Personligt er jeg ikke meget for demonstrationer, da jeg mener at man må gå den politiske vej, hvis man vil have sine meninger igennem. Andre stifter et parti og udfordrer magthaverne. Det hjælper næppe at stå og råbe. Det ender jo også bare med optøjer. Demonstration er for mig udemokratisk.
Hvordan ser i på det?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Nu er jeg så gammel at jeg var med til demonstrationer i 80´erne og fandt det fornuftigt dengang, hvor man kun havde én tv-kanal og én radiostation at få sine meninger ud i. En råbende folkemængde havde en vis gennemslagskraft og man følte at man havde givet udtryk for sin foragelse for magthaverne. Arbejdskamp er yt selvom fagforeningerne krampagtigt holder fast i 1.maj som "kampdag". Jeg tror nok at demonstrationerne fik ,bogstavligtalt, dødsstødet under urolighederne på Nørrebro, hvor demonstrationer gik fra fredelig til voldelig. Denne episode vil altid ligge i baghovedet både hos demonstranter og politifolk. Jeg tror ikke dagens demonstration vil flytte noget udover en mængde fadøl og nogle øretæver.
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Jeg vil nu sige at det er en kende overdrevet at sige at demonstrationer ender med optøjer, da det faktisk er ret sjældent at det kommer så langt. Det er dog kun de få demonstrationer der ender uheldigt, som havner i medierne, fordi lidt kaos og vold er jo altid noget der kan trække folk til.. en fredelig demonstration hvor der rent faktisk kom noget godt ud af, er jo ikke ligefrem noget folk gider at læse om. Bare se på kvindernes kampdag, der er masser af demonstrationer over hele landet, som får ringe opmærksomhed, ganske simpelt fordi de forløber helt fredeligt.
Personligt synes jeg at demonstrationer er ganske demokratisk og en god måde at vise en samlet mening, som giver lidt mere "punch", end blot at lave en underskriftsindsamling på nettet, eller noget lignende værdiløst.
Du skal jo også tænke på at partierne i folketinget tit deltager i diverse former for demonstrationer og taler til dem, så det kan jo ikke betragtes som udemokratisk, hvis vores folkvalgte deltager.
Jeg tror da helt sikkert også at man kan opnå resultater på den måde, hvilket har vist sig igennem dansk historie. Uden demonstrationer og andre politiske midler, havde fagforeningerne jo aldrig gennemtrumfet ændringer til fordel for den almindelige arbejder f.eks.
Jeg ser demonstrationer, fredelige selvfølgelig, som et politisk værktøj, på linie med græsrodsbevægelser og partier, en ret vi har i danmark, til at komme frem med et budskab.
Jeg synes demonstrationer var noget pjat (i hvert fald i Danmark)... Som regel aner de fleste af dem der demonstrerer ikke rigtigt hvad det er de demonstrerer imod/for, men er bare med fordi "det er alle de andre jo". På en eller anden måde er det bare blevet trendy at demonstrere og strejke osv.
Men ok - jeg er måske også påvirket af de demonstrationer der var mens jeg gik i gymnasiet. Dengang var det jo i hvert fald mest fordi man kunne få en fridag og iøvrigt drikke nogle øl... :-D
Ved dog ikke om jeg desideret synes det er udemokratisk at demonstrere - det er da en måde at blive hørt på ligesom underskriftindsamlinger, etc.
Jeg tror at demonstrationer har fået et dårligt ry, efter den ballade der har været i forbindelse med såkaldte autonome demonstrationer. Jeg har selv været med til nogle af disse og man kan altid regne med to ting:
1. Medierne blæser tingene op. 2. Medierne fortæller ikke hele historien.
Et eksempel på dette er en demonstration nede ved Johnni Hansens hus i Hundige, som forløb ganske fredeligt. Da folk bevægede sig væk, kom borgerne fra Greve og Hundige op og toppes med hhv. politiet og nazisterne.. ikke noget der var voldsomt, det var lidt malingsbomber (typisk et syltetøjsglas med maling i) og lidt flasker, politiet leverede tåregas og folk forsvandt. Hele affæren tog max. 10 min.
På samtlige aviser og tv-stationer blev det fremstillet som et kæmpe slagsmål, startet af de autonome grupper som havde lavet demonstrationen, faktum er blot at de grupper var på vej mon københavn med tog, da balladen opstod.
De kan bare tage og stikke deres bannere og faner op i r....! Køtere, the lot of them!
Sorry, det var bare lidt galle, jeg skulle af med. Jeg mener det ikke så slemt, men jeg synes, at demonstrationer er et latterligt tidsspilde, der for manges vedkommende har mere med pjæk end politik at gøre.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Jeg er elevrådsformand på Høng Gym., og min holdning til DGS og deres "demonstration" er at de prøver sgu for hårdt. siden vi mælde os in i det shit, har vi fået et ton papirer. Om alt det de gerne vil, men har ikke hørt noget om at de har fået nogle af deres forslag igennem.
#1 davenport 19 år siden
Personligt er jeg ikke meget for demonstrationer, da jeg mener at man må gå den politiske vej, hvis man vil have sine meninger igennem.
Andre stifter et parti og udfordrer magthaverne.
Det hjælper næppe at stå og råbe. Det ender jo også bare med optøjer.
Demonstration er for mig udemokratisk.
Hvordan ser i på det?
#2 lyspunkt 19 år siden
En råbende folkemængde havde en vis gennemslagskraft og man følte at man havde givet udtryk for sin foragelse for magthaverne.
Arbejdskamp er yt selvom fagforeningerne krampagtigt holder fast i 1.maj som "kampdag".
Jeg tror nok at demonstrationerne fik ,bogstavligtalt, dødsstødet under urolighederne på Nørrebro, hvor demonstrationer gik fra fredelig til voldelig. Denne episode vil altid ligge i baghovedet både hos demonstranter og politifolk.
Jeg tror ikke dagens demonstration vil flytte noget udover en mængde fadøl og nogle øretæver.
#3 filmz-Kadann 19 år siden
Personligt synes jeg at demonstrationer er ganske demokratisk og en god måde at vise en samlet mening, som giver lidt mere "punch", end blot at lave en underskriftsindsamling på nettet, eller noget lignende værdiløst.
Du skal jo også tænke på at partierne i folketinget tit deltager i diverse former for demonstrationer og taler til dem, så det kan jo ikke betragtes som udemokratisk, hvis vores folkvalgte deltager.
Jeg tror da helt sikkert også at man kan opnå resultater på den måde, hvilket har vist sig igennem dansk historie. Uden demonstrationer og andre politiske midler, havde fagforeningerne jo aldrig gennemtrumfet ændringer til fordel for den almindelige arbejder f.eks.
Jeg ser demonstrationer, fredelige selvfølgelig, som et politisk værktøj, på linie med græsrodsbevægelser og partier, en ret vi har i danmark, til at komme frem med et budskab.
#4 maniac 19 år siden
#5 McPeter 19 år siden
Men ok - jeg er måske også påvirket af de demonstrationer der var mens jeg gik i gymnasiet. Dengang var det jo i hvert fald mest fordi man kunne få en fridag og iøvrigt drikke nogle øl... :-D
Ved dog ikke om jeg desideret synes det er udemokratisk at demonstrere - det er da en måde at blive hørt på ligesom underskriftindsamlinger, etc.
#6 filmz-Kadann 19 år siden
Jeg tror at demonstrationer har fået et dårligt ry, efter den ballade der har været i forbindelse med såkaldte autonome demonstrationer. Jeg har selv været med til nogle af disse og man kan altid regne med to ting:
1. Medierne blæser tingene op.
2. Medierne fortæller ikke hele historien.
Et eksempel på dette er en demonstration nede ved Johnni Hansens hus i Hundige, som forløb ganske fredeligt. Da folk bevægede sig væk, kom borgerne fra Greve og Hundige op og toppes med hhv. politiet og nazisterne.. ikke noget der var voldsomt, det var lidt malingsbomber (typisk et syltetøjsglas med maling i) og lidt flasker, politiet leverede tåregas og folk forsvandt. Hele affæren tog max. 10 min.
På samtlige aviser og tv-stationer blev det fremstillet som et kæmpe slagsmål, startet af de autonome grupper som havde lavet demonstrationen, faktum er blot at de grupper var på vej mon københavn med tog, da balladen opstod.
#7 DarkLight 19 år siden
#8 filmz-yoshimura 19 år siden
Sorry, det var bare lidt galle, jeg skulle af med. Jeg mener det ikke så slemt, men jeg synes, at demonstrationer er et latterligt tidsspilde, der for manges vedkommende har mere med pjæk end politik at gøre.
#9 McPeter 19 år siden
#10 rubberdub 19 år siden
And to be frank I don't really give a rats ass.