Gravatar

#201 Collateral 13 år siden

#200: Tak for dit skarpe (see what I did there?) øje, og for rosen ligeså.

Håber iøvrigt på at få set den næste top 60 film i dag. Nu har jeg endelig fået lånt mig til den.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#202 Peacemaker 13 år siden

#196 > Så vidt jeg ved er det også George A. Romeos første film, hvilket betyder at den vel har haft et ekstremt lavt budget. Desuden er filmen over over 40 år gammel, så overordnet skal han have respekt. Men den fungerer bare ikke særlig godt for mig, synes bestemt ikke den er creepy - derimod rimelig dum. Den kvindelige hovedrolle var prikken over I'et, efter min mening blev hendes overgearede skuespil en stor irritation for filmen.

Men nu gider jeg ikke ud i en stor disksution - på samme måde som da DjBeau kaldte Predator for en stinkende elendig film. Har vist også gjort klart at det ikke er et faktum, men blot min mening. Der er da også positive ting at nævne omkring filmen, for mig er det bare en gåde, hvordan den har nået sådan en høj status som den har i dag.
Gravatar

#203 Collateral 13 år siden

Den næste anmeldelse er skrevet, og kommer snarest. Vil dog prøve at se om jeg ikke kan komme lidt foran før jeg ligger den op, så der ikke behøver at gå helt så lang tid næste gang.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#204 Collateral 13 år siden

Så er det blevet tid til en ny placering:

[u]34. Moulin Rouge af Baz Luhrman:
Det er ironisk at vi lever i en tid hvor alting skal hives ned på så praktisk et niveau så muligt, når vi samtidig i højere og højere grad kaster omkring os med både kram og overfladiske kærlighedserklæringer. Kærlighedserklæringer er måske så meget sagt, men har man en facebook konto eller lignende, kender man formentlig også den type beskeder der er så overfyldt med superlativer at man næsten får det dårligt af at læse dem. På den anden side er der så den tidligere omtalte lav praktiske måde at tænke på. Den giver sig blandt andet udtryk i at kærlighed nu tilsyneladende ikke må bevæge sig frit over den danske grænse længere. Men hvad har alt dette at gøre med film? Jo nogen gange er det fantastisk i det jordbundne land vi lever i, at lade sig løfte af den højtflyvende og dramatiske nærmest Shakespearske kærlighed.

"Moulin Rouge" er en musical og handler om Christian (Ewan McGregor) der er en ung mand, som forelsker sig i danserinden Satine (Nicole Kidman). De tos kærlighed har dog svært ved at få lov til for alvor at blomstre, da den onde Duke (Richard Roxburgh) ikke bare længes efter, men også forlanger at Satine skal være hans. Christian, som er forfatter på det stykke der skal sættes op på Moulin Rouge og som The Duke betaler for, skriver derfor Satine og hans kærlighed ind i stykket, og vifter med andre ord deres forhold lige foran næsen på The Duke, som ikke fatter mistanke. Dog kan han ikke narres i al evighed, og Christian må ikke bare lærer kærlighed, men også jalousi at kende.

Musicals er noget der ofte splitter folk. Enten kan man se charmen og skønheden i denne form for film og teater, eller også anser man det for at være pjattet og urealistisk. Det vil næppe komme som nogen overraskelse at jeg tilhører den kategori der absolut elsker en god musical. Når det kommer til "Moulin Rouge" har jeg dog en fornemmelse af at mange ikke-musical mennesker lader sig tiltrække af Baz Luhrmanns karismatiske og smukke vision. For Luhrmann formår med denne film at skabe et univers der er så tilpas abstrakt i sit udseende, at selv folk som afskyer musicals for nogens vedkommende kan godtage at man i dette univers har musiknumrene inkorporeret.

Selve kærlighedshistorien, som er det absolutte centrum og hjerte af denne fortælling, er på trods af at være sammensat af en hel del klicheer, fantastisk vellykket. Ewan McGregors rejse lader os langsomt ind i såvel det egentlige Moulin Rouge, som i selve filmens univers og billedlige stil. På mange måder kan man sammenligne historiens måde at være sammensat på, med de numre der er i filmen, de fleste er "stjålne", men de får her deres eget unikke udtryk, og så er der naturligvis tilsat enkelte originale numre. Det samme gælder for historien, der er mange klicheer, og kærlighedshistorier er formentlig dem vi har hørt allerflest af, men denne film tilføjer det et ekstra niveau, ved at gøre det så højtravende, og så smukt at jeg i hvert fald ikke kan andet end at blive reddet med. Jeg husker tydeligt den første gang jeg så denne film, og det der glæder mig er at det ved mit nylige gensyn var de samme steder da gav mig kuldegysninger, og det var særligt de samme toner der for mig ramte emotionelt plet.

Ewan McGregor og Nicole Kidman synger nemlig fremragende, og det er der uden tvivl blevet talt meget om. Derudover spiller de også stærkt. Kidman går fra legesyg til død alvorlig på et kort øjeblik, og formår sammen med Jim Broadbent, som spiller Harold Zidler, hele tiden at bibeholde den seriøse holdning om at "the show must go on" nedenunder alt hvad hun siger og gør. Derudover ser hun fantastisk ud igennem hele filmen, og man tvivler aldrig på hvorfor de to mænd kæmper om hende. McGregor er ikke bare fremragende i sig selv, men bakkes op af særligt John Leguizamo (som spiller Toulouse-Lautrec). Det er overordnet set karaktererne i dette univers der tilføjer den storladne historie noget nyt. Det og det uovertrufne sammenspil imellem McGregor og Kidman er hvad der giver denne film dens hjertelighed og dens ægthed.

Donald McAlpines billeder er smukke. Han får gang på gang seeren til at gispe efter vejret, og forstærker de følelser filmens sange skaber. I samarbejde med klipper Jill Bilcock formås det at skabe en balance mellem det intense og det romantiske. Nogle gange kombineres de to endda. Jeg må dog sige, i forbindelse med klipningen, at den del af filmen der indeholder bl.a. en fortolkning af Nirvanas "Smells like teen spirit", er filmens absolut største minus. Det er naturligvis ikke alene den her lidt rodede klipning, men også musikken der fejler, og jeg priser mig lykkelig for at en af filmens bedste scener (hvor McGregor fremfører Elton Johns "Your Song") er placeret kort efter denne passage i filmen, for det var hvad der holdt min interesse første gang jeg så filmen.

Verden kan være et frygtelig virkeligt sted at være. Derfor har vi alle sammen brug for kærligheden, og vi har brug for nogen gange bare at være ulogiske, upraktiske og forelskede. I og med at denne film i den grad formår at vise dette, og det endda med en af de smukkest sammensatte billedsider i en moderne musicalfilm, er det en absolut fornøjelse at kunne placerer denne film på en 34. plads.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#205 BN 13 år siden

Collateral (204) skrev:
34. Moulin Rouge af Baz Luhrman


Urghh! Her kom du så til en film, som simpelthen er for meget, om jeg så må sige. Jeg kan ikke lide musikarrangementerne, jeg finder filmen alt for sukret og pompøs i sit udtryk, og jeg blev ikke revet med af hverken historien eller stemningen eller den postulerede kærlighed mellem McGregor og Kidman ... eller noget som helst andet. Den indeholder enkelte flotte sekvenser, som jeg som filmfan godt kan nyde, og det var da pudsigt at se og høre de to hovedrolleindehavere synge (det klarede de meget fint), men samlet set er det bare for lidt.

2/6

Nej, så kan jeg langt bedre lide 'Strictly Ballroom', som både har charme, en vis gakket humor, bedre musik og nogle flotte dansescener, samt en kærlighedshistorie, som jeg tror mere på. 'Strictly Ballroom' ligger til 4/6 i min bog (og kan ikke komme højere).
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#206 Collateral 13 år siden

#205: "Strictly Ballroom" har jeg til gode. Men som jeg skriver i den næste anmeldelse der kommer er jeg nok en sentimental gut af og til, og jeg kan godt lide at det bliver både storladent og flyvende af og til. Synes dog præstationerne i denne film trækker den ned på et mere virkeligt emotionelt niveau, og sukret synes jeg faktisk ikke den er. Stiliseret vil jeg hellere kalde det :)
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#207 BN 13 år siden

Collateral (206) skrev:
Stiliseret vil jeg hellere kalde det :)


Den er jeg helt med på. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#208 wimmie 13 år siden

Yay! Moulin Rouge :D
Har vist ikke lagt skjul på herinde at det er én af mine all-time yndlingsfilm (nr. 2 på min liste).

"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#209 Collateral 13 år siden

"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#210 Collateral 13 år siden

Alle anmeldelser fra top 60 kan også læses her: http://poesimedtaender.blogspot.com/
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone

Skriv ny kommentar: