Når men som kom jeg til at stå for lidt nytårsmad for 2 - og det bliver vanen tro meget købt færdigt.
Jeg skal ud og købe det meste nu så ændringer kan ske.
Hel klassisk for mig bliver det en jomfruhummer bisque med lidt stegte kammuslinger, løgrogn, smagt til med fløde creme fraise og lidt amagnac måske.
Ingbagt Pigvar i butterdej: Hjemmerørt laksefars(kun fordi at mel i denne sammenhæng er værd at undvære), hummer hale og seltvar/pigvar/rødtunge placeret ovenpå hinanden i en butter dejs pirog(ca 20 min. ved 180 grader). Dertil helt simpelt lidt kartofler måske vendt i persillade(bare lidt hakket skalotteløg og persille) og fiskesovs(paste rørt op med enten smør eller fløde).
En "symfoni" af forskellige lækkerier fra Summerbird bageren
Der er vist ikke noget der kan gå galt men nytårsaften er sgu altid lidt ½ assed for mig.
Der er vist ikke noget der kan gå galt men nytårsaften er sgu altid lidt ½ assed for mig.
Det er så der, jeg altid prøver at lave noget lidt mere specielt. Men for dælen da, når jeg får et job, så skal jeg også til at eksperimentere lidt mere :)
Det er så der, jeg altid prøver at lave noget lidt mere specielt
Det er jeg ikke i tvivl om - dine forberedelser starter tidligt og du bliver hurtigt inspireret et andet sted hen.
Jeg har ikke en skid erfaringer med butterdej. Jeg har købt nogle frosne som er "ovnklare" - de skal ligge 20 min ude og så bages i 12-20 min. De skal vel "fyldes" inden de skal i ovnen - eller skal de forbages?
Jeg fik søtunge fileter og ikke de største af slagsen - hvis man kun sætter pirgoerne i ovnen 12-15 risikere man så at de dejen ikke bliver bagt nok?
Butterdej: 250 g mel ( 5 dl ) 1 tsk. bagepulver ¼ tsk. salt 1¼ dl vand 2 spsk. eddike
Til udrulning: 250 g smør eller margarine
Mel, bagepulver og salt sigtes sammen et par gange. Vand og eddike blandes og hældes i melet. Dejen æltes sej og elastisk. Den rulles ud på melstrøet bord i ½ cm tyk flade, ca. 40 x 25 cm. Iskoldt smør snittes fint og lægges i tynde skiver på 2/3 af dejen. indtil 2 cm fra yderkanterne. Den del uden smør foldes over, så halvdelen af smørret dækkes. Dejen med det synlige smør foldes ind , så dejen uden smør ligger i midten. Dejen rulles atter tyndt ud til en aflang firkant som før, foldes atter i 3 lag, drejes en halv omgang og rulles ud igen. Dette gentages, så man i alt får 9 lag. Dejen lægges koldt mellem udrulningerne, hvis den begynder at "fedte". Den lægges koldt efter sidste udrulning, til smørret er helt stivnet.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#1431 Skeloboy 14 år siden
#1432 Skeloboy 14 år siden
Forret: Ristede kammuslinger med ærtepure og jordskokkechips. Vi kunne ikke få Alba-øllen.
Og til appetizer bliver det oliven/tomat-tapanade og rouille til grissinierne
#1433 jessup 14 år siden
Jeg skal ud og købe det meste nu så ændringer kan ske.
Hel klassisk for mig bliver det en jomfruhummer bisque med lidt stegte kammuslinger, løgrogn, smagt til med fløde creme fraise og lidt amagnac måske.
Ingbagt Pigvar i butterdej:
Hjemmerørt laksefars(kun fordi at mel i denne sammenhæng er værd at undvære), hummer hale og seltvar/pigvar/rødtunge placeret ovenpå hinanden i en butter dejs pirog(ca 20 min. ved 180 grader). Dertil helt simpelt lidt kartofler måske vendt i persillade(bare lidt hakket skalotteløg og persille) og fiskesovs(paste rørt op med enten smør eller fløde).
En "symfoni" af forskellige lækkerier fra Summerbird bageren
#1434 jessup 14 år siden
#1435 Skeloboy 14 år siden
Det er så der, jeg altid prøver at lave noget lidt mere specielt. Men for dælen da, når jeg får et job, så skal jeg også til at eksperimentere lidt mere :)
#1436 jessup 14 år siden
Det er jeg ikke i tvivl om - dine forberedelser starter tidligt og du bliver hurtigt inspireret et andet sted hen.
Jeg har ikke en skid erfaringer med butterdej. Jeg har købt nogle frosne som er "ovnklare" - de skal ligge 20 min ude og så bages i 12-20 min. De skal vel "fyldes" inden de skal i ovnen - eller skal de forbages?
Jeg fik søtunge fileter og ikke de største af slagsen - hvis man kun sætter pirgoerne i ovnen 12-15 risikere man så at de dejen ikke bliver bagt nok?
Håber der er nogen med erfaring.
#1437 davenport 14 år siden
250 g mel ( 5 dl )
1 tsk. bagepulver
¼ tsk. salt
1¼ dl vand
2 spsk. eddike
Til udrulning:
250 g smør eller margarine
Mel, bagepulver og salt sigtes sammen et par gange. Vand og eddike blandes og hældes i melet. Dejen æltes sej og elastisk. Den rulles ud på melstrøet bord i ½ cm tyk flade, ca. 40 x 25 cm. Iskoldt smør snittes fint og lægges i tynde skiver på 2/3 af dejen. indtil 2 cm fra yderkanterne. Den del uden smør foldes over, så halvdelen af smørret dækkes. Dejen med det synlige smør foldes ind , så dejen uden smør ligger i midten. Dejen rulles atter tyndt ud til en aflang firkant som før, foldes atter i 3 lag, drejes en halv omgang og rulles ud igen. Dette gentages, så man i alt får 9 lag. Dejen lægges koldt mellem udrulningerne, hvis den begynder at "fedte". Den lægges koldt efter sidste udrulning, til smørret er helt stivnet.
#1438 jessup 14 år siden
#1439 davenport 14 år siden
#1440 jessup 14 år siden