Gravatar

#1451 misuma 14 år siden

FORRET - Minitoast med laks, rejer eller tun.

HOVEDRET - Halveret, udhulet og stegte kartofler med kartoffelmos som fyld og hamburgeryg.

DESSERT - Nøddetærte med vaniljeis.

Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#1452 davenport 14 år siden

Så dufter her af nytår. Jeg glaserede svinet med en traditionel puddersukker/sennep legering, men twistede den lidt med at morte forskellige peberkorn og chilli. Spændt på resultatet..
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#1453 jessup 14 år siden

Har lige lavet laksefars til min hovedret - jeg havde glemt at fiskehandleren gav mig et ekstra stykke laks gratis. Men der var for lidt i det jeg havde bedt om og det ektra stykke gjorde underværker.

To halestykker et finthakket et meget grovfthakket, tilsat salt, pebber, 1 æg, ca. 1 dl fløde, lidt dild og persille (ikke for meget - råvarene skal levere smagen), 2 teske mel.

Meningen er at der skal ligge et stykke rødtunge ovenpå en halveret hummer hale (havde ferske og frosne Maine haler i Irma) og til sidst laksefarsen - i butterdej. Er lidt nervøs for hvor meget af saften dejen "æder" og laver derfor lidt sovs ved siden af fiskefond med fløde.
This is just until June
Gravatar

#1455 chronaden 14 år siden

Et par spørgsmål ang. hovedret :)

1) Blev din portvinssauce også extremt sød? (syns næsten det var for meget af det gode), fortrækker nu godt nok den almindelige rødvindssauce

2) Er de svinekæber godt nok pengene værd?
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#1457 Skeloboy 14 år siden

Ilsø (1455) skrev:
Et par spørgsmål ang. hovedret :)

1) Jo, det gjorde den, men sådan smager en portvinssauce. Derfor skal den bruges til lyst kød. Det er også derfor, jeg lavede rodfrugterne som var lidt sure i det*

2) Svinekæber er et genialt stykke kød.

* = saucen blev sådan: svinekæberne blev dækket til med portvin, og der kom gulerod, selleri laurbær, hele peberkorn og rosmarin i gryden. Svinekæberne fik 3 timer eller lidt mere.

Der blev hældt væske fra gryden, som skulle bruges til saucen. Den blev kogt yderligere ind med lidt ekstra portvin og fløde tilsat. Til sidst blev den smagt til med salt, peber og hjemmelavet gastrik (æblecidereddike kogt ind med sukker). Genialt :)

Kruse (1456) skrev:
Og hvorfor er det lige at du ikke er blevet kok? ;)

Hehe, har såmænd også overvejet at starte som voksenlærling :)
Gravatar

#1458 tiany 14 år siden

Glas kartofler hældes i et fad.
Tilsæt godt med pesto og bland så kartoflerne er smurt godt ind.
Læg kød i fadet - i dag en marineret svinefilet/mørbrad
Drys pinjekerne over.
Drys en smule revet ost over.
Smid det hele i ovnen 30-40 min.

Det var dagens aftensmad.
Valar morghulis
Gravatar

#1459 Skeloboy 14 år siden

Glas kartofler!!!
Gravatar

#1460 lagoni 14 år siden

Brr, jeg må tilslutte mig Skeloboys udråbstegn og vil tilføje et par tegn: glaskartofler!?!?

Jeg må dog indrømme jeg ikke kan huske om jeg har smagt dem, men det virker som en meget underlig ting. Tror desuden den nævnte ret kunne være lige så fin med kartofler med skræl (de går i hvert fald fint med pesto) og den er derfor stadig rimelig hurtig at lave.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.

Skriv ny kommentar: