Af: MMB | Udgivet: 2014-02-23

Natten til mandag den 3. marts vil prisuddelingen over dem alle finde sted – Academy Awards eller bare Oscar. Og hvilke film vinder så, og hvem kan overraske? For at kunne svare på det så er et smut forbi et par af filmverdenens andre prisuddelinger nødvendigt. Det er dog hverken Golden Globe- eller BAFTA-showet, jeg har i tankerne. For set med Oscar-briller er der mere interessante prisshows. Jeg tænker specifikt på prisuddelingerne i filmbranchens fagforeninger. Og hvorfor er de så mere interessante, tænker du måske? Lad mig forklare.

En stor del af Oscar-akademiets medlemmer er nemlig også en del af branchens fagforeninger. Det vil altså sige, at flere af de personer, som er med til at vælge årets Oscar-vindere, også stemmer ved fagforeningernes egne prisuddelinger. Af denne grund er fagforeningernes prisuddelinger en god indikator for, hvilke film der kommer til at løbe med Oscar-statuetterne. Det er især DGA Awards (instruktørernes pris), SAG Awards (skuespillernes pris) og PGA Awards (producernes pris), man skal holde øje med, hvis man vil forudse, hvem der kommer til at løbe med de helt store Oscar-priser.

Når det er sagt, så er det dog også værd at bemærke, at Golden Globe- og BAFTA-showet godt kan have indflydelse på Oscar-uddelingen. I hvert fald i den forstand, at de to prisuddelinger er med til at bestemme, hvilke film der er fokus på. Med de betragtninger in mente vil jeg komme med mine bud på årets Oscar-vindere i de største kategorier.



Bedste mandlige birolle

I “Dallas Buyers Club” spiller Jared Leto den HIV-ramte, transseksuelle Rayon. Det kunne næsten ikke lyde sødere i Oscar-akademiets ører. Det er nemlig præcis sådanne roller, der ofte bliver hædret ved prisuddelingerne. Det indikerer Letos SAG- og Golden Globe-trofæ også. Absolut intet tyder på, at Jared Leto ikke også skulle løbe med Oscar-statuetten.

Jovist, Leto (og filmens hovedrolleindehaver, Matthew McConaughey,) var faktisk ikke nomineret til BAFTA-uddelingen, men det er der en logisk forklaring på. “Dallas Buyers Club” blev nemlig kun screenet i begrænset omfang i Storbritannien forud for stemmeperioden. Det gav til gengæld Michael Fassbender, som må regnes som Letos nærmeste konkurrent, en gylden mulighed for at komme i fokus kun to dage efter Oscar-afstemningen åbnede. Men BAFTA-akademiet ville det anderledes og gav – noget overraskende – prisen til Barkhad Abdi for sin indsats i “Captain Phillips”. Jeg tror ikke, debutanten Abdi kan true Leto, og derfor vil Oscaren for ‘Bedste mandlige birolle’ gå til Jared Leto.

Favorit: Jared Leto (“Dallas Buyers Club”)
Outsider: Michael Fassbender (“12 Years a Slave”)



Bedste kvindelige birolle

Kategorien har længe været et parløb mellem megastjernen Jennifer Lawrence og debutanten Lupita Nyong’o. Sidstnævnte fik den vigtige SAG-pris, mens Lawrence har vundet Golden Globe-prisen og – lidt overraskende – BAFTA-prisen. I mine øjne er dette klart den tætteste skuespilkategori i år, og uanset om Nyong’o eller Lawrence vinder, så vil det ikke komme som et chok. Grundet Lawrences stjernestatus tror jeg, at hun ender med at nappe prisen.

Favorit: Jennifer Lawrence (“American Hustle”)
Outsider: Lupita Nyong’o (“12 Years a Slave”)



Bedste kvindelige hovedrolle

Lad mig gøre det kort: Cate Blanchett har vundet SAG-, Golden Globe- og BAFTA-trofæet. Hun har vundet alt, der er værd at vinde. Kun Woody Allen-skandalen kan potentielt spænde ben for hende. Umiddelbart er der dog intet, som tyder på, at Oscar-akademiet skulle straffe hende for Woody Allens personlige problemer.

