Et lidt halvsjoflet aftenmåltid - hvor jeg ikke havde noget af det jeg egentligt havde planlagt. Det endte med paneret hellefisk, på rugbrød med citronmayo, majskolber og salat med div. peberfrugter, tomater mm.
Jeg skal lave lasagne i morgen...og det er faktisk en af de ting, jeg ikke rigtig kan finde ud af...det kommer til at smage af ingenting, når jeg lavet det.
Jeg skal lave lasagne i morgen...og det er faktisk en af de ting, jeg ikke rigtig kan finde ud af...det kommer til at smage af ingenting, når jeg lavet det.
Nogen der har en rigtig god opskrift?
Jeg laver selv retten på geføle and what nok. Derfor får du mængdemålene fra min kogebog, hvor jeg så markerer, hvor jeg afviger fra opskriften. Hvis du følger opskriften slavisk, finder jeg, at der er for lidt vædde i sovsen, men det er en smagssag, så jeg vil anbefale dig at have en dåse tomater stående, som du kan tilsætte, hvis du sku få behov for det. Hvis du altså vælger at følge opskriften fra bogen. Jeg finder, at min version af kødsovsen bliver svampet/smattet, hvilket jeg er stor tilhænger af. Det er ikke sådan, at retten sejler til sidst, men den er absolut ikke tør.
Grøntsager 2xLøg 4x Fed Hvidløg (Jeg bruger dobbelt, jeg er glad for smagen) 300n gram Gulerødder 200 gram Bladselleri 100 gram Peberfrugt (Det bruger bogen ikke, jeg er glad for smagen)
Kød + det løse 500 gram Hakket oksekød (Bogen siger 800 gram) 200 gram Bacon i tern (Bogen siger 100 gram) 4 dåser Hakkede tomater (Bogen siger to, men jeg finder, at kødsovsen bliver for tør med to) Eventuelt et glas rødvin eller to. 9 Lasagneplader Rasp
Samtlige krydderier er efter egen smag Salt Peber Timian Oregano Basilikum (Den eneste, jeg har frisk fra egen plante, det kan anbefales)
Olie til stegning
Bechamelsovs: 100gram Revet ost (Jeg køber en pose på 250gram og tilsætter resten til toppen) 4 dl Mælk 2 spsk Mel (Det siger opskriften, jeg tilsætter, til jeg kan se, at der er nok) Smør (Opskriften siger æg - jeg bruger smør) Peber
For at starte med sovsen, har jeg rimelig stor succes med en klassisk melbollehvidsovsting. Altså: Smeltet smør, rør mel i til det er kaget/melbollesolidt. Rør op med mælk. Jeg rører ikke for meget mælk i ad gangen, da jeg finder, at det så klumper for let. Når sovsen er kogt op, slukker jeg for blusset, rører mit revne ost i + peber og tager sovsen af umiddelbart efter, ellers brænder den på for let. Lige inden brug, varmer jeg sovsen igennem for at sikre mig, at der ikke er noget, der har "sat" sig.
Kødsovsen laver jeg ved at starte med hakkede løg og hvidløg i bunden af en gryde. Når de er ved at være blanke, tilsætter jeg revne gulerødder og bladselleri.
Når grøntsagerne er faldet sammen og blankede igennem tilsætter jeg det hakkede oksekød. Jeg plejer at brune det ved middel varme med låg på, mens jeg rører det igennem et par gange. Mens kødet bruner, steger jeg bacon ved siden af på en stegepande. Det stegte bacon bliver taget af panden når det er lidt over halvt færdigt. Der skal være bid i, men det er ikke for brunet, når jeg tager det af.
Det stegte bacon blandes med det nu brunede oksekød og her plejer jeg at tilføre de forskellige krydderier og lade retten stå i nogle minutter, til de første smagsindtryk begynder at sætte sig.
Det allersidste jeg gør, inden jeg tilsætter væske, er at tilsætte hakket peberfrugt, der ikke skal have alt for længe, før det bliver lidt trist i det.
Så hælder jeg rødvin og hakkede tomater i. Jeg skruer ned for blusset og lader retten simre i minimum en time. Gerne to.
Min varmluftsovn er sat på 190 grader. Jeg smørrer et "standard"-fad. med olie. Faddets størrelse passer til to hele lasagneplader på langs + en knækket til at fylde hullerne
Først hælder jeg et lag kødsovs, efterfulgt af et lag bechamelsovs i. Hernæst cirka 3 lasagneplader Det samme gentager sig, til der ikke flere plader er. Det resterende kødsovs på toppen + sovs. Herefter bruger jeg som sagt 150 gram revet ost. Sidste gang brugte jeg oven i det 100gram revet cheddar, det kan anbefales
Rasp helt på toppen.
Ovnen i 35 minutter.
Jeg plejer at spise retten med en standardiseret salat og flutes til.
#64: Det tager ikke vildt lang tid i arbejde. Maks en halv time. #65: Først og fremmest skal det have lov til at simre igennem. To timer gør underværker. Men hvis du også gør det, må du igang med at voldkrydre :P
Du kan vel lave kødsovsen som en chilli con carne uden bønner. Jeg har ikke meget forstand på ost men man kunne vel bruge noget med mere "nosser" i? Personligt kan jeg godt lide salvie og det bruger Italienerne i stor stil så denne kraftige krydderurt kunne vel tilsættes?Suppler med en god eddike af en art.
Jeg er faktisk uenig med Kochies opskrift...rødvinen skal i tidligere...men mit problem er, at jeg ikke kan få det til at smage af lasagne...det smager fint nok, men det er sgu meget ligesom en kødsovs med pasta...
Vil egentlig nok også putte peberfrugt og bacon i til sidst, og ikke lade det simre med
#1061 jessup 15 år siden
#1062 Skeloboy 15 år siden
Nogen der har en rigtig god opskrift?
#1063 Kochie 15 år siden
Jeg laver selv retten på geføle and what nok. Derfor får du mængdemålene fra min kogebog, hvor jeg så markerer, hvor jeg afviger fra opskriften. Hvis du følger opskriften slavisk, finder jeg, at der er for lidt vædde i sovsen, men det er en smagssag, så jeg vil anbefale dig at have en dåse tomater stående, som du kan tilsætte, hvis du sku få behov for det. Hvis du altså vælger at følge opskriften fra bogen.
Jeg finder, at min version af kødsovsen bliver svampet/smattet, hvilket jeg er stor tilhænger af.
Det er ikke sådan, at retten sejler til sidst, men den er absolut ikke tør.
Grøntsager
2xLøg
4x Fed Hvidløg (Jeg bruger dobbelt, jeg er glad for smagen)
300n gram Gulerødder
200 gram Bladselleri
100 gram Peberfrugt (Det bruger bogen ikke, jeg er glad for smagen)
Kød + det løse
500 gram Hakket oksekød (Bogen siger 800 gram)
200 gram Bacon i tern (Bogen siger 100 gram)
4 dåser Hakkede tomater (Bogen siger to, men jeg finder, at kødsovsen bliver for tør med to)
Eventuelt et glas rødvin eller to.
9 Lasagneplader
Rasp
Samtlige krydderier er efter egen smag
Salt
Peber
Timian
Oregano
Basilikum (Den eneste, jeg har frisk fra egen plante, det kan anbefales)
Olie til stegning
Bechamelsovs:
100gram Revet ost (Jeg køber en pose på 250gram og tilsætter resten til toppen)
4 dl Mælk
2 spsk Mel (Det siger opskriften, jeg tilsætter, til jeg kan se, at der er nok)
Smør (Opskriften siger æg - jeg bruger smør)
Peber
For at starte med sovsen, har jeg rimelig stor succes med en klassisk melbollehvidsovsting.
Altså: Smeltet smør, rør mel i til det er kaget/melbollesolidt.
Rør op med mælk. Jeg rører ikke for meget mælk i ad gangen, da jeg finder, at det så klumper for let.
Når sovsen er kogt op, slukker jeg for blusset, rører mit revne ost i + peber og tager sovsen af umiddelbart efter, ellers brænder den på for let.
Lige inden brug, varmer jeg sovsen igennem for at sikre mig, at der ikke er noget, der har "sat" sig.
Kødsovsen laver jeg ved at starte med hakkede løg og hvidløg i bunden af en gryde.
Når de er ved at være blanke, tilsætter jeg revne gulerødder og bladselleri.
Når grøntsagerne er faldet sammen og blankede igennem tilsætter jeg det hakkede oksekød. Jeg plejer at brune det ved middel varme med låg på, mens jeg rører det igennem et par gange. Mens kødet bruner, steger jeg bacon ved siden af på en stegepande. Det stegte bacon bliver taget af panden når det er lidt over halvt færdigt. Der skal være bid i, men det er ikke for brunet, når jeg tager det af.
Det stegte bacon blandes med det nu brunede oksekød og her plejer jeg at tilføre de forskellige krydderier og lade retten stå i nogle minutter, til de første smagsindtryk begynder at sætte sig.
Det allersidste jeg gør, inden jeg tilsætter væske, er at tilsætte hakket peberfrugt, der ikke skal have alt for længe, før det bliver lidt trist i det.
Så hælder jeg rødvin og hakkede tomater i. Jeg skruer ned for blusset og lader retten simre i minimum en time. Gerne to.
Min varmluftsovn er sat på 190 grader.
Jeg smørrer et "standard"-fad. med olie.
Faddets størrelse passer til to hele lasagneplader på langs + en knækket til at fylde hullerne
Først hælder jeg et lag kødsovs, efterfulgt af et lag bechamelsovs i.
Hernæst cirka 3 lasagneplader
Det samme gentager sig, til der ikke flere plader er.
Det resterende kødsovs på toppen + sovs.
Herefter bruger jeg som sagt 150 gram revet ost. Sidste gang brugte jeg oven i det 100gram revet cheddar, det kan anbefales
Rasp helt på toppen.
Ovnen i 35 minutter.
Jeg plejer at spise retten med en standardiseret salat og flutes til.
Velbekomme.
#1064 chronaden 15 år siden
#1065 Skeloboy 15 år siden
#1066 Kochie 15 år siden
Det tager ikke vildt lang tid i arbejde. Maks en halv time.
#65:
Først og fremmest skal det have lov til at simre igennem. To timer gør underværker.
Men hvis du også gør det, må du igang med at voldkrydre :P
#1067 jessup 15 år siden
#1068 Skeloboy 15 år siden
#1069 MOVIE1000 15 år siden
#1070 Skeloboy 15 år siden
Vil egentlig nok også putte peberfrugt og bacon i til sidst, og ikke lade det simre med