-
Hvem er James Stewart?55%
-
Vertigo13%
-
Rear Window10%
-
It's a Wonderful Life10%
-
Mr. Smith Goes to Washington3%
-
The Man Who Knew Too Much2%
-
The Man Who Shot Liberty Valance2%
-
Winchester '731%
-
The Philadelphia Story1%
-
Rope1%
-
Anden Film1%
-
Harvey1%
-
Anatomy of a Murder0%
-
You Can't Take It with You0%
Stemmer i alt: 984
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#151 Thomsen 15 år siden
Egentligt er der vel bare tale om en form for "stråmand", som bliver stillet op: Hvis man kan lide mærkværdige og/ eller gamle film, så må der helt sikkert også være noget andet galt med en, hvad enten man så er rød, elitær, københavner, smagsdommer osv. Det er en måde at afskrive sin modstanders argumenter på forhånd ved at mistænkeliggøre ham/ hende.
#152 Thomsen 15 år siden
Jeg er fuldstændig enig. Jeg har aldrig forstået, hvor denne mærkelig modsætning mellem kunst og underholdning er opstået. Det er *ikke* to poler på den samme skala. Hvem i alverden har bildt folk ind, at kunst ikke kan være underholdende - og lige så vigtigt, at underholdning ikke kan være kunst?
#153 mr gaijin 15 år siden
Ud fra dette bud på en definition, kan underholdning godt være kunst, eftersom kunst også kan give nydelse eller afslapning. Men al kunst er derimod ikke underholdning, eftersom al kunst ikke giver nydelse eller afslapning. Og alle film er heller ikke underholdning, ud fra denne definition. Jeg håber i hvert fald ikke, at mange vil bruge ordet 'nydelse' til at beskrive film som starten af "Irreversible" .
#154 filmz-Bruce 15 år siden
Den dag, hvor film som 2001, Dolce Vita, Hotel Rwanda og The Hunger, kun adspreder og underholder mig og ikke får mig til at tænke over livets aspekter, får mig til at føle empati overfor et eller flere mennesker eller måske får mig til at være eftertænksom omkring måden jeg lever mit eget liv, ja måske endda bliver inspireret ... da er film for mig ikke andet end Se og Hør blot som levende billeder og da sælger jeg min film samling og mit udstyr og vil koncentrere mig om at komme i seng med en masse kvinder. Den dag vil jeg skide film et stykke, for så vil der være langt langt langt mere i verden, som vil interessere mig mere.
#155 BN 15 år siden
Rart at høre, at jeg ikke er alene. Men det regnede jeg nu heller ikke med. Jeg tror, mange ligesom jeg/os ignorerer visse smagsdommere og deres forsøg på at tage patent, hvad kunst er.
#156 BN 15 år siden
Hvad var det lige jeg skrev? Citat: "Så tjener det ikke noget andet formål end at adsprede eller underholde os. Til tider følger der et budskab med, men det er stadig underholdning." (Citat slut)
Min pointe er, at selvom der kan være budskaber i et en film (eller i et maleri, en skulptur, eller en sang) - uanset om disse så er direkte eller indirekte, skyldes tilskuerens evne til at reflektere og modtage eller filmmagernes evne til at trænge igennem ved at ramme helt rigtigt med nogle ting - ja, så ER det stadig underholdning og adspredelse, medmindre man da selv er i filmbranchen (eller er kunstmaler, skulptør, musiker o.s.v.). Og det er mit argument for, at underholdning og kunst ikke er modsætninger.
Jeg er fuldstændig enig med dig i, at nogle af de bedste film kan få én til at tænke over livets aspekter, føle empati overfor sine medmennesker og tænke over, hvordan man lever sit liv. Til de film, der i denne henseende har betydet noget for mig personligt, hører '2001 - A Space Odyssey', 'The Accidental Tourist', 'The Shawshank Redemption', ' Saving Private Ryan' og 'Regarding Henry'.
Men når jeg siger, at film - trods et inspirerende indhold/budskab - "kun" er underholdning, er det også med tanke på, at man som menneske (forhåbentlig) godt kan tænke over tingene og opøve/vedligeholde gode egenskaber som f.eks. empati, UDEN at man ligefrem er afhængig af en film til formålet.
#157 BN 15 år siden
I tråden til 'Eagle Eye' har jeg flere gange gentaget replikken "det er kun film", og min pointe er, at uanset en films anvendelighed, så er det kun film - ikke virkelighed, og medmindre man selv lever af at lave film, så er det jo bare tidsfordriv/adspredelse/underholdning, om det så er nok så inspirerende.
Jeg mener dog helt klart, at vi mennesker har brug for underholdning/adspredelse/kunst - ellers havde vi ikke haft vores indbyggede trang disse ting eller (for nogles vedkommende) lysten til at udtrykke os kunstnerisk.
#158 mr gaijin 15 år siden
#159 BN 15 år siden
Ja, man kan nok godt sige, at religion for mange mennesker ikke har været andet end underholdning, som nu er erstattet med tv-programmer, medie events og sport, som er blevet de ting, der kan samle folk, og som fylder deres tilværelse udenfor arbejdsdagen.
#160 mr gaijin 15 år siden