Gravatar

#1 Ispep 10 år siden

Hvad mener jeg? Jo, se... Jeg har en ven, som konstant putter film lidt i nogle kasser ift. hvor betydningsfulde de er. Eller rettere; ambitiøse. Når jeg f.eks. siger: "Raiders of the Lost Ark" er en af de bedste film lavet, så svarer han: "Ja joh, i genren". "Det er jo "kun" en genrefilm". Personligt deler jeg ikke filmkunst op i genrer, mainstream vs. independent, stor vs. smal, men går efter den enkeltes film betydning for mig. Men det afhænger naturligvis af det individuelle behov og hvad man anser som værende større "filmkunst".
Gravatar

#2 Fredag 10 år siden

Jeg deler dem op i 3. 1 til dig, 1 til BN og en til mig;)

Men ellers nej, jeg måler som sådan ikke filmene ud fra en standard, at den hører til der og den der. Det kan dog også være svært at rangere film generelt.
Gravatar

#3 BN 10 år siden

Filmkunst er filmkunst, uanset genre og diverse kategorier. Personligt deler jeg kun film op i "større" og "mindre" filmkunst, samt "god" og "dårlig" filmkunst.

Jeg kender flere store/populære mainstream film, der er stor filmkunst, end jeg kender små, smalle film, der er det. Den der påstand, man nu og da støder på med, om at rendyrket, harmløs underholdning ikke skulle være ligeså meget kunst som de film, der tilstræber at være meningsfyldte og at have et budskab, eller som de film, der er eksperimenterende m.h.t. form og fortælling, er og bliver én stor gang forløjet snobberi.

http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#4 Ispep 10 år siden

Det kommer lidt an på behovet hos den enkelte. Hvis harmløs underholdning er uinteressant, så er den det. Jeg har flere behov. Derfor er filmkunst for mig nok flere ting.
Gravatar

#5 Patriarch 10 år siden

Raiders of the Lost ark er en af de bedste film i alle genre. Hvis ikke er det genren den er gal med.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#6 BN 10 år siden

Ispep (4) skrev:
Jeg har flere behov. Derfor er filmkunst for mig nok flere ting.

For mig er filmkunst ikke blot "flere" ting, men ALLE ting (læs: alle film). Men der er bestemt forskel på "større"/"god" filmkunst og "mindre"/"dårlig" filmkunst.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#7 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Ispep (1) skrev:
Hvad mener jeg? Jo, se... Jeg har en ven, som konstant putter film lidt i nogle kasser ift. hvor betydningsfulde de er. Eller rettere; ambitiøse. Når jeg f.eks. siger: "Raiders of the Lost Ark" er en af de bedste film lavet, så svarer han: "Ja joh, i genren". "Det er jo "kun" en genrefilm". Personligt deler jeg ikke filmkunst op i genrer, mainstream vs. independent, stor vs. smal, men går efter den enkeltes film betydning for mig. Men det afhænger naturligvis af det individuelle behov og hvad man anser som værende større "filmkunst".

Er det ikke en strid om ord? Man er vel nødt til at bedømme filmen på dens præmis. Jeg synes Dum & Dummere, The Naked Gun, Home Alone, Dirty Rotten Scoundrells, Life of Brian og flere Pink Panther-film er store film til 6 stjerner. Men jeg er nødt til at sammenligne dem med andre film med samme præmis, nemlig at de skal være sjove. Jeg siger ikke dermed, at komik er en mindre fin genre end fx drama eller suspense, men jeg synes det vil være både urimeligt og umuligt at stille dem overfor en film som Heat, Godfather, Apocalypse Now, Good Bad Ulgy, Ben Hur eller Saving Private Ryan. Det er i mine øjne simpelthen usammenlignelige størrelser.

For mig er det eneste parameter, man egentlig kan sammenligne på, hvor underholdt man er af en film, og hvor mange gange man har lyst til at se den. Det er måske ikke et rigtigt kvalitetsparameter, for en film som Commando er nok en af dem, jeg har set flest gange, og det er nok en meget snæver gruppe, der vil betegne den som en "stor film".

Jeg holder dog fast i underholdningsparametret som det vigtigste, og det er også det der gør, at alle de film jeg nævner, i min bog er til 6 stjerner, på nær Commando, som jeg nok vil give 5.
Doctor Last Warning
Gravatar

#8 Ispep 10 år siden

Det er ikke helt min definition af begrebet kunst.
Gravatar

#9 Ispep 10 år siden

Underholdningsværdi kan også være lig med kvalitet. Jeg underholdes af "Heat", samtidig synes jeg også det er en af de bedste fim lavet. En film skal også for mig have en vedvarende effekt, hvis den skal være en favorit. Det kan netop være en gensynsglæde. Jeg kan godt se en fremragende film, som jeg kan værdsætte, uden jeg egentlig synes den hører blandt favoritterne.
Gravatar

#10 Fredag 10 år siden

#8 Så lad os høre hvad din definition af begrebet kunst er:-)

Skriv ny kommentar: