Skulle lave en lammeskank i ovnen sidste søndag (lidt ekstravagant da det kun var til mig selv, men den havde liggert i fryseren længe og jeg var usikker på om den var blevet dårlig - den var fin).
Stegte den i ovnen ved lav varme marineret i citrosalt, persille, hvidløg og olivienolie. Midt i processen gik strømmen i hele kvartedret og jeg havde en noget rød lammesteg i ovnen. Efter en time mente jeg ikke at jeg kunne vente længere og løste kødet fra benet i lyset fra et starinlys og stegte det på mit gaskomfur. Da jeg skulle lave sovsen og skulle en let syrnet fløde var kordinationen i mørket ikke helt perfekt alt for meget fløde blev tilsat og kraften forsvandt.
Ja vel - fik vel det bedste ud af det under omstændighederne.
Var på Restaurant Kvægtorvet i fredags. En af mine kammerater havde et gavekort på 2000 kr. dertil. Det var lige til 2x5-retter med vinmenu:
Stegt Brisling med paprikakrydrede mandler ~~~~ Ibérico SortFodsSkinke med BlodAppelsin, saltet Torsk med Fennikel og HjerteMusling Escabeche ~~~~ Braiseret OkseHale i Marmite med Sherry, Romesco, Citron, Oregano og BøgeHatte ~~~~ Grillet Ryg af VildSvin og Lomo med Løg og Piquillo, KikÆrtePesto og Croquetas ~~~~ Gratineret San Simon på Kumquats med RødvinsSvedske, Druer, Oliven og røget Paprika ~~~~ Karameliseret TimiansBrød med SherryCreme, CitronSorbet og Gazpacho Blanco med Mandel-Vanille-Bouillon
Vinene var: Hvid Muga til forretten ~~~~ Olorosso Don Niño til Oksehalerne ~~~~ Martue til vildsvinet ~~~~ Nosis til osten ~~~~ Avreo 1954 til desserten
#1473 - det var også ganske ok. Forretten med sortfodsskinke var dog lidt for rodet. Der var lige for mange ting på tallerkenen, men det smagte nu helt fint. Den gratinerede San Simon var lidt en underlig blanding også, og jeg var egentlig ikke så vild med den ret.
Men alt det andet var fantastisk. Havde aldrig smagt oksehale før, og det smagte rigtig god. Det var sherrey-skum, der var til.
Og Avreo 1954 var også en sherry. Går ikke så meget op i vin og deslige, men det var da ganske interessant at smage en sherry fra 1954.
Alt i alt var det rigtig godt. Og til en nogenlunde overkommelig pris(selvom det selvfølgelig var gratis denne gang).
Jeg er vild med oksehaler. Jeg fik det da jeg var barn fra tid til anden. Mine forældre blev pensioneret for et par år siden og jeg kom til at nævne at jeg savnede oksehaler (ragout) og jeg fik det derefter hver gang jeg besøgte dem. Jeg fik stoppet galskaben og håber retten bliver genoptaget i løbet af vinteren:)
Hakkebøffer med sprøde kartoffelbåde, portvinssauce og rodfrugter i honning og balsamico.
Portvinssaucen var fra nytårsaften, hvor jeg fik noget af det sovs hjem, som kødet havde stegt i. Så en ordentlig reducering med bouillon og tilsat fløde, så blev det helt perfekt.
Og i tænker: hakkebøffer til det? Ja, det burde være en god bøf, men det vil pengepungen ikke. Puttede lidt sød chili i og masser af friskkværnet peber, så det blev rigtig godt.
Og ja, der er meget sovs på tallerken, men hende jeg lavede maden til, ville have meget sovs, selvom jeg forklarede hende en mere indkogt sovs ville være meget, meget bedre :)
Lavede det samme idag bare med et stykke cuvette steg men skruet en lille smule op for heden.
Jeg kommer i tanke om jeg lavede vindaloo lam for et par år siden med 1 habanero pebber - det var stort set uspiseligt stærkt. (det skal siges at det ikke kan have været de andre krydderier da jeg har lavet det et par gange med alm. chillier)
For et par uger siden skulle jeg have lidt mad hos en kammerart og det var asiatisk inspireret. Han ville have en habonero i og jeg nægtede. Han skar den i små stykker og ville bruge den til at garnere retten ved bordet. Det endte med at jeg selv prøvede og den var lidt stærkere end en alm. fra et supermarkedet. Jeg er klar over at chillier svinger i styrken men er dog overrasket over forskellen.
#1471 jessup 14 år siden
Stegte den i ovnen ved lav varme marineret i citrosalt, persille, hvidløg og olivienolie.
Midt i processen gik strømmen i hele kvartedret og jeg havde en noget rød lammesteg i ovnen. Efter en time mente jeg ikke at jeg kunne vente længere og løste kødet fra benet i lyset fra et starinlys og stegte det på mit gaskomfur. Da jeg skulle lave sovsen og skulle en let syrnet fløde var kordinationen i mørket ikke helt perfekt alt for meget fløde blev tilsat og kraften forsvandt.
Ja vel - fik vel det bedste ud af det under omstændighederne.
#1472 Skeloboy 14 år siden
Stegt Brisling med paprikakrydrede mandler
~~~~
Ibérico SortFodsSkinke med BlodAppelsin,
saltet Torsk med Fennikel og HjerteMusling Escabeche
~~~~
Braiseret OkseHale i Marmite
med Sherry, Romesco, Citron, Oregano og BøgeHatte
~~~~
Grillet Ryg af VildSvin og Lomo med Løg og Piquillo,
KikÆrtePesto og Croquetas
~~~~
Gratineret San Simon på Kumquats
med RødvinsSvedske, Druer, Oliven og røget Paprika
~~~~
Karameliseret TimiansBrød med SherryCreme, CitronSorbet
og Gazpacho Blanco med Mandel-Vanille-Bouillon
Vinene var:
Hvid Muga til forretten
~~~~
Olorosso Don Niño til Oksehalerne
~~~~
Martue til vildsvinet
~~~~
Nosis til osten
~~~~
Avreo 1954 til desserten
#1473 jessup 14 år siden
Måtte lige google Marmite:
http://en.wikipedia.org/wiki/Marmite
#1474 Skeloboy 14 år siden
Men alt det andet var fantastisk. Havde aldrig smagt oksehale før, og det smagte rigtig god. Det var sherrey-skum, der var til.
Og Avreo 1954 var også en sherry. Går ikke så meget op i vin og deslige, men det var da ganske interessant at smage en sherry fra 1954.
Alt i alt var det rigtig godt. Og til en nogenlunde overkommelig pris(selvom det selvfølgelig var gratis denne gang).
#1475 jessup 14 år siden
http://en.wikipedia.org/wiki/Oloroso
#1476 Skeloboy 14 år siden
Portvinssaucen var fra nytårsaften, hvor jeg fik noget af det sovs hjem, som kødet havde stegt i. Så en ordentlig reducering med bouillon og tilsat fløde, så blev det helt perfekt.
Og i tænker: hakkebøffer til det? Ja, det burde være en god bøf, men det vil pengepungen ikke. Puttede lidt sød chili i og masser af friskkværnet peber, så det blev rigtig godt.
#1477 Skeloboy 14 år siden
www.skeloboy.dk/namnam.jpg
Og ja, der er meget sovs på tallerken, men hende jeg lavede maden til, ville have meget sovs, selvom jeg forklarede hende en mere indkogt sovs ville være meget, meget bedre :)
#1478 DarkLight 14 år siden
#1479 jessup 14 år siden
Svitset:
Portebello svampe
Porre
gulerod
hvidløg
chilli
bladselleri
Basis for sovs - jævnet:
chilli sovs
korianderfrø
Østersovs
bouillion
Simret sammen i 5 min - dertil ris.
#1480 jessup 14 år siden
Jeg kommer i tanke om jeg lavede vindaloo lam for et par år siden med 1 habanero pebber - det var stort set uspiseligt stærkt. (det skal siges at det ikke kan have været de andre krydderier da jeg har lavet det et par gange med alm. chillier)
For et par uger siden skulle jeg have lidt mad hos en kammerart og det var asiatisk inspireret. Han ville have en habonero i og jeg nægtede. Han skar den i små stykker og ville bruge den til at garnere retten ved bordet. Det endte med at jeg selv prøvede og den var lidt stærkere end en alm. fra et supermarkedet. Jeg er klar over at chillier svinger i styrken men er dog overrasket over forskellen.