‘Buster Filmfestival for børn og unge’ er sparket i gang i København med et ambitiøst, 17-dages filmprogram af gamle og nye, kort- og dokumentarfilm fra det meste af verden. Er du lidt ældre, kan du også godt se at komme op af sofaen og slukke Netflix – festivalen byder nemlig på biografperler for alle aldre.
Det kan være svært at overskue de mange film og arrangementer, som børnefilmfestivalen Buster præsenterer i disse dage, men heldigvis er der noget for enhver filmsmag i det omfattende og varierede program
Gider du slet ikke se film, men hellere vil lave dem selv, tilbyder festivalen ‘Busters Medieakademi’, hvor nysgerrige kan få erfaring med mediet igennem dertilhørende workshops med folk fra branchen. Derudover gæster flere af filmenes instruktører og skuespillere visningerne, der giver anledning til at møde dit store filmidol.
For at anskueliggøre programmet er filmene inddelt i såkaldte serier – eller kategorier, om man vil – så man bedre kan navigere rundt. De strækker sig i år fra dokumentar og retro-børnefilm over fransk film, sygdomstema og seksualitet til kriminalitet, socialrealisme og kortfilm og kulminerer til slut i prisuddelingen af blandt andet Politikens Publikumspris.
Dansk deroute?
Vores egne film er der selvfølgelig også blevet plads til i kalenderen, men der er ikke overvældende mange i det ellers omfangsrige udvalg.
Børnefilmen er i øjeblikket et hedt debatemne her til lands, hvor romertalsfilm som “Far til fire” sælger masser af biografbilletter, men ud kunstnerisk – nærmest i en djævlepagt, forstår man på kritikerne.
Nostalgikerne mindes dansk børnefilms storhedstid i 1980’erne, da Bille Augusts “Busters verden” (der har lagt navn til festivalen) og Søren Kragh-Jacobsens “Gummi-Tarzan” leverede historier i børnehøjde uden at forfalde til tomme åndsprodukter.
Der findes dog stadig kvalitetsfamiliefilm på markedet, selv om de i dag skal kæmpe hårdere for opmærksomheden, end de tidligere har skullet. Overskygget af netop romertalsfilmene fremhæves blandt andet Ask Hasselbalchs debut og superheltefabel “Antboy” fra 2013, der havde premiere på sidste års Buster-festival og tilføjer en tiltrængt mere alvorlig tone til rækken af blåøjede børnefilm.
Det skal du se
Samme kan siges om en film på dette års Buster-festival, “Dannys dommedag”, en ungdomsgyser med monstre, der har været savnet i det danske horrorfilmlandskab. Her lader instruktøren, Martin Barnewitz, klimaforandringerne være skyld i udviklingen af en uhyggelig race af rovdyr, der hjemsøger to teenagebrødres hus.
Blandt de danske anbefalinger skal man heller ikke snyde sig selv for den ultrakorte, men ultraeffektfulde “Et børnehjem”. Kort- og dokumentarfilmen, der vises sammen med fire andre kortfilm, er bare fem minutter, men et rørende bevis på, at filmmediet kan noget ganske særligt, når det kommer til identifikationskraft. I den lille, autentiske – og faktisk også animerede – fortælling beretter den omsorgssvigtede Palle sin smertefulde baggrundshistorie til en journalist på et børnehjem i 1950’ernes Vestjylland. Og stemmerne stammer fra de oprindelige optagelser.
I den alvorlige ende findes også “Before Snowfall”, et kurdisk-norsk drama, der dykker ned i et sprængfarligt emne som æresdrab i en roadmovie op igennem Europa. Som den ældste søn er det Siyars pligt at genoprette sin faderløse families ære ved at dræbe sin søster, der er flygtet fra sit tvangsægteskab i Nordirak. I jagten på hende møder han i mellemtiden selv en pige og ender således på en noget anden, uventet rejse. Filmen, der er en debut, har allerede vundet flere priser, og instruktøren, Hisham Zaman, er blevet udråbt til en filmmand, man skal holde øje med fremover.
Franskmænd står for både en gammel og en ny spillefilm, som familien absolut bør tage ind og se på dette års Buster-festival.
Første og fremmest filmikonet Francois Truffauts mesterlige hyldest til ungdommen, “Ung flugt”, der er en medrivende film om 13-årige Antoine, der stikker af hjemmefra og ryger på et hjem for ungdomskriminelle, hvorfra han flygter igen. Den tidløse fortælling om ung rodløshed er lige så universel i dag, som den var dengang, og er i øvrigt en billet værdig alene for sit raffinerede filmsprog.
Den anden er Jean-Pierre Jeunets nyeste skud på stammen, “Det unge geni T.S. Spivet”. Som sædvanlig lader instruktørens film sig dårligt nok forklare, men i dette moderne eventyr, baseret på en bog, opfinder barnegeniet, der bærer titlens navn, en evighedsmaskine, som han vinder en meget speciel pris for. Dette sender ham på en ikke helt almindelig rejse tværs over USA for at modtage den. Jeunet er kendt for sine surrealistiske fabler som “Delikatessen”, “De fortabte børns by” og “Den fabelagtige Amélie fra Montmartre” og er garant for en tankevækkende – og ofte svimlende – filmoplevelse, når han er bedst.
Bloddryppende mesterværk
To andre must see-festivalfilm står svenskerne for. Deriblandt “Mit liv som hund”, der i den retrospektive serie er blevet udvalgt af instruktørduoen Wikke og Rasmussen – kendt for den danske komedie “Hannibal & Jerry”, og som tilskrives (berettiget) klassikerstatus. Lasse Hallströms drama kan ses af alle aldersgrupper og er et knivskarpt, og morsomt, portræt af en dybsindig, 13-årig teenagedreng og hans kamp for at skabe orden i virkelighedens kaos i 1950’ernes Sverige.
Buster-filmfestivalens måske stærkeste kort er imidlertid ikke nogen børnefilm, men noget så unikt som en socialrealistisk vampyrthriller til de unge med is i maven. I “Lad den rette komme ind” lever den ensomme dreng Oskar et reserveret liv med sin mor i en svensk forstad, men bliver terroriseret af skolens ondskabsfulde bøller. En dag flytter en pige ind i nabolejligheden – samtidig med at lokalsamfundet rammes af en række blodige mord – og Oskar får sig endelig den ven, han har længtes efter.
Blandingen af tarvelig, svensk 80’er-realisme, det mytiske og det overnaturlige er eminent balanceret, men det er coming of age-kollisionen mellem den dødelige Oskar og den udødelige, bloddrikkende nabopige, Eli, der løfter Tomas Alfredsons bogfilmatisering til en af årtiets bedste, og som kan fastholde selv den mest urolige tiendeklasseelev.
God Buster!