Gravatar

#21 filmz-Kadann 17 år siden

Den originale "The Omen" virker stadig ganske godt for mig, generelt synes jeg at gysere fra før teen-slashernes periode, er en hel del mere effektive.

Dog er de asiatiske gysere kommet godt efter det de seneste år og remaket af "The Grudge" finder jeg ganske underholdende, jeg har dog ikke set originalen.

#12 -

Jeg synes til gengæld at "..Two sisters" er en kende overvurderet. Jeg fandt den ret kedelig til tider.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#22 filmz-Le Samouraï 17 år siden

#18 - Ja, for fanden, The Entity... den havde jeg det godt nok skidt med, da jeg så den på DR engang i 1980'erne. Det samme med Poltergeist. Så den dengang, hvor man havde "sendeslut" med hvid sne på kanalen efter dagens sidste program (som tilfældigvis netop var Poltergeist). Det var ikke sjovt at skulle gå hen og slukke fjernsynet bagefter!

Dødens gab skræmte mig også nok til, at jeg droppede min ellers lovende karriere som skipper på egen optimistjolle i sommeren 1985. Jeg var godt klar over, at der ikke var de store chancer for at sejle ind i en "Great White" i Alssund-området, men jeg kunne alligevel ikke abstrahere fra, hvad der nu kunne ligge og lure nede på bunden.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#23 filmz-erasure 17 år siden

Jeg glæder mig umådeligt til at se "A Tale of Two Sisters" efter at ha' læst lidt om den. Lad mig kvittere med en håndfuld bud på andre uhyggelige bekendtskaber:

"The Shining" *****
Kubricks mestertræk er, at han lader rædslerne udspille sig i fuldt oplyste rum. Stilheden gennem det meste af filmen skaber en grum følelse af ensomhed og hjælpeløshed godt hjulpet af perfekt og mareridts-bevidst billedkomposition, mens de mørkeste sider af Jack Torrance's sind langsomt men sikkert tager magten over det vinterlukkede bjerghotel.

"Haute Tension" ****
En mesterligt veltilrettelagt og rimelig intelligent fransk slasherfilm med et spændingsniveau, som stort set ikke kan overgås. I den specielle hovedrolle ses en meget intenst spillende (og [CLOU] meget korthåret) Cécile de France. Handlingen kan ikke afsløres uden at ødelægge en del af spændingen.

"Funny Games" *****
Den østrigske mesterinstruktør Michael Hanekes allermest foruroligende værk, fordi realismen i skildringen af de to unge iskolde psykopater, som invaderer en lille kernefamilies feriehytte, er noget nær total. Arno Frischs momentvise og komplet uventede henvendelser til tilskueren gør filmen fuldstændig uforglemmelig og dertil en vellykket provokation.

Takashi Miikes "Audition" fungerede også fint for mig mht. uventet uhygge. Meget makaber i sin sidste halve time.

Går man efter ren og skær chok-på-chok uden nævneværdig handling kan man roligt anskaffe sig rædselsfilmen "Ju-On". Adskillige scener er pokkers uhyggelige, men den flade fornemmelse til sidst er alligevel uundgåelig, da filmen ikke har andet end selve chokeffekterne at byde på.

Så er der en lille håndfuld andre europæiske rædselsværker, jeg gerne vil høre, om andre har set?
- "Schramm" (Jörg Buttgereit, 1993)
- "Angst" (Gerald Kargl, 1983)
- "The Devils (of Loudon)" (Ken Russell, 1971)
- "Tierische Liebe" (Ulrich Seidl, 1996)
Desværre er vistnok ingen af de sidstnævnte umiddelbart til at fremskaffe på DVD, selv om de scorer bemærkelsesværdigt højt på IMDB.
Gravatar

#24 tiany 17 år siden

#22 Lige mine ord - jeg var 5 da jeg så poltergeist første gang og den dag i dag kan jeg stadig ikke se filmen, får det så creppy af sne på skærmen.

og Fluen
Valar morghulis
Gravatar

#25 dolphinfriendly 17 år siden

#23 "The Devils" er direkte ulækker, en af de eneste film jeg ikke har set færdig fordi den er så væmmelig.

Gravatar

#26 fubar 17 år siden

Kan godt huske det afsnit af x-files. Det var vidst nok et af de første afsnit i serien. Var alt for ung da jeg så det, mega uhyggeligt!
Gravatar

#27 HonoDelLoce 17 år siden

#13 og #26

Kan også godt huske det afsnit.. Dét, og så det med Robert Downey Jr., hvor han kan.. Hmm - i ved - gå ud af kroppen osv ? :) kan huske jeg også sked en grøn havenisse, da jeg så det første gang :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#28 El vez 17 år siden

- Rosemary's Baby

...og ikke mindst vores egen "Nattevagten", som er helt fantastisk.

Boblere:
- A Tale of Two Sisters
- Dark Water
- Psycho
- Vertigo
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#29 Åkepool 17 år siden

Undskyld mig et øjeblik, hvad sker der? Er det virkelig kun mig i dette forum, der har "Exorcisten" som absolutte favoritgyser? Den er da så fantastisk som en gyser kan være :)
Men godt at se, at i har nævnt de fleste andre gode, som "The Omen", "Shining", "Poltergeist" og "The Entity", alle rigtig fede film.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#30 duuk74 17 år siden

Har været gyserfreak siden jeg var en 10-12 år vel. Er desværre ikke rigtig noget der sådan er rigtigt uhyggeligt idag.
Jo Blair Witch var sgu uhyggelig, og Riget havde da også nogle creepy scener, men det var jo også nogle år tilbage.

Af nyere synes jeg Emily Rose og The Others gør det ret godt.
100.000 lemmings can't be wrong

Skriv ny kommentar: