Gravatar

#551 NightHawk 13 år siden

# 539 -

26. Back To The Future

Altid super fedt at se Robert Zemeckis klassiker repræsenteret! Det er en af de film som bare har en uovertruffen universel filmmagi over sig der gør, at den er elsket af mange generationer og med al sandsynlighed vil blive ved med at være det mange mange år ud i fremtiden. Jeg glæder mig virkelig til at præsentere trilogien for min nevø og niece, når de bliver lidt ældre. Og ellers er jeg jo fuldstændig enig, i alt hvad du har skrevet om "Back To The Future", som er og bliver en vidunderlig og mega charmerende oplevelse. :)

Herlig anmeldelse du har skrevet, som går lige i mit nostalgiske filmhjerte. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#552 Collateral 13 år siden

#551: Godt du kunne lide min anmeldelse. Havde faktisk leget med ideen om at lade 2eren tage pladsen, bare for at kunne anmelde en lidt mindre velanset film, men etteren er, som det så ofte er tilfældet, utvivlsomt den bedste af filmene i min bog, og det måtte trods alt tælle højere end trangen til at lege 'Rasmus modsat'. Hvad synes du om de øvrige to film (kan ikke huske om du har nævnt det andetsteds)?
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#553 BN 13 år siden

Collateral (539) skrev:
fra skuespillet over kameraarbejdet og til instruktionen, fornemmes det tydeligt hvilket hjertebarn denne film har været for folkene bag. Det smitter af på hele oplevelsen, som over samtlige to timer er så engagerende at man selv ved gentagende syn vil kunne finde nye ting at glæde sig over.

Samme oplevelse af BTTF har undertegnede.

Jeg synes (af uransagelige årsager), at det er et rigtig godt valg til en topliste. BTTF (og dens efterfølgere, som jeg nyder ligeså meget) er en fornøjelse at se HVER gang. Den har en sprudlende fortælleglæde og en mere end veloplagt humor. En tidløs (no point intended) eventyrkomedie-klassiker af en slags, der er langt imellem.

10/10
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#554 Bruce 13 år siden

BN (550) skrev:
..., at jeg syntes, at visse filmfans her på siden var ret forudsigelige med deres karaktergivning til ... ikke hvilke som helst film, men især nyere blockbusters fra 2000 og fremefter (f.eks. The Dark Knight og Inception), idet sådanne film for disse personers vedkommende ofte daler i karakter ved gensyn. Jeg kan ikke sige mig fri for indimellem at føle, at de går fra umiddelbar begejstring/tilfredshed til en slags bevidst eller ubevidst modreaktion overfor hype og mainstream-popularitet.

Jeg skal slet ikke undsige mig, at der findes mennesker, som uvist af hvilken grund, finder mere glæde i at udtrykke en selvvalgt bevidst attitude overfor en given film, fremfor at give udtryk for noget så simpelt som kvaliteten af deres filmsyn. Der er formentlig to retninger og en psykolog kan formentlig få dette tolket hen i retning af usikkerhed omkring egen identitet og ønsket om at tilhøre en enhed, en gruppe, hvor selve akten at juble med ligesindede fodboldfans eller ønsket om at generere opmærksomhed ved altid at stå i opposition til mainstream opfattelsen, er vigtigere end kampen.

Som der ganske givet findes disse uselvstændige eksistenser, så findes der formentlig også dem, som rent faktisk blot giver udtryk for deres reelle syn, hvoraf nogle ikke formår eller gider bruge tid på at argumentere herfor og andre gør.

Vi kan hver især give udtryk for en forudsigelighed omkring såkaldte filmfans karaktergivning, op som ned, men deri ligger der vel så også en forudsigelighed i, at nogle filmfans er ret forudsigelige i deres fremsatte påstande omkring andre filmfans motiver og spørgsmålet er så, om dette så ikke netop kan beskyldes for at være motiveret af det man egentlig skyder andre i skoene, fordomme og personlige præferencer.

I den anledning, kunne jeg fremføre samme oprindelige udsagn ... with a twist

..., at jeg syntes, at visse filmfans her på siden var ret forudsigelige med deres karaktergivning til ... ikke hvilke som helst film, men især nyere blockbusters fra 2000 og fremefter (f.eks. The Dark Knight og Inception), idet sådanne film ofte inden premieren, søges ophøjet til det største siden Jesus gik på Genezareth sø og sidenhen, ukritisk søges forsvaret.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#555 BN 13 år siden

#554 - Bruce:

Pyha, det var godt nok en lang smøre ... og så endda om noget, som slet ikke var min pointe!

Jeg taler ikke om nogens "motiver" - jeg taler om at lade sig begejstre helt umiddelbart eller impulsivt for så derefter at miste begejstringen helt eller ihvertfald delvist. Og jeg vover jo bare at sige, at jeg ikke selv kan følge denne impulsivitet. Lad os kalde det en udveksling af erfaring/oplevelse omkring film. ;-)

Hvad jeg dog ikke forstår, er at du til MIG taler om, at visse film "ukritisk søges forsvaret". Er det virkelig dit indtryk af mig? Altså at jeg ikke har kritisk sans eller sans for analysere godt og skidt i film, men bare æder alting råt? Plejer du (eksempelvis) at se MIG hype kommende Christopher Nolan-film?

De sidste tre linjer i dit indlæg bekræfter da ihvertfald det, jeg skrev om "en modreaktion overfor hype".
Gravatar

#556 Bruce 13 år siden

BN (555) skrev:
Jeg taler ikke om nogens "motiver" - jeg taler om at lade sig begejstre helt umiddelbart eller impulsivt for så derefter at miste begejstringen helt eller ihvertfald delvist. Og jeg vover jo bare at sige, at jeg ikke selv kan følge denne impulsivitet. Lad os kalde det en udveksling af erfaring/oplevelse omkring film. ;-)

Ok, men det er altså ikke sådan, at jeg forstår formuleringen:

at jeg syntes, at visse filmfans her på siden var ret forudsigelige med deres karaktergivning til ... ikke hvilke som helst film, men især nyere blockbusters fra 2000 og fremefter (f.eks. The Dark Knight og Inception), idet sådanne film for disse personers vedkommende ofte daler i karakter ved gensyn. Jeg kan ikke sige mig fri for indimellem at føle, at de går fra umiddelbar begejstring/tilfredshed til en slags bevidst eller ubevidst modreaktion overfor hype og mainstream-popularitet.

Hvor jeg mener, at sidstnævnte markerede tekst, netop omhandler motiver. Og det var med det in mente, at jeg skrev ovenstående. Og det er jo ikke fordi, at jeg mener, at du har uret. Jeg er da ganske overbevist om det modsatte :)

Hvad jeg dog ikke forstår, er at du til MIG taler om, at visse film "ukritisk søges forsvaret". Er det virkelig dit indtryk af mig?

Nej, udsagnet er ikke møntet på dig, men blot indenfor samme kontekst lige så generelt formuleret som den markerede tekst herover, at der også findes dem, som ikke behøver en film, for at være forsikret om, at den er fantastisk.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#557 BN 13 år siden

#556 - Bruce:

Begejstring er man ikke selv herre over - det er jo en spontan ting. Så her er begrebet "motiv" ude af billedet. Og modvilje/modreaktion kommer ligeledes spontant eller naturligt fra hjertet, så også her er "motiv" ude af billedet. Om man så er bevidst om, at éns irritation over hysterisk hype måske påvirker karaktergivningen en lille smule (idet man tænker "Nah, slap dog af. Så er den altså heller ikke bedre!"), er en anden snak. På en måde er det vel naturligt, for når man giver karakter til en film, som man finder god, men voldsomt overvurderet, kan man nok have lyst til at udtrykke det gennem karakteren.

Bruce (549) skrev:
Men er det ikke det, som kendetegner de fleste mainstream blockbusters, lidt ligesom Lady Gaga og Britney Spears musik? Ørehængere med tidlig udløbsdato, fordi man ofte bygger film op om skabeloner, med genkendelige karakterer, stereotype ageringsmønstre og samlebånds effekter, men som netop rammer et bredt publikum, som kan skæppe i kassen. Jeg synes ikke det er så usandsynligt, at man lader sig rive mere med, eller er mere positiv ved et første syn, end ved et andet. Det er netop gensynet som er med til at kvalitetssikre en given film.

Uha, dér fik du da også lige nævnt det mest overfladiske overhovedet af den alt for overfladiske, upersonlige og samlebåndsagtige musik, der alt for tit fylder vore dages radiokanaler! ;-D

Jo, jeg finder det absolut sandsynligt, at man kan falde for pænt indpakket musik og film, for det gør mange. Jeg gør det bare ikke selv - d.v.s. det kan andre måske mene om mig, men jeg falder ihvertfald ikke for noget for så relativt kort tid efter at tage afstand fra eller udtrykke forbehold overfor det.

Ellers vil jeg give dig ret i, at det er gensynet som er med til at kvalitetssikre en given film. Også for mig.
Gravatar

#558 Babo84 13 år siden

Nogen har altid ondt i røven over hype og popularitet, så jeg kan skam følge dig.
Gravatar

#559 NightHawk 13 år siden

Collateral (552) skrev:
#551: Godt du kunne lide min anmeldelse. Havde faktisk leget med ideen om at lade 2eren tage pladsen, bare for at kunne anmelde en lidt mindre velanset film, men etteren er, som det så ofte er tilfældet, utvivlsomt den bedste af filmene i min bog, og det måtte trods alt tælle højere end trangen til at lege 'Rasmus modsat'.

Jeg synes også det ville have været et helt forkert grundlag at tage en film med på listen, hvis det var set ud fra en "Rasmus modsat" filosofi, som jeg er sikker på, at du ville have ærgret dig over bagefter. Så jeg er bestemt meget glad for at se, at du fulgte dit filmhjerte og tog den film med, som du følte var den bedste. :)

Hvad synes du om de øvrige to film (kan ikke huske om du har nævnt det andetsteds)?

Af de to andre film i serien kan jeg faktisk bedst lide 3'eren pga. den mere varme tone og hele western miljøet, som er meget gennemført. 2'eren er bestemt også en rigtig god film, men det er også den mest sortsynede og kyniske i trilogien, hvilket jo passer perfekt ind i dens underliggende tema, men for mit vedkommen samtidig også gør filmen til en knap så charmerende oplevelse som de to andre. :)

En bedømmelse af de tre film ville se således ud :

Back To The Future, 10/10
Back To The Future II, 8/10
Back To The Future III, 9/10

"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#560 Collateral 13 år siden

NightHawk (559) skrev:
Jeg synes også det ville have været et helt forkert grundlag at tage en film med på listen, hvis det var set ud fra en "Rasmus modsat" filosofi, som jeg er sikker på, at du ville have ærgret dig over bagefter. Så jeg er bestemt meget glad for at se, at du fulgte dit filmhjerte og tog den film med, som du følte var den bedste. :)

Det havde det helt sikkert også, og det var også derfor det aldrig så sådan ud på listen, men blot forblev en lille 'for sjov' overvejelse.

NightHawk (559) skrev:

Hvad synes du om de øvrige to film (kan ikke huske om du har nævnt det andetsteds)?

Af de to andre film i serien kan jeg faktisk bedst lide 3'eren pga. den mere varme tone og hele western miljøet, som er meget gennemført. 2'eren er bestemt også en rigtig god film, men det er også den mest sortsynede og kyniske i trilogien, hvilket jo passer perfekt ind i dens underliggende tema, men for mit vedkommen samtidig også gør filmen til en knap så charmerende oplevelse som de to andre. :)

En bedømmelse af de tre film ville se således ud :

Back To The Future, 10/10
Back To The Future II, 8/10
Back To The Future III, 9/10

Personligt vil jeg nok give begge efterfølgere 8/10, men det ændrer ikke på at de begge er super underholdende, og særligt finder jeg det imponerende hvordan de på originalen, og genbruge en masse 'gags' uden at det kommer til at fremstå som en for nem løsning. Er også ret pjattet med når de forskellige tidslinjer overlapper hinanden. Det tilføjer særligt til 2erens spænding imo. Den kynisme du nævner i forbindelse med toeren, er jeg helt enig i er tilstede, men synes jeg også er en af den films styrker. Det tilføjer ekstra til den kant, som allerede så småt var tilstede i 1eren i kraft af skellet mellem byen (hvis navn jeg ikke kan komme på?) anno '55 i forhold til '85 udgaven af samme sted, som er mere rodet og generelt uvedligeholdt.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone

Skriv ny kommentar: