Filmens ensemble er superbt fra top til tå, og hver figur får tilpas tid i rampelyset. De fåtallige actionsekvenser leverer også varen, og computereffekterne er (med få undtagelser) overbevisende, men det er ærgerligt, at “X-Men: First Class” har så travlt med at sammenvæve alle de løse tråde mellem sig selv og de andre “X-Men”-film.

Det er muntert at se Xavier misbruge sine evner til at komme i bukserne på en fremmed kvinde, men hvorfor skal hans forvandling fra drilsk drengerøv til dydsmønster ske så pludseligt? Og hvorfor skal venskabet mellem Xavier og Magneto både kreeres og krakelere i én og samme film? Men på trods af filmens lettere forhastede plot er der stadigvæk masser at tage fat på i den uundgåelige fortsættelse, og når filmen er færdig, begynder ventetiden allerede at tære på tålmodigheden. Og så glemte jeg næsten lige at sige, at “X-Men: First Class” har filmhistoriens sjoveste cameo. Nogensinde.

Se også: Filmz TV: EKSKLUSIVE “X-Men: First Class”-interviews – Del 1

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 Therien 13 år siden

#68 Det kan jeg nu sagtens følge dig i.. Filmen jeg efterlyser ville jo heller ikke være det Moon er, og kun kan være ved at gøre det den gør..! Det jeg kendte svaret på forhånd gjorde at jeg havde svært ved at engagere mig..
Gravatar

#72 Slettet Bruger [3298619435] 13 år siden

Jeg er mere eller mindre enig i anmeldelsen, hvilket vil sige at jeg er virkelig glad for den her film; faktisk hælder jeg til at mene, at det er den bedste X-Men film til dato; selvom jeg elsker de første to og dele af den tredje, selvom ingen af mine yndlings-x-figurer er med, og selvom historien på virkelig mange måder adskiller sig fra oprindelseshistorien/-historierne, som fans kender fra tegneserierne.

Hvad det er tilbage er dybest set de første gnister i konflikten mellem Xavier og Magneto, og de to ideologier, som de hver især repræsenterer eller kommer til at repræsentere, samt menneskets frygt for det der er anderledes - hovedemnerne i de fleste af de mest interessante X-historier.

Man slipper nogenlunde succesfuldt af sted med at introducere alle de nye mutanter på relativt kort tid, selvom det er meget tydeligt,
hvilke figurer der dør undervejs, og hvilke der vælger hvilken side i sidste ende, da alle de onde unge (undtagen Mystique, hvis valg vi allerede kender) er de ikke-helt-så-karismatiske figurer; altså dem som historien ikke gør så meget for at få os til at kunne lide

At bruge cuba-krisen som omdrejningspunkt tilfører i øvrigt filmen en ekstra dimension i forhold til tidsangivelsen *i en ikke så fjern fremtid*, da man kan putte handlingen ind i en historisk og mere relevant kontekst. Dog kunne jeg godt have brugt lidt mindre tid sammen med soldaterne i de to flåder; der er lidt for meget comic relief for min smag; ikke mindst i lyset af, at deres scener finder sted under filmens store actionklimaks.

Og cameo'en kunne bestemt leve op til anmelderens fine ord. Nu vil jeg normalt ikke klage over at se en lækker pige/kvinde (damn, I'm getting older) i et stramtsiddende og afslørende kostume, men Emma Frost's kostumer virkede måske lige en tand for tegneserieagtige til at filmen helt kan få én til at tage hende alvorligt.

Jeg var alt i alt vildt imponeret. Men, men, men... Nu er det altså på tide at lave en Magnetofri-film. Jeg er træt af at se den samme hver gang, uanset om han bliver ledsaget af andre, interessante skurke.
Gravatar

#73 Spanner 13 år siden

Source Code er rigtig solid. En scifi thriller med følelser og som man kommer til at tænke over bagefter. Fans af Moon tror jeg generelt vil være glade for den. Jeg var.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#74 El vez 13 år siden

Ja source code er fin nok - minder om Moon på mange punkter. Moon var dog langt mere imponerende, både visuelt mere interessant og følelsesmæssigt engagerende.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#75 doctor doom 13 år siden

Crap Crap Crap!

X2 *****
X-Men ****
X Men 3 ***
X Men First Class **
X Men Origins: Wolverine **
Gravatar

#76 Batsy 13 år siden

75# We meet again doctor doom or should i say doctor underhyler!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#78 elwood 13 år siden

Så fik jeg den også set og ja fed Cameo
af Hugh Jackman, jeg synes dog også det var meget sjovt fundet på lige og ha Rebecca Romijn med i en enkel scene, selv om hun ikke rigtig spillede noget, hun var der bare lige ganske kort, det grinte jeg faktisk lige så meget over, som Hugh Jackman Cameo'en

MacAvoy og Fassbender, er klart de bærende kræfter gennem filmen, og især Fassbender er bare en badass i filmen, nåja og
poor poor Oliver Platt, eller sku man sige Oliver Splat!