Favorit: Cate Blanchett (“Blue Jasmine”)
Outsider: Amy Adams (“American Hustle”)



Bedste mandlige hovedrolle

Jeg beklager, DiCaprio-fans. Det bliver næppe i år, at Leo napper en Oscar-statuette. Det tror jeg til gengæld, en anden “The Wolf of Wall Street”-skuespiller gør. Jeg tænker selvfølgelig på Matthew McConaughey. Med en SAG- og Golden Globe-pris ligger “Dallas Buyers Club”-stjernen i hvert fald mere end lunt i svinget. Men grundet den manglende BAFTA-nominering så fik Chiwetel Ejiofor et boost ved det britiske akademis prisuddeling. Det er derfor ikke umuligt, at Ejiofor kan overraske ved Oscar-ceremonien.

Og så lige for at give DiCaprio-fansene en smule håb: “The Wolf of Wall Street” blev ikke screenet i tide til SAG-uddelingen. Derfor er Leonardo DiCaprios vinderchancer meget svære at spå om. Især når man også tænker på, at DiCaprio endnu ikke har været nomineret i samme kategori som McConaughey ved en af de helt store prisuddelinger. En BAFTA-pris havde været en kærkommen overraskelse for DiCaprio, der vandt Golden Globe-statuetten i komediekategorien, men selv uden briternes blåstempling kan man ikke helt afskrive “Titanic”-superstjernen.

Favorit: Matthew McConaughey (“Dallas Buyers Club”)
Outsidere: Leonardo DiCaprio (“The Wolf of Wall Street”) og Chiwetel Ejiofor (“12 Years a Slave”)



Bedste instruktør

Med undtagelse af sidste år, hvor den tidlige Oscar-deadline var med til at skabe kaos i systemet, så har instruktørernes fagforening, DGA, forudset Oscar-vinderen de sidste 10 år. Derfor tør jeg godt lægge hovedet på blokken og sige, at Alfonso Cuarón, som også vandt Golden Globe- og BAFTA-statuetterne, også får Oscaren for “Gravity”. Det er kun, hvis Oscar-akademiet er overordentligt begejstret for “12 Years a Slave”, at Steve McQueen kan overraske og nappe Oscaren.

Favorit: Alfonso Cuarón (“Gravity”)
Outsider: Steve McQueen (“12 Years a Slave”)


Bedste film

Det er sjældent, det sker, men i år er er vi heldige: Hovedkategorien, ‘Bedste film’, er nemlig fuldstændig åben. Jeg har længe været i tvivl om, hvilken film jeg skal pege på, og i skrivende stund er jeg stadig ikke helt sikker. På den ene side kan “12 Years a Slave” blive den første film siden “Crash” til at vinde Oscar-statuetten uden en DGA-pris, men omvendt er “Gravity” ikke nomineret til en Oscar for bedste manuskript. Og ikke siden “Titanic” har en film vundet hovedprisen uden en manuskript-nominering. Som om dét ikke var nok, så fik “Gravity” og “12 Years a Slave” lige mange stemmer ved den vigtige PGA-uddeling (producernes prisuddeling). Det var første gang nogensinde, at to film har delt PGA-prisen.

Det er med andre ord uhyggeligt tæt mellem de to film. Dog skal “American Hustle” heller ikke helt afskrives. Udover Golden Globe-prisen for ‘Bedste film – musical eller komedie’ så har David O. Russells film ganske vist kun vundet SAG-prisen for ‘Bedste rollebesætning’ af de helt store priser, men det havde “Crash” også kun tilbage i 2005. Og det stoppede som bekendt ikke Paul Haggis’ drama fra at vinde Oscaren for ‘Bedste film’. En sandsynlig vinder er “American Hustle” dog ikke.

Der er især én detalje, som kan blive afgørende for udfaldet: Det er langt fra alle af akademiets medlemmer, som ser de nominerede film i biografen. De får nemlig tilsendt kopier af filmene til hjemmebiografen. For “Gravity”, hvor biografoplevelsen betyder uendeligt meget, er det en kæmpe ulempe. Desuden virker det, som om der er opstået enighed om at give hovedprisen til “12 Years a Slave” og instruktørprisen til “Gravity”. Det er sket både ved Golden Globe- og BAFTA-uddelingerne. Ved at lade de to film dele hovedpriserne får akademiet både mulighed for at hylde, hvor innovativ og flot konstrueret “Gravity” er, og hvor vigtigt et emne “12 Years a Slave” behandler. “12 Years a Slave” er nemlig præcis, hvad Oscar-vindere er lavet af. Det er en film med en godhjertet hovedperson, som bliver uretfærdigt behandlet i et samfund, som den dag i dag heldigvis er fortid. Ved at stemme på “12 Years a Slave” hylder Oscar-akademiet ikke alene filmens filmiske kvaliteter. De tager samtidig afstand fra en tidsperiode, vi er alt andet end stolte af. Derfor vinder “12 Years a Slave”.

Favorit: “12 Years a Slave”
Outsider: “Gravity”

Følg med i næste uge, hvor vi vil vurdere de danske Oscar-chancer.

Gravatar

#21 X&O 10 år siden

Ispep (20) skrev:
#19

For det første; Det er uden tvivl en flot thriller at kigge på, hvor Deakins' forcer ligger i lysopsætning, men billederne synes jeg ligner alle andres. Deakins ved også uden tvivl, hvor kameraet står mest sikkert, men noget særligt mener jeg ikke det er.


Sådan havde jeg det også lidt. Der er ikke det der 'mums' over billeder som der fx var i James Bond, men jeg synes alligevel når man kigger nærmere, at der ligger kvaliteter andre steder, såsom i den dunkle og sparsommelige lyssætning som skaber den helt rette stemning, fx i regnvejrs scenen hvor politiet stopper autocamperen ved tankstationen.

Jeg er dog af den mening at det er en hån mod fotografens håndværk, at give prisen til en CGI-film der består af 90% computergrafik - så længe reglerne er som de er.
Gravatar

#22 Ispep 10 år siden

#21

Deakins er mesteren udi lyssætning, som består af få lyskilder (som du siger). Han er god til at skabe atmosfære. Hans billedkompositioner synes jeg ikke adskiller sig synderligt fra mange andres.

Mht Gravity, så har vi vist haft debatten før ;)
Gravatar

#23 X&O 10 år siden

Ispep (22) skrev:
#21

Deakins er mesteren udi lyssætning, som består af få lyskilder (som du siger). Han er god til at skabe atmosfære. Hans billedkompositioner synes jeg ikke adskiller sig synderligt fra mange andres.


Det er han i hvert fald. Hvis han skulle vinde en oscar for sit arbejde, så er det da heller ikke denne film, jeg vil ønske han blev belønnet for.

Ispep (22) skrev:
Mht Gravity, så har vi vist haft debatten før ;)


Det har vi også ;)
Gravatar

#24 Ispep 10 år siden

#23

Han har bestemt lavet bedre håndværk tidligere.
Gravatar

#25 smolinsk 10 år siden

Sig mig engang er det kun mig eller er det virkelig tyndt med film udbud i år?

At Gravity kan være helt der oppe og slogs om en oscar på nogen måde er da helt vildt, giv den for noget visuelt ikke andet, og ja 12 years a slave er da bare noget af det mest overvurderet i mange år, ikke siden The departed er en film blevet hypet så meget til noget den slet ikke er, den vandt jo kun det år fordi Martin scorsese skulle have en, han har da lavet så mange andre der er meget bedre.

Eneste der fortjener noget i 12 years a slave er da hende Lupita Nyong'o, eneste som viser noget meget troværdigt smerte igennem hendes rolle. At 12 years og Gravity skal kæmpe om bedste film er da direkte latterligt, håber virkelig en anden kommer ind fra højre og tager den:) hold da fest, det siger vel lidt om de film der er med.
Gravatar

#26 Sweetiebellefan 10 år siden

Gravity for bedste film.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.

Skriv ny kommentar: