Gravatar

#291 Wangsgaard 13 år siden

Jeg er stor Kurbick fan og bakker Collateral op. Jeg er meget enig i din anmeldelse af Eyes wide shut. Synes bestemt ikke det er en af hans svageste film, men en enorm stærk film. Jeg har set den utal af gange fordi jeg også selv føler mig fanget og føler der er så meget mellem linerne som ikke bliver sagt men ligger under overfladen og lure. Glæder mig til at se om flere hans film kommer på din liste. Du skal dog gøre dig den tjeneste at se de andre du mangler :)
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#292 Collateral 13 år siden

#291: Mange tak for støtten! Det var efterhånden tiltrængt. Jeg skal nok få set de sidste.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#293 Collateral 13 år siden

Her kommer så listen over de første 30 film på min top 60. Jeg har overvejet meget om jeg skulle rode lidt rundt, særligt i bunden, men jeg har besluttet at listen er et nedslag i tiden, på den måde at den så vidt muligt (udover tilføjelsen af "Black Swan") skal se ud som jeg sammensatte den oprindeligt. Film som "Sweeney Todd" og særligt "The Crow", ville jeg eksempelvis gerne have tilføjet, men nu holder jeg mig til det jeg har. Skulle jeg lave en liste næste år, eller om 5 eller 10 år, ville den sikkert se anderledes ud, men jeg har først og fremmest lavet denne liste for at få lov at fortælle om hvad det er jeg kan lide, ved nogle af de film jeg holder allermest af. En anden ting jeg overvejede, var at udvide de oprindelige anmeldelser. Særligt er anmeldelserne af "New Nightmare", "Face/Off", "Secret Window" og et par andre film, langt fra så omfattende som de senere blev. Jeg er dog endt med, igen, at beslutte at lade det være som det er. Igennem denne liste har jeg udviklet mig som skribent, og det kan jeg faktisk godt lide at man kan se. Det er i øvrigt også denne liste der ledte til at jeg søgte på BDlive, hvilket jeg er meget glad for, fordi der er et fint fællesskab på den side, og at i øvrigt er spændende at være del af en side, der på den måde er i udvikling. Nå, men så er vi tilbage ved udgangspunktet. Her er de 30 første placeringer:

30. Eyes Wide Shut af Stanley Kubrick
31. Neverwas af Joshua Michael Stern
32. Der Untergang af Oliver Hirschbiegel
33. Finding Neverland af Marc Foster
34. Moulin Rouge af Baz Luhrmann
35. Black Swan af Darren Aronofsky
36. Jaws af Steven Spielberg
37. Big Fish af Tim Burton
38. Vredens dag af Carl Th. Dreyer
39. Wall-E af Andrew Stanton
40. Night of the Living Dead af George A. Romero
41. Disney’s Pinocchio
42. Ed Wood af Tim Burton
43. The Dark Knight af Christopher Nolan
44. Batman Returns af Tim Burton
45. Blow af Ted Demme
46. Fight Club af David Fincher
47. Bride of Chucky af Ronny Yu
48. The Libertine af Laurence Dunmore
49. The Dark Crystal af Jim Henson & Frank Oz
50. Sleepy Hollow af Tim Burton
51. Kærlighed på Film af Ole Bornedal
52. Secret Window af David Koepp
53. A Nightmare on Elm Street (1984) af Wes Craven
54. Gran Torino af Clint Eastwood
55. El Laberinto Del Fauno af Guillermo Del Toro
56. Child’s Play af Tom Holland (Don Mancini)
57. Passion of the Christ af Mel Gibson
58. The Breakfast Club af John Hughes
59. Face/Off af John Woo
60. Wes Craven’s New Nightmare
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#294 NightHawk 13 år siden

30. Eyes Wide Shut, 5/6. Super fedt at se Stanley Kubricks sidste film repræsenteret på din liste. Jeg havde den også med på min egen liste, og er derfor fuldstændig enig i din vurdering, samt de ting du fremhæver som filmens stærkeste kort. Måden historien bliver visualiseret på ved at bruge de mange seksuelle under og overtoner som en usynlig fjende, der truer ægteparrets eksistens, er intet mindre end genialt udført, og Tom Cruise og Nicole Kidman lever da også fuldt ud op til forlæggets høje niveau med et par sublime præstationer.

Jeg synes lige som dig også, at “Eyes Wide Shut” hører til Kubricks allerbedste film, og man kunne såmænd også sagtens argumentere for, at den sågar var den bedste af hans værker. Du nævner også Kubricks touch, og igen er det absolut kun noget jeg kan nikke genkendende til, bl.a. med den langsomme redigering, samt kombinationen af og udnyttelsen af musikken som ekstra hjælpemiddel til at skabe en bestemt stemning.

Det er jo netop nogle af disse ting, der også går igen i hans andre film, så må stille mig komplet uforstående over for BN’s kommentar om, at “Eyes Wide Shut” mangler Kubricks touch.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#295 BN 13 år siden

NightHawk (294) skrev:
så må stille mig komplet uforstående over for BN’s kommentar om, at “Eyes Wide Shut” mangler Kubricks touch.

BN (287) skrev:
uden dermed at sige, at der slet ikke [er] noget af dette "touch".
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#296 NightHawk 13 år siden

# 295 -

Jo men dermed siger du så også, at "Eyes Wide Shut" ikke i lige så høj grad er præget af Kubricks touch, som hans andre film er, og det er jeg slet og ret lodret uenig med dig i.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#297 BN 13 år siden

NightHawk (296) skrev:
# 295 -

Jo men dermed siger du så også, at "Eyes Wide Shut" ikke i lige så høj grad er præget af Kubricks touch, som hans andre film er .....

Det er korrekt. Jeg mener, at dette "touch" eller præg ER til stede, men ikke i så høj grad som jeg kunne have ønsket mig.

Men måske er jeg simpelthen bare mere betaget af visse af hans andre film. ... Jeg tror dog, jeg skal have mig et gensyn med 'Eyes Wide Shot' i nær fremtid. Sommetider reviderer man jo sin holdning ved sådanne gensyn. Så hvem ved? ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#298 Antlion 13 år siden

#293:

"Vredens dag" overgår fortsat alle filmene. :)
Gravatar

#299 IK 13 år siden

Antlion (298) skrev:
"The Dark Knight" overgår fortsat alle filmene. :)

Fixed! Jeg er vist blevet smittet af BN. :)
Gravatar

#300 Collateral 13 år siden

Apropos Kubricks touch, vækkede filmens tracking shots også mindelser om "Ondskabens Hotel".

Der i øvrigt også en scene jeg overvejede at nævne i anmeldelsen, men droppede fordi det var lidt omfattende at forklarer hvad der er det fede ved den. Scenen hvori Cruise står bøjet over en kvindes lig, og han bukker sig ned mod det. Ja det lyder umiddelbart tamt, men denne simple ting bliver simpelthen holdt så længe at det får en betydning, uden at jeg helt forstår hvad det er. Et øjeblik kan man næsten blive i tvivl om hvorvidt han har tænkt sig at kysse liget? Eller måske var det bare min tossede hjerne på overarbejde. Who knows?

#297: Hvis Bruces anbefalinger kan lokke gensyn ud af dig (som jeg synes at have hørt andetsteds), må min og Nighthawks samlede anbefaling også kunne ;)

#298: Det synes jeg selvsagt ikke. Men nu er denne type liste jo også meget personlige. Det handler i ligeså høj grad om what makes me tick som det handler om filmenes egentlige kvaliteter. Eksempelvis er placering af "Bride of Chucky" udelukkende et spørgsmål om at jeg altid er godt underholdt af den film, og langt fra at jeg påstår at den filmisk er på højde med, eller overgår de film jeg har placeret under den.

Skriv ny kommentar: