har påpeget, er der, uanset om dette er tilsigtet eller ej, en fin, subtil pointe med, at Dr. Manhattan ikke fuldt ud virker fysisk til stede. Det havde jeg intet problem med, og jeg synes, at Billy Crudup gjorde et fint stykke arbejde med at formidle hans følelse af bl.a. isolation, intellektuel overlegenhed og mangel på sameksistens. Pudsigt nok slog han mig som en af de mest ekspressive karakterer trods den stoiske adfærd og minimale brug af mimik.
Hvad angår drejningerne i plottet, havde jeg desværre set dem komme på lang afstand.
Det gjorde dog ikke så meget, men jeg blev på intet tidspunkt overrasket undervejs.
Og så er der to særdeles utroværdige plotelementer, jeg hæftede mig ved:
For det andet så fandt jeg det fjollet, at Komikeren i introsekvensen (der i øvrigt ikke imponerede mig) sidder ude i det åbne på så kort afstand fra JFK og hans følge.
Er der i øvrigt nogen speciel grund til, at han gentagne gange under filmen siger noget i retning af "Mother, forgive me!"?
Og så lige et spørgsmål (spoiler-markeret selv om det næppe er nødvendigt):
#76 Spanner 15 år siden
Det er korrekt
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#77 Highland Park 15 år siden
Jeg synes, at Snyders håndtering af det element er ret så kritisabel. De kræfter han har udstyret flere af karaktererne med tangerer mildest talt det overmenneskelige, og dermed bliver den interessante gråzone mellem almindeligt menneske og selvudnævnt superhelt mindre tydelig, end jeg kan forstå, at den er i tegneserien.
Hvad mener folk der har læst tegneserien om dette?
#78 Petrescu 15 år siden
Jeg har som læser af den grafiske roman selv tænkt over dette element og er kommet frem til følgende konklusion:
Det er på sin vis et nødvendigt "onde" i forhold til at skabe en form for dynamik i forbindelse med slåskampene mellem kostumerne og for at understrege at de er superhelte (om end kun mennesker med god fysik og træning bag sig). Og at godt nok er kroppen væsentligt mere toptunet end den gennemsnitlige New Yorker, men følelseslivet er yderst menneskeligt.
- men jeg er enig i at det godt kunne have blevet skruet en tand ned.
Om computerepisoden
The Comedian
#79 Highland Park 15 år siden
Jeg synes bestemt ikke, at det på nogen måde er et nødvendigt onde. Dynamikken kan sagtens skabes, uden at man tildeler dem så voldsomme kræfter. I øvrigt undrer det mig, at Laurie Jupiter og Dan Dreiberg med så stor lethed er i stand til at nedlægge en større bande på brutal vis. Det er muligt, at de holder sig i fysisk god form, men det er immervæk, som jeg forstod det, et væsentligt stykke tid siden, de sidst har været i aktion.
Jeg er ikke helt med på din kommentar vedr. computerepisoden.
Gider du i en spoiler-markeret tekst at forklare, hvorledes episoden gribes an i bogen?
Mht. din sidste spoiler-tekst så er det også, hvad jeg fik indtryk af, da jeg så filmen. Som sagt tænkte jeg blot, at det kunne være en reference til noget fra tegneserien. Tak for svaret. :)
#80 Petrescu 15 år siden
Jeg er bange for at vi har med et post-Matrix-fænomen at gøre. Hvis ikke der bliver lavet wire-action, så kan det virke ret tamt da 90 % af alt action bliver lavet med wire. Selv syntes jeg at The Punisher med Thomas Jane, som var lavet på den gamle måde, var yderst befriende.