Men damm jeg var færdig af grin over Kevin Bacons tyske i starten, det lød bare hel forkert 8-)
Min tolk ven, hun sad også nærmest og krummede tære, over udtalelsen.

Men fed film, og god underholdning, Angel havde dog stort set intet formål, så hun måtte godt ha været klippet ud.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#79 Høegh 13 år siden

Så fik jeg endelig set denne bastard af en x-men film, og hot damn hvor er der mange logiske fejl i den (og her tænker jeg naturligvis indenfor filmens eget univers), for slet ikke at tale om den nok dårligste karakterudvikling jeg mindes at have set i lang tid...

Rant:

Filmen starter ud med at Xavier møder Mystique...
Det hele forløber ca således:

"Hey mom"
"YOU'RE NOT MY MOTHER!"
"WHAT HAVE YOU DONE TO MY MOTHER???"
"Uuuuh, you're weird... So am I"
"You'll never be hungry again"
Karakterudviklingen sker med lysets hast, og ofte uden nogen logik bag.

Scenen følges op af, at Magneto bliver introduceret. Her bliver hans mor skudt af den evigt onde (men knapt så kløgtige) Sebastian Shaw. Magneto reagere ret naturligt ved at blive temmelig vred (og råbe "NEEEEEEIIIIIIIIIIIINNNN" som var han en synkroniseret version af Darth Vader) og smadre alt omkring sig, for derefter at knuse hovederne på to tyske soldater...
Men Sebastian Shaw der stadigvæk står og klukker med den rygende pistol i hånden, han får end ikke en olfert.

Introduktionen til de forskellige X-men klares lige så let og uelegant, med en række kække montager, og med den nok tåbeligste forklaring på hvorfor de forskellige X-men hedder som de hedder.
Hvorefter et par af de unge kadetter allerede når at lade livet og skifte side, inden man rigtigt kan interessere sig for dem.
Selv omdrejningspunktet som vel må være Xavier og Magnetos venskab, virker forhastet og uden egentlig dybde.

Og hvad pokker har de gjort ved Mystique?
Mystique var sej i de oprindelige film fordi hun var... mystisk.
Her er hun en tvær teenager med æblekinder, der forelsker sig på sekundet bare hun ser en fyr hænge med hovedet nedad - Og forlader uden tøven den person som hun har kendt gennem hele livet, og som hun betragter som en bror - endda efter han lige er blevet skudt, og måske ligger for døden...

Filmen er generalt fyldt til randen med ulogiske beslutninger, handlingsforløb og karakterer der glemmer deres evner - samt deus ex machina nok til adskillige film.

En anden ting der fik mig til at klukke, er scenen til sidst hvor Sebastian Shaw fortæller hans håndlangere at han går ind i kernereaktor-rummet på hans ubåd, og at han ikke vil forstyrres da han har brug for at koncentrere sig.
Fem minutter senere hives ubåden op af vandet og kyles brutalt ind på en strand, hvor den ruller rundt, flækker og bryder i brand.
Klip tilbage til Sebastian Shaw der står roligt og upåvirket inde i sit 100% uskadte blå kernereaktor-rum, som endda er beklædt med spejle...

The fuck?
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#80 doctor doom 13 år siden

Høegh (79) skrev:
Men Sebastian Shaw der stadigvæk står og klukker med den rygende pistol i hånden, han får end ikke en olfert.

Han havde jo klogeligt ikke taget sin stål g-streng på den dag.

Enig, den er elendig, herunder Æblekindmystique.

Og hvad sker der med navngivningen af mutanterne, hvor en flok overgearede teenagere sidder og siger "aaaj, så ka' du jo hedde det-og-det, så hedder jeg det-og-det, totalt ROFL, mand." Helt til grin.

Denne film konkurrerer skarpt med X-Men Origins Wolverine om at være den dårligste i serien, men ved nærmere eftertanke er First Class dårligere. Den udskældte X-men 3 er et mesterværk i sammenligning. (Den er faktisk ikke så ringe, synes jeg.)

Jeg reviderer min tiligere karaktergivning i #75:

X2 * * * * * *
X-Men * * * * *
X Men 3 * * * *
X Men Origins: Wolverine * *
X Men First Class *

Skriv ny kommentar: