Resultatet er en film, som retrospektivt får den psykedeliske lyssekvens fra 2001 A Space Odyssey til at fremstå som landgangsscenen fra Saving Private Ryan udført som en monolog af Mærsk McKinney Møller.
Med disse ord forlod skuespilleren Rock Hudson eftersigende premieren i 1968, på Stanley Kubricks rum epos 2001 A Spacy Odyssey. Set i bakspejlet en ganske morsom anekdote, eftersom filmens omdrejningspunkt er evolution og menneskelig intelligens. Rock Hudson havde dog ikke noget at skamme sig over, for han var langtfra den eneste blandt publikum, dengang eller siden, som havde besvær med at forstå Kubricks fortælling, der i den grad brød med gængse konventioner for fortællestil.
2001 kan med rette kaldes alle moderne science fiction films moder. Lige siden, har den været en inspirationskilde for utallige andre filmskabere og indenfor sin genre, må den siges stadig at kaste en skygge, som ikke let overses.
2001 er et kontroversielt værk. med en fortællestil, en historie og en slutning, som vil lade mange publikummers forventninger, uforløste. En stor del af udbyttet afhænger af den enkeltes vilje til at være åben for Kubricks billeder, som i stor stil indeholder metaforer. Eller gør de? Har man ikke set 2001 endnu, bør første gang opleves uden forventninger og med et åbent sind. Er man forvirret som efter en David Lynch film, bør man ikke lade dette afskrække én. Der skal normalt ikke mere end få fingerpeg til, førend puslespillet begynder at falde på plads og man kan se mening med galskaben, eller rettere genialiteten.
2001 handler om mennesket og evolutionen, fra den første idé skabes i en abes hjerne for 4 millioner år siden, til mennesket står på tærskelen til en ny tidsalder i rummet. Et emne af nærmest uoverskuelige proportioner, når dette skal omformes til film. Ikke desto mindre lykkes det for Kubrick via en unik fortællestil, at illustrere dette på den mest vidunderlige måde, ved brugen af billeder og musik, fremfor forklaring.
Film er en kunstform og er man tilhænger af Andy Warhol teorien om, at alt kan være kunst, så er alle film kunst. Men den gode kunst udfordrer os, stimulerer vore sanser og bryder måske op med konventioner. Set i dette lys er 2001 A Space Odyssey et af de største værker indenfor filmkunsten, eftersom den gør alt dette og tilmed i overdådig grad.
Hvad Orson Welles gjorde med Citizen Kane, gentager Kubrick med 2001. Her er der ingen computeranimerede effekter, kun god gammeldags opfindsomhed, optiske bedrag og maser med innovation. Resultatet er nogle af de bedst fungerende science fiction sekvenser på film, nogle koreograferet til tonerne Also Spracht Zarathustra og An Der Schönen Blauen Donau, vil for evigt være kædet sammen med 2001.
Kubricks største værk!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
første gang jeg så filmen, slukkede jeg efter 20 minutter da det var sent og det virkede en smule langtrukket, den blev vist på tv for nogle år siden. men så for 3 uger siden fik jeg min BD afspiller og der fulgte nogle BD film med i købet blandt andet 2001 A space odyssey, det gjorde utrolig meget med billed kvaliteten og det var utrolig flot og spændende at se bare scener med kun musik, og alligevel kom der en handling midt i filmen, men da jeg havde set den tænkte jeg å den og kom i tanke om at der var flere handlinger, en anden ting er at jeg har ledt efter denne her film i lang tid, da jeg havde set en parodi på den i Simpsons som jeg synes virkede til at være en spændende film, det er en film som jeg tror man helst skal se på BD, nogen der ved om der er puttet ekstra scener i filmen eller var den også sådan den gang fordi så er den sgu utrolig flot lavet. 6/6 #474 enig Kubricks største værk noget jeg ike helt forstår i starten ser man de der aber men hvad har de med selve resten af filmen at gøre, men det var en interresant scene.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Ajj du vi lever i en tid, hvor vi ikke har tid til sådan noget pjat jeg reagere kun på overskrifter, og for mig af vil Bourne Supremacy være nr. 3 på Bruce's liste over bedste film, så kan han benægte det så meget han vil med hans tekst.
Som en velkendt skuespiller siger i en film han har rost meget.
It's All in the numbers!
8-)
At jeg så har skrevet en masse nu her modsiger så min udtalelse fuldstændig, men jeg ved jo bruce ikke kan lade være med og læse 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#471 filmz-Bruce 15 år siden
#472 mr gaijin 15 år siden
Smukt. Ren poesi.
#473 filmz-Bruce 15 år siden
#474 filmz-Bruce 15 år siden
Will someone tell me what the hell this is about?
Med disse ord forlod skuespilleren Rock Hudson eftersigende premieren i 1968, på Stanley Kubricks rum epos 2001 A Spacy Odyssey. Set i bakspejlet en ganske morsom anekdote, eftersom filmens omdrejningspunkt er evolution og menneskelig intelligens. Rock Hudson havde dog ikke noget at skamme sig over, for han var langtfra den eneste blandt publikum, dengang eller siden, som havde besvær med at forstå Kubricks fortælling, der i den grad brød med gængse konventioner for fortællestil.
2001 kan med rette kaldes alle moderne science fiction films moder. Lige siden, har den været en inspirationskilde for utallige andre filmskabere og indenfor sin genre, må den siges stadig at kaste en skygge, som ikke let overses.
2001 er et kontroversielt værk. med en fortællestil, en historie og en slutning, som vil lade mange publikummers forventninger, uforløste. En stor del af udbyttet afhænger af den enkeltes vilje til at være åben for Kubricks billeder, som i stor stil indeholder metaforer. Eller gør de? Har man ikke set 2001 endnu, bør første gang opleves uden forventninger og med et åbent sind. Er man forvirret som efter en David Lynch film, bør man ikke lade dette afskrække én. Der skal normalt ikke mere end få fingerpeg til, førend puslespillet begynder at falde på plads og man kan se mening med galskaben, eller rettere genialiteten.
2001 handler om mennesket og evolutionen, fra den første idé skabes i en abes hjerne for 4 millioner år siden, til mennesket står på tærskelen til en ny tidsalder i rummet. Et emne af nærmest uoverskuelige proportioner, når dette skal omformes til film. Ikke desto mindre lykkes det for Kubrick via en unik fortællestil, at illustrere dette på den mest vidunderlige måde, ved brugen af billeder og musik, fremfor forklaring.
Film er en kunstform og er man tilhænger af Andy Warhol teorien om, at alt kan være kunst, så er alle film kunst. Men den gode kunst udfordrer os, stimulerer vore sanser og bryder måske op med konventioner. Set i dette lys er 2001 A Space Odyssey et af de største værker indenfor filmkunsten, eftersom den gør alt dette og tilmed i overdådig grad.
Hvad Orson Welles gjorde med Citizen Kane, gentager Kubrick med 2001. Her er der ingen computeranimerede effekter, kun god gammeldags opfindsomhed, optiske bedrag og maser med innovation. Resultatet er nogle af de bedst fungerende science fiction sekvenser på film, nogle koreograferet til tonerne Also Spracht Zarathustra og An Der Schönen Blauen Donau, vil for evigt være kædet sammen med 2001.
Kubricks største værk!
#475 MOVIE1000 15 år siden
men så for 3 uger siden fik jeg min BD afspiller og der fulgte nogle BD film med i købet blandt andet 2001 A space odyssey, det gjorde utrolig meget med billed kvaliteten og det var utrolig flot og spændende at se bare scener med kun musik, og alligevel kom der en handling midt i filmen, men da jeg havde set den tænkte jeg å den og kom i tanke om at der var flere handlinger, en anden ting er at jeg har ledt efter denne her film i lang tid, da jeg havde set en parodi på den i Simpsons som jeg synes virkede til at være en spændende film, det er en film som jeg tror man helst skal se på BD, nogen der ved om der er puttet ekstra scener i filmen eller var den også sådan den gang fordi så er den sgu utrolig flot lavet.
6/6
#474 enig Kubricks største værk
noget jeg ike helt forstår i starten ser man de der aber men hvad har de med selve resten af filmen at gøre, men det var en interresant scene.
#476 filmz-Bruce 15 år siden
#477 elwood 15 år siden
Læser?
Ajj du vi lever i en tid, hvor vi ikke har tid til sådan noget pjat jeg reagere kun på overskrifter, og for mig af vil Bourne Supremacy være nr. 3 på Bruce's liste over bedste film, så kan han benægte det så meget han vil med hans tekst.
Som en velkendt skuespiller siger i en film han har rost meget.
It's All in the numbers!
8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#478 filmz-Bruce 15 år siden
#479 Zabriskie 15 år siden
Du er sgu et geni, Bruce! Jeg nåede at gispe som en teenage-pige, førend virkelighed ramte mig...
#480 filmz-Bruce 15 år siden