Både Kael og Truffaut udtalte sig meget positivt om filmen som omhandler en filmindspilning hvor filmen instrueres af den nærmest gudlignende Otoole som i sandhed er lager than life. Han er lidt en flødebolle i filmen men det er en sand fornøjelse at se.
13 - Barry Lyndon - 1975 Hvis undervurderede og oversete film skal bringes på banen, så må Barry Lyndon stå først i rækken. Den tilbringer konstant sin plads i en skygge af mange andre Stanley Kubrick værker, selvom den er tæt på at være hans største.
Ryan O'Neal i en Kubrick film, lyder mærkværdigt i mine ører, nærmest som Charlie Sheen i en Spike Jonze film (hmmm), men ikke desto mindre finder 70'er sexsymbolet sig godt til rette i rollen som den fattige irske Redmond Barry i 1800 tallets Irland, som godt vil frem i verden og ikke skyr nogle midler på sin vej. En filmatisering af en novelle fra 1844 af William Makepeace Thackeray.
Kubricks fortælling tager form som en krønike, ikke mindst grundet historiens fortæller Michael Hordern, som er den centrale usete karakter filmen igennem, der binder Redmond Barrys mange oplevelser sammen faktuelt og ikke mindst via tørre satiriske kommentarer.
Cinematografien ... hold da kæft. John Alcott som trådte sine barnesko på 2001 A Space Odyssey produktionen i 1968, har lært lektien og hans svendestykke er simpelthen unikt. Søg på Youtube efter "barry lyndon candlelight" og se et eksempel. En mester på arbejde!
Efter 2001 A Space Odyssey og Alien, kan jeg ikke komme på nogen film, som mere fortjener at blive set, undskyld oplevet, i HD. For Barry Lyndon er en oplevelse som ingen andre.
Hvordan mestre som Kubrick, Welles og Hitchcock ville have udnyttet nutidens teknologiske muligheder, det kan vi kun spekulere over. En film som Barry Lyndon kommer dog det tætteste på et svar. Det er ligegyldigt, når det perfekte er opnået.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#384 Jeg tænker på filmsnak mellem folk, på filmfora'er etc. Alle jeg hører snakke om Kubrick nævner altid Shining, 2001, Clockwork Orange, Full Metal Jacket eller Dr. Strangelove. Meget sjældent, trækker nogle lige Barry Lyndon frem.
#381 jessup 15 år siden
#382 filmz-Bruce 15 år siden
#383 filmz-Bruce 15 år siden
Hvis undervurderede og oversete film skal bringes på banen, så må Barry Lyndon stå først i rækken. Den tilbringer konstant sin plads i en skygge af mange andre Stanley Kubrick værker, selvom den er tæt på at være hans største.
Ryan O'Neal i en Kubrick film, lyder mærkværdigt i mine ører, nærmest som Charlie Sheen i en Spike Jonze film (hmmm), men ikke desto mindre finder 70'er sexsymbolet sig godt til rette i rollen som den fattige irske Redmond Barry i 1800 tallets Irland, som godt vil frem i verden og ikke skyr nogle midler på sin vej. En filmatisering af en novelle fra 1844 af William Makepeace Thackeray.
Kubricks fortælling tager form som en krønike, ikke mindst grundet historiens fortæller Michael Hordern, som er den centrale usete karakter filmen igennem, der binder Redmond Barrys mange oplevelser sammen faktuelt og ikke mindst via tørre satiriske kommentarer.
Cinematografien ... hold da kæft. John Alcott som trådte sine barnesko på 2001 A Space Odyssey produktionen i 1968, har lært lektien og hans svendestykke er simpelthen unikt. Søg på Youtube efter "barry lyndon candlelight" og se et eksempel. En mester på arbejde!
Efter 2001 A Space Odyssey og Alien, kan jeg ikke komme på nogen film, som mere fortjener at blive set, undskyld oplevet, i HD. For Barry Lyndon er en oplevelse som ingen andre.
Hvordan mestre som Kubrick, Welles og Hitchcock ville have udnyttet nutidens teknologiske muligheder, det kan vi kun spekulere over. En film som Barry Lyndon kommer dog det tætteste på et svar. Det er ligegyldigt, når det perfekte er opnået.
#384 MMB 15 år siden
Arh? Den ligger trods alt på IMDB's top 250 liste?
#385 filmz-Bruce 15 år siden
Lad os se på antal stemmer
Eyes Wide Shut - 86.717
Full Metal Jacket - 137.063
The Shining - 160.156
Barry Lyndon - 35.926
A Clockwork Orange - 176.110
2001 - A Space Odyssey - 147.301
Dr Strangelove - 144.785
35.926 er alt alt for lidt ifht. filmens klasse.
#386 Zabriskie 15 år siden
..doh! Nå, det havde også været kedeligt med alt for meget enighed.
#387 filmz-Bruce 15 år siden
#388 Kruse 15 år siden
#389 mr gaijin 15 år siden
#390 Antlion 15 år siden
Jeg mangler stadig, at se denne film. Jeg havde glemt alt om, at jeg skulle få den set!
Kan det forresten passe, at det var dig som anbefalede den til mig for lang tid siden (lige da jeg havde tilmeldt mig til Filmz)?