Gravatar

#1 ulrikc 15 år siden

Glæder mig snart til nomineringerne bliver offentliggjort her d. 22. I den forbindelse kunne det være spændende, hvis der var andre filmmusik interesserede som mig, der lige kom med et bud på en vinder, og hvem der ville bliver nomineret. Mine bud er:

Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score:

The Curious Case of Benjamin Button (Alexandre Desplat)
Defiance (James Newton Howard)
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (John Williams)
Slumdog Millionaire (A.R. Rahman)
WALL-E (Thomas Newman)

Jeg håber, John Williams vinder. Hans tidligere tre scores til Indiana Jones filmene, har alle været nomineret, så det må være på tid at Akademiet anerkender det fantastiske musik/tema til Indiana Jones.
Gravatar

#2 ulrikc 15 år siden

Iøvrigt... Mange mener, at musikken til The Dark Knight, efter at det har fået lov af Akademiet til at blive nomineret, allerede er sikker på en nominering her, og nogle påstår at det vinder! Min holdning er at musikken til The Dark Knight er noget bras! Når man som mig har lyttet til utallige scores af Danny Elfman, Jerry Goldsmith, James Horner, John Willimas og Nino Rota skal man ikke lytte særlig meget til scoret fra The Dark Knight, før man finder ud af, at det er noget bras. Det er ikke noget fatastisk score. Musikken til Star Wars er fantiastisk. Danny Elfmans musik til Batman (1989) er fantatisk.. Tag jer dog sammen..!
Gravatar

#3 Michael Andersen 15 år siden

Jeg skulle lige til at skrive at bare scoret til "The Dark Knight" ikke vinder :) Hvis det gør det så ryger den lillebitte sidste respekt, som jeg har tilbage for udvælgelsen bag "Oscaren for bedste score", helt.

John Williams tror jeg ikke på. Det går sikkert ligesom med hans Star Wars-scores. Alle de gamle blev nomineret, men ingen af de nye blev det.

I stedet får Zimmer nok få en nominering, enten for "The Dark Knight" eller "Frost/Nixon". Og så skulle det heller ikke undre mig at Clinten får en for "Changeling".

Vinderen: "The Curious Case of Benjamin Button" - Alexandre Desplat
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#4 mr gaijin 15 år siden

Hvad er problemet med scoret til "The Dark Knight"? Jeg spørger af ren og skær nysgerrighed.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#5 elwood 15 år siden

Thomas Newman
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#6 ulrikc 15 år siden

Til http://filmz.dk/~mr-gaijin

Musikken til The Dark Knight lyder måske godt for nogle. Brugen af synthesizere og symfoniorkester er nærmest et kendetegn for at Hans Zimmer har været manden bag. Os det at man bruger de to nævnte ting meget rytmisk kendetegner os Hans Zimmer. Måske lyder numre som "Why So Serious?" godt når orkester og keyboards drøner afsted med 120 km/t. Men musikken er ikke særlig original. The Dark Knight soundtracket lyder nærmest som Batman Begins soundtrakcet, altså musikken har ikke udviklet sig. Hvis man tager musikken fra Star Wars: Episode IV - A New Hope, og sammenligner det med efterfølgeren Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back er der tale om musikalsk udvikling, altså nye temaer osv.
Hvis man lytter til musikken fra den nye Indiana Jones film er musikken også nuanceret. Der kan være et numre hvor der kun er brugt enkle instrument grupper, og på andre numre høres andre instrument grupper. Det giver os musikken plads til at udvikle sig igennem filmen, fx til slut i E.T. mens de flyver på cyklen, med månen i baggrunden. Her høres et tema i fuld udstrækning. Man har indtil da kun hørt få brudstykker af temaet her og der, men musikken er først helt udviklet hen mod slutningen. The Dark Knight har hverken temaer eller musikalsk udvikling fra Batman Begins.
Gravatar

#7 Michael Andersen 15 år siden

#4 Det er mest Oscar-reglerne omkring filmscore, eller nærmere den måde de bliver forvaltet på, jeg har et problem med. Scoret til "Batman Begins" blev diskvaliseret. Folk var ligeglade. "The Dark Knight" blev også disket. Men sådan noget gør man ikke mod Verdens bedste film(TM), og efter protester så ændrede komiteen holdning og ophævede diskvalifikationen.

Og sådan kan man finde mange eksempler på hvordan de er inkonsekvente. "The Godfather" blev også disket, men musikken til "The Godfather II" vandt Oscaren, selvom den også overtrådte de regler, som udelukkede musikken til den første film.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#8 mr gaijin 15 år siden

#6 Jeg så/hørte dem begge i forlængelse af hinanden for nylig, og jeg er meget enig i, at der ikke er den store udvikling. Joker- og Harvey Dent-temaerne er til gengæld gode efter min mening. Men jeg kan godt se, at en hel del andre kandidater fortjener prisen mere.

#7 Sådan er akademiet jo nærmest af natur. Mesterværker (ikke at Batman Begins fortjener den status) bliver ignoreret, og de forurettede kunstneres slatne efternølere får hædren for at rette op på skaden.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#9 Michael Andersen 15 år siden

#8 Men en direkte diskvalisering er noget andet end en trøste-Oscar.

Først går de ud og så siger at der for mange komponister på den første film og udelukker derfor musikken. Den anden films musik udelukker de også på samme baggrund, men vender derefter på en tallerken og siger at det lige pludselig er helt i orden.
Oscar: Musikken i "The Godfather" indeholder tidligere udgivet musik, så derfor kan vi ikke nominere den, men stort set den samme musik i "Del II" giver vi en Oscar (?!) Når de insisterer på at have disse regler er de også nødt til at holde dem. Ellers hvorfor så overhovedet have dem?
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#10 mr gaijin 15 år siden

#9 Jeps, det er noget rod.
Happiness is not always the best way to be happy.

Skriv ny kommentar: