• Hvem er James Stewart?
    55%
  • Vertigo
    13%
  • Rear Window
    10%
  • It's a Wonderful Life
    10%
  • Mr. Smith Goes to Washington
    3%
  • The Man Who Knew Too Much
    2%
  • The Man Who Shot Liberty Valance
    2%
  • Winchester '73
    1%
  • The Philadelphia Story
    1%
  • Rope
    1%
  • Anden Film
    1%
  • Harvey
    1%
  • Anatomy of a Murder
    0%
  • You Can't Take It with You
    0%

Stemmer i alt: 984

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#171 filmz-Bruce 15 år siden

jessup (163) skrev:
Skuespillere er vigtige men deres præstationer kan være flygtige men instruktørens egnskaber kan være eviggyldige. Det der er mest besynderligt er ikke at folk ikke har set James Stewart men at de ikke har set Vertigo - varen i dette tilfælde er ikke skuespilleren men filmen.

Og til det er der kun at sige, at der er en grund til, at James Stewart var med i fire Hitchcock film.

Personifying the Hitchcock's self concept.

James Stewart var i særdeleshed en vigtig komponent i det, som blev Hitchcocks bedste film, Vertigo og Rear Window, netop pga. sin karakter. Vertigo uden James Stewarts præstation? Nope!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#172 elwood 15 år siden

Jeg er begyndt og se High School Musical med danske tale, men hvor jeg fjerner farverne fra tv'et, fordi så må det da være lige så godt som de der klassike film ikke, jeg mener Zac Effron er da lidt en Ung James Stewart er han ikke ?

8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#173 lagoni 15 år siden

Jeg har set to film med James Stewart og jeg bryder mig ikke om ham. Jeg har svært ved at tage hans skuespil seriøst og tror han er bedst i lidt komiske film. Jeg har intet imod ældre film generelt og skuespillerne deri, det er bare ham. Jeg har dog langtfra set alle film her på listen, så stemmer ikke, brokker mig bare :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#174 Thomsen 15 år siden

Entertainment is an activity designed to give people pleasure or relaxation.
en.wikipedia.org/wiki/Entertainment

Ud fra dette bud på en definition, kan underholdning godt være kunst, eftersom kunst også kan give nydelse eller afslapning. Men al kunst er derimod ikke underholdning, eftersom al kunst ikke giver nydelse eller afslapning. Og alle film er heller ikke underholdning, ud fra denne definition. Jeg håber i hvert fald ikke, at mange vil bruge ordet 'nydelse' til at beskrive film som starten af "Irreversible" .

Det er jeg ikke enig i, for det begrænser nydelse til en behagelig eller rar fornemmelse. Men kognitionsforskningen viser jo, at "nydelse" bl.a. også findes i den rene sanseaktivering og i den intellektuelle stimulering.

Irréversible er et fint eksempel, fordi en tilskuer her opnår "nydelse" på mange måder: Der er beskuerens nydelse ved at se. Der er sansebombardementet. Der er den intellektuelle nydelse ved at indpasse historien i en etableret, kanonisk fortællemodel (skemata), og endeligt er der en rent emotionel nydelse ved slutningen, der bliver rørende, fordi den intellektuelt sammenstilles med de foregående halvanden times frygtelige oplevelser.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#175 BN 15 år siden

#174 - Thomsen:

Enig. Underholdning er og forbliver kunst, eftersom kunst alle dage har haft evnen til både at røre og provokere os, gør os glade eller vrede, ja, sætte mange forskellige følelser i gang hos tilskueren. Der findes også malerier, skulpturer, udstillinger og musiknumre, der er alt andet end fornøjelige og afslappende at lytte til, og som ligefrem har vakt vrede eller forargelse.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#176 BN 15 år siden

Fortsættelse til #175:

... eller ligefrem afsky.

Kunst er beregnet på at stimulere sanserne og følelserne. Noget kunst indeholder skønhed, andet kunst er grimt. Kunst er forbundet med FRITID og UNDERHOLDNING, undtagen for de kunstnere, der har kunsten som deres levebrød. (At spise og drikke og arbejde er livsnødvendigheder - det er kunst ikke.) Alt der ikke tjener noget andet formål end at vi kan modtage sanseindtryk fra det - hvad enten det befinder sig på stuevæggen derhjemme, på en udstilling eller et museum, på et slot eller i en park, kan ses på tv, computeren eller i biografen eller høres fra radioen eller cd-afspilleren m.m. - er lig med UNDERHOLDNING. Al kunst er en form for underholdning.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#177 Thomsen 15 år siden

#174 - Man kan åbenbart ikke lave dobbelt-citater. Mit svar begynder ved anden paragraf "Det er jeg ikke enig i...".
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#178 filmzkim 15 år siden

- Min teori holdt ikke en meter med, at folk der syntes godt om sort/hvid film, måtte være dem, der havde oplevet dem på tidspunktet, de var "fremme".

- Jeg bliver bare lidt pissed, når bruce siger, at man ikke kan kalde sig filmelsker, hvis man ikke kender James Stewart. Derefter siger han, man godt kan elske film uden at kende JS, men ikke være en filmelsker, hvilket heller ikke giver mening.
Vil det så sige, at om 50 år, må en 15 årig, blive forbudt at kalde sig fodboldelsker, fordi han ikke kender Pelé??
Jeg følte, at jeg ingen chance havde, for at kende JS. Jeg er vokset op, uden en eneste gang at have hørt hans navn.
Det er asurd, så stort et kendskab man skal have til film, for at kalde sig selv filmelsker herinde.
Men selvfølgelig, nu må jeg gerne kalde mig filmelsker, fordi bruce har losset det ind i mit hoved, hvem James Maitland "Jimmi" Stewart er?!

- Da jeg sagde sort/hvid film i min tidligere kommentar, har jeg samtidig ment gamle film.

- Jo, jeg kan godt se "American History X".
Der hoppes frem og tilbage i historien, og flashbakkene vises i sort/hvid, så man kan orientere sig rundt i historien.

- Jeg mener bare at gamle sort/hvid film virker grå og kedelige, og tit indebærer dårligt overdrevent skuespil.

- Desuden var kommentar #60 en teori, og tak for alle de gode svar.

Gravatar

#179 filmz-Bruce 15 år siden

#178 Jamen så bliv da pissed. Pissed er da en dejlig følelse.

Jeg kender mange som elsker fodbold og at se gode fodboldkampe. Men jeg definerer en fodboldelsker som én, som går videre end det. Én som elsker spillet nok til at interessere sig for baggrunden for spillet, i spillets rødder og derved får en baggrundsviden om fodbold. Det samme med film. Man kan sagtens elske at se film anno 2009, men film er en kunstart og elsker man kunsten, så går man naturligt videre med sin interesse og nysgerrighed.

Jeg forbyder dig ikke at kalde dig selv eller en hvilken som helst anden for fodboldelsker. Jeg deler blot ikke, din definition af begrebet, uanset hvor pissed og trådt over tæerne du er, eller måtte blive.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#180 dslacker 15 år siden

@178 Det handler om at kvalificere begrebet en "filmelsker". Nogen af os har af naturlige grunde den holdning at for at kunne kalde sig "filmelsker" så skal man altså have set en del film og helst have set bare nogen af hovedværkerne inden for forskellige genrer. Det er da iorden at man som 15-årig godt "kan li" film, men det bliver man IMO ikke filmelsker af... ;-)

Og mht fodbold analogien, så er det da ok at en 15-årig ikke kender Pele om 50 år, men jeg vil godt nok være skuffet hvis en lad os sige 40-årig fodboldelsker aldrig har hørt om Pele (og Maradona) om 50 år...

Din kvalificering af skuespil er mildt sagt noget overfladisk og jeg tror du vil blive særdeles rystet, hvis du kommer til at gå i teateret en dag, hvor det du tror er "overdrevent" nemlig altid har været normen. Det er simpelthen en nødvendighed, hvis skuespilleren skal nå ud over rampen. At vore dages fokusering på close-up fotografering i film KAN give andre muligheder i udtrykket er en anden sag, men "gammeldags" skuespil har stadig sin plads i film. Talrige skurkeroller ville overhovedet ikke fungere, hvis ikke der blev brugt "overdrevent skuespil".
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440

Skriv ny kommentar: