Gravatar

#211 NightHawk 13 år siden

(34). Moulin Rouge

Nu kan jeg rigtig godt lide musicals, så “Moulin Rouge” er selvfølgelig ingen undtagelse i den forbindelse. Baz Luhrmans sanseberusende overflødighedshorn har så mange lag i sit herlige bizarre og mangfoldige univers af kulørt ramasjang at jeg, trods en alt for hektisk start hvor tempoet og redigeringen ganske enkelt er for opskruet til min smag, efterhånden måtte overgive mig fuldstændig til historien og derpå lod mig forføre med på det magiske musical trip. For efter de første 20-30 min falder der gradvist mere ro over historien, og Luhrman rammer efterhånden den helt rigtige balance mellem de bombastiske ballader tilsat højt tempo og de poetiske popsange, hvor kærligheden mellem de to protagonister får ro til at blomstre på smukkeste vis.

I din beskrivelse af den storladne romance mellem Christian og Santine rammer du fuldstændigt præcist i din analyse af måden Luhrman udnytter kærlighedsgenrens klichéer og sangene på, ved at bruge en slags Quintin Tarantino model til at mikse det gamle og genkendelige med en moderne make-over og rytme, så den nye historie udformet af dette sammensurium alligevel fremstår frisk og sprudlende. Når alt det så er sagt, er det stadigvæk en absolut nødvendighed for indlevelsen i filmen at de to skuespillere, hvis historie jo er hjertet i "Moulin Rouge", forstår at omsætte deres følelser så det transcendere det stilistiske menageri, hvilket Ewan McGregor og Nicole Kidman da i høj grad også gør med et par fremragende præstationer både mht. skuespillet og sangene. Det er simpelthen forrygende at overvære.

Ang. de forskellige numre er jeg helt enig med dig i forhold til medleyet af “Smels Like Teen Spirit”/“Lady Marmalade“/“Can-can“ bl.a. Det fungerer samlet set ikke særlig godt. Ligeledes finder jeg også, især som Madonna fan, versionen af “Like a Virgin” for knap så behagelig at lytte til. Ikke at redigeringen her fejler noget, nej det er måden den bliver fortolket på, som jeg ikke rigtig kan snuppe. Ellers er alt andet absolut verdensklasse, med “Your Song” som det helt store kirsebær på en farvestrålende og særdeles velsmagende lagkage af en film.

Som sædvanlig en fornøjelse at læse dine anmeldelser. Keep up the good work! :)

5/6
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#212 Collateral 13 år siden

#211: Tak for tilbagmeldingen. Musicals er en god ting, og denne er en af de allerbedste, i hvert fald på film.

Som jeg også får nævnt kort i anmeldelsen er jeg meget enig med hensyn til indledningen. Den er langt fra så vellykket som resten. Og faktisk er jeg, som ikke-Madonna fan, heller ikke så vild med "Like a Virgin". Selvom det sikkert er meningen at den skal være slesk og lidt pervers i denne udgave, tager det en smule overhånd. Selvom scenen, som du siger, stadig er godt klippet.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#213 evermind 13 år siden

Fed anmeldelse af Night of the Living Dead, og jeg er enig: Bestemt en fantastisk og utrolig stemningsfuld film!

Men når jeg læser flg.

Collateral (101) skrev:
Ydermere er det religionens fortaler der slutter filmen helt af, og efterlader et særpræget punktum, som er meget ironisk

slår det mig dog, om det er udgaven med præsten, din anmeldelse omhandler? I så fald vil jeg lige gøre opmærksom på, at det ikke er den oprindelige udgave, men et 30th-anniversary cut, hvor ca. 15 minutters spilletid er byttet ud med scener, der er filmet ca. 30 år senere, og filmen er tilsat ny musik (i øvrigt udmærket komponeret af Scott Vladimir Licina, der spiller præsten).

Jeg er ikke så tosset med denne udgave og synes bl.a. præsten ikke spiller særlig godt og scenerne med ham tager brodden af den originale, ret stærke slutning, hvor
de rednecks, der skulle komme vores overlevende til undsætning i stedet planter en kugle mellem øjnene på Ben.

Det var denne udgave af filmen, jeg selv så først, og dengang kunne jeg egentlig ganske godt lide det, men først efter det oprindelige cut blev filmen til en af mine favoritter.
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#214 Collateral 13 år siden

#213: Jeg kender kun denne udgave. Men det lyder til at det er 30th anniversary udgaven jeg så ejer. Både den og Dawn of the dead udgivelsen jeg har er ret... klodsede at se på. Rent indpakningsmæssigt. Men er det ikke noget med at Night of the living dead er public domain, og derfor er udgivet i så mange udgaver eller er det noget jeg har hørt forkert?

Tak for rosen, og jeg holder øje når jeg skal investerer i filmen på BD.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#215 evermind 13 år siden

#214 Det er rigtigt, Romero sikrede aldrig rettighederne til det, hvilket er årsagen til de mange udgivelser. Selv har jeg Millennium Edition på region 1-DVD, som Romero selv har godkendt (og som i øvrigt indeholder en bunke ekstramateriale, herunder den parodierende kortfilm Night of the Living Bread, hvor morderiske toastskiver belejrer vores hovedpersoner. :)

Jeg har læst, at kontrasten på BD-udgivelserne skulle være lige høj nok, dvs. en fin sort, men ofte lige kraftig nok i de hvide toner. Jeg skal ikke kunne sige, hvor slemt det er, men jeg holder mig nok til min udmærkede DVD-version.
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#216 Collateral 13 år siden

#215: Denne udgave roses i kommentarerne, og det lyder også til at det er den originale udgave.

Har ikke mulighed for at afspille R1, så skal helst have B, 2 eller region fri.
Gravatar

#217 evermind 13 år siden

#216 Okay, hvis/når du køber den, må du gerne smide et par ord om udgaven. Prisen er jo heller ikke tosset. :)
Gravatar

#218 Collateral 13 år siden

#217: Nej bestemt ikke. Kan bare ikke se om den er regionfri eller hvad.
Gravatar

#219 evermind 13 år siden

#218 Den er tilsyneladende region B-låst. Du kan læse en anmeldelse af den her.
Gravatar

#220 Collateral 13 år siden

#219: Har bestilt den og "Dawn of the Dead". Så nu må vi se. Den behøver ikke at ligne en million for min skyld, det er jo en halvgammel film, men kunne da være spændende hvis det er det oprindelige cut du snakker om der ligger derpå. Kunne jeg ikke umiddelbart læse ud af anmeldelsen om det er.

Skriv ny kommentar: