Gravatar

#121 Bruce 14 år siden

Antlion (115) skrev:
Hvad har det med sagen at gøre? Våben kan uddøve direkte skader på andre personer. Det kan stoffer ikke (passiv rygning undtaget).

Det er jo stadig mennesket og individets sociale arv og miljø bag, som håndterer våbnet. Det samme kan jo med rette siges om stoffer, som virker forskelligt på folk og som kan føre til både direkte overgreb på andre, eller indirekte qua man gør skade på sig selv. Man bliver måske selv et våben. Det hele kommer an på håndteringen og der er individets karakter og tilstand en væsentlig faktor. Jeg synes nu nok, at sammenligningen er relevant, i og med der i begge tilfælde er tale om en liberalisering, som i "best case scenario", ikke "skader nogle".

Det betyder ikke, at jeg er imod en liberalisering af stoffer for at komme den store kriminalitet til livs. For jeg tror så absolut ikke, at det bliver værre mht. stofmisbrugere, men til gengæld giver det større muligheder for at hjælpe folk, registrere dem. Men jeg er på ingen måde for, at man blot kan købe alle de hårde stoffer på en kaffebar f.eks.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#122 Antlion 14 år siden

Gravatar

#123 Antlion 14 år siden

#121:

Jeg forstår simpelthen ikke sammenligningen. Skal vi så også forbryde film og videospil, fordi de potentielt set kan "tricke" en persons psykopatiske tendenser?
Gravatar

#124 Bruce 14 år siden

#123 Nu er jeg ikke en alt eller intet person, så jeg har det med gerne at ville vende og dreje enhver sag individuelt og afdække fordele og ulemper og drage en konklusion herefter.

Ifbm. stoffer, er jeg for en liberalisering, men jeg erkender, at det ikke er en sort/hvid sag og at mange af modstandernes argumenter er reelle. Men jeg mener også, at det er på tide at forsøge noget andet, når samfundet taber kampen så stort, som man må konkludere ud af de sidste 40 år. Jeg er derfor ikke blot for en fuldstændig liberalisering, men "med måde".

Mht. våben, så er jeg afgjort ikke for en liberalisering, men jeg vil heller ikke kriminalisere folk, som forsøger at forsvare sig i eget hjem, mod uvedkommendes indtrængen.

Mht. film og videospil, så mener jeg, at der ER et betydeligt antal mennesker, som BLIVER negativt påvirket af at se eller spille film/spil af en given karakter, som slutteligt kan give sig udslag i tragiske begivenheder. Derfor mener jeg det er ok med censur mærkater, men at det for børn og unge først og fremmest er forældrene som står med ansvaret og kan trumfe denne censur, hvis de mener barnet/den unge er "moden" nok.

Men som sagt. Det er gråzoner det hele og ingen af disse eksempler er sammenlignelige.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#125 MBAD 14 år siden

#118 Jeg har ikke lyst til at udsætte mig selv for de skader, det oftest giver at deltage i en boksekamp - skal det også være ulovligt? Fordi du ikke frivilligt har lyst til at udsætte dig selv for påvirkning af et givet stof, og i den sammenhæng særligt fremhæver kvalme og svimmelhed, skal da ikke blandes ind i en diskussion om, hvorvidt andre skal have lov til at indtage dette stof. Din empati virker lidt malplaceret.
#120 Ligeså finder jeg, muligvis vi, dine holdninger til sagen afsporede og skræmmende.
Gravatar

#126 BN 14 år siden

MBAD (125) skrev:
Fordi du ikke frivilligt har lyst til at udsætte dig selv for påvirkning af et givet stof, og i den sammenhæng særligt fremhæver kvalme og svimmelhed, skal da ikke blandes ind i en diskussion om, hvorvidt andre skal have lov til at indtage dette stof. Din empati virker lidt malplaceret.

Jeg skal nok selv afgøre, hvad der fra MIN side skal "blandes ind i" en debat. Det kommer ikke dig ved. Du kan udtrykke din uenighed, men du kan ikke bestemme, hvad der motiverer andre til at udtrykke deres bekymring. Nogle fra min tidligere omgangskreds er døde af stofmisbrug, og et familiemedlem er blevet ødelagt mentalt af det, ligesom en god ven er endt som et vrag af samme årsag.

Stoffer kan ødelægge sindet, helbredet og tilværelsen, herunder det sociale liv, for mennesker. Det er ikke kun dødbringende stoffer der bekymrer mig.

Jeg bruger min bekymring og empati, hvis og når det passer MIG.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#127 BN 14 år siden

MBAD (125) skrev:
#120 Ligeså finder jeg, muligvis vi, dine holdninger til sagen afsporede og skræmmende.

Gaaaab ...

Nu kan det være nok med jeres vrøvl.

jeg gider ikke jeres pjat mere.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#128 Antlion 14 år siden

Nogle fra min tidligere omgangskreds er døde af alkoholmisbrug, og et familie er blevet ødelagt mentalt af det, ligesom en god ven er endt som et vrag af samme årsag.

Alkohol kan ødelægge sindet, helbredet og tilværelsen, herunder det sociale liv, for mennesker.

---

Nogle fra min tidligere omgangskreds er døde af tobakmisbrug, og et familie er blevet ødelagt mentalt af det, ligesom en god ven er endt som et vrag af samme årsag.

Tobak kan ødelægge sindet, helbredet og tilværelsen, herunder det sociale liv, for mennesker.

---

Nogle fra min tidligere omgangskreds er døde af madmisbrug, og et familie er blevet ødelagt mentalt af det, ligesom en god ven er endt som et vrag af samme årsag.

Mad kan ødelægge sindet, helbredet og tilværelsen, herunder det sociale liv, for mennesker.

---

Nogle...

---

Lad os ulovliggøre alt. Folk kan jo ikke styre at leve!
Gravatar

#129 MBAD 14 år siden

#126 Jamen så kan man jo ikke komme videre i en debat med dig, da en sådan helst bør bygge mestendels på logisk argumentation. Hvis du forhindrer mig i at tage stoffer, fordi du synes, at disses effekter er ubehagelige, synes jeg godt nok egentlig, at du er langt ude.
Gravatar

#130 MBAD 14 år siden

#127 Jeg tror desværre heller ikke, der er mulighed for, at man ved saglig oplysning kan gøre dig klogere, så det er helt fint.

Skriv ny kommentar